Gå til innhold

Kjeller Flyplass - Har noen satt i gang?


northernpilot

Anbefalte innlegg

Fantastisk førstegangs release! Alle bygg er til å kjenne igjen, det føles autentisk. Det er kjempe flott at man får gjort dette for GA-miljøet.


Likevel feedback til scenery:

  • Fuel-anlegget nærmest bygget står feil vei, må roteres 90 grader, og størrelsen i overkant stor. (Ref tidligere vedlagte bilder.)
  • Taxiskilt, og informasjonsplate, må krympes.
  • Ingen av taxipads har H på seg i dag, som det vises på MSFS ENKJ.
  • Kun 2 vindpølser, en ved helipads og en på vest-siden av flyplassen på militæret sin side.
  • Tallene 30 er noe misfarget, et har gul farge, det andre er mer grønt.
  • Statisk fly utenfor Oslo Flyveklubb er for stort i forhold til selve bygget. Anbefaler å fjerne DA40, og heller lage en parkeringsplass der som man kan velge - dog litt mere avstand til klubbhuset, helst parallelt.

Elevation:
Kjeller har en slak helning. Terrenget opp mot tribunene er litt høyere, enn selve flyplassen. I tillegg er jordet/terreng som er mellom rullebanen, samt holdingpoint A og B, sunket litt ned i bakken.


Bugs:
Føles til tider at flyet er stuck ved taxiing. Ser at hjulene faller litt gjennom scenery.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles knall med tilbakemelding. Vindpølsene er en såkalt "known issue" - den som er feilplassert er fra "default airport" - altså fra den som følger med simmen, og har vist seg vanskelig å få bort. Resten skal vi nok få gjort noe med.

Selv opplever jeg en god del "lægg" på den versjonen vi la ut, men har ikke opplevd det tidligere mens vi har jobbet. Er det bare hos meg? Det er så stotrete at det nesten ikke er mulig å lande. Men de andre jeg har snakket med opplever ikke dette. Taxiskiltene er også svært vanskelige når det gjelder størrelse, noe som også er en kjent feil i MSFS, men her har jeg noen idéer til hva som kan prøves ut.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Selv opplever jeg en god del "lægg" på den versjonen vi la ut, men har ikke opplevd det tidligere mens vi har jobbet. Er det bare hos meg? Det er så stotrete at det nesten ikke er mulig å lande. Men de andre jeg har snakket med opplever ikke dette.

Dag, jeg opplever det samme. Ved final til 30 over Måsan blir det lysbildeshow - nesten umulig å lande. Det slipper opp og blir silkemykt akkurat over threshold i noen sekunder før det blir relativt laggete igjen etter landing. Dette er med 3080/5900X. Håper på rask fiks her :) Ellers vil jeg si tusen takk for den fantastiske jobben dere har gjort. Bor rett ved stripa, og det er fantastisk å kunne kjenne seg igjen. Setter også stor pris på at den enorme murbygningen på bysiden ble tatt bort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Aldeles knall med tilbakemelding. Vindpølsene er en såkalt "known issue" - den som er feilplassert er fra "default airport" - altså fra den som følger med simmen, og har vist seg vanskelig å få bort. Resten skal vi nok få gjort noe med.

Selv opplever jeg en god del "lægg" på den versjonen vi la ut, men har ikke opplevd det tidligere mens vi har jobbet. Er det bare hos meg? Det er så stotrete at det nesten ikke er mulig å lande. Men de andre jeg har snakket med opplever ikke dette. Taxiskiltene er også svært vanskelige når det gjelder størrelse, noe som også er en kjent feil i MSFS, men her har jeg noen idéer til hva som kan prøves ut.

En stund siden jeg har mekka flyplass nå, men på forrige sdk funket det med «exclude rectangle» for å fjerne default-pølsene, men sikkert prøvd dette og? 
 

Har ikke fåttt testet Kjeller enda, men skal i dag. Gleder meg!! 😊

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Dag Baardsen:

Aldeles knall med tilbakemelding. Vindpølsene er en såkalt "known issue" - den som er feilplassert er fra "default airport" - altså fra den som følger med simmen, og har vist seg vanskelig å få bort. Resten skal vi nok få gjort noe med.

Selv opplever jeg en god del "lægg" på den versjonen vi la ut, men har ikke opplevd det tidligere mens vi har jobbet. Er det bare hos meg? Det er så stotrete at det nesten ikke er mulig å lande. Men de andre jeg har snakket med opplever ikke dette. Taxiskiltene er også svært vanskelige når det gjelder størrelse, noe som også er en kjent feil i MSFS, men her har jeg noen idéer til hva som kan prøves ut.

Først: Kjempebra arbeid med alt!

Vindpølser: Før måtte jeg sette vindpølsene med rotation 180 grader for å få de riktig. Jeg måtte sette de tilbake til 0 grader etter en av de siste patchene. Exclusion rectangle med "excludeWindsockObjects" har fungert for å fjerne vindpølser på Sola.

Taxiskiltstørrelse som ikke kunne settes ble fikset for meg i en av patchene i år.

Ytelse: Har kanskje å gjøre med de store teksturene. Det flyter fint her dersom jeg ikke flytter synsvinkel for fort, men ser den laster inn over 1GB ekstra avhengig av hvilken retning jeg ser. Jeg har 32 GB ram og 3070 GPU med 8GB RAM. Dersom jeg reduserer tilgjengelig GPU RAM litt ved å kjøre google earth i bakgrunnen så stopper det nesten helt opp og GPUMem budget blir full (devmode options -> display fps) når jeg flytter synsvinkel. Ble ikke flybar her hvis jeg har mindre enn 6GB GPU RAM tilgjengelig for MSFS.

Endret:

Problemet er kanskje litt rarere. Jeg slettet teksturene og prøvde flyplassen igjen. Får samme problemet med stutter når GPUMem budget makses et øyeblikk og 2 fps med full GPUMem budget hvis jeg har en chrome tab med google earth i bakgrunnen. MEN, det skjer BARE når jeg ser i retning sør-vest. Ytelsesproblemene fortsetter selv om jeg flyr langt sørvest for flyplassen, så jeg ikke ser noen av modellene. Problemet er bare tilstede med flyplassen lagt inn. 

Endret av Kjetil Garpestad
testet litt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Helt strålende jobba! Hadde en god del turer til og fra samt rundt Kjeller i går kveld, og opplevde ikke noen form for lagg (Geforce RTX2080Ti, i9-10900K, 128 GB RAM). Allerede flott utgave. Tenk så bra dette blir når Norden/Skandinavia får en overhaul i simmen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke endret innlegget over lenger.

La inn flyplassen for tredje gang og da flyter alt som smør. 55-65 fps. Gikk tilbake til hovedmeny, dro til Lofoten et øyeblikk, hovedmeny og tilbake til Kjeller. 10 fps igjen i retning sørvest, selv om jeg går langt utenfor flyplassområdet. Får nesten ikke åpnet instillingsmeny dersom jeg ser i den retningen. Klarer ikke å fremprovosere det med defaultscenery, men utelukker ikke at det er et MSFS problem i området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det se ut som første oppdatering er rett rundt hjørnet!

Takk til forslag rundt vindpølsa - nå har vi kun en ved TH på 12. Misfarge på 30 er også fikset. Med oppdateringen kommer en *veldig basic* modell av tårnet på Røverkollen da det ser nakent ut uten tårnet.

Videre jobber vi med FPS problematikken og lansering kommer når dette er på plass.

Skjermbilde12.JPG.9e916c672c21169cfcab528d9eee2224.JPGSkjermbilde11.JPG.6383021458ea4c14db6628fb04375713.JPGSkjermbilde13.JPG.ad7ad15fceea11bb4dccbae815cb59e3.JPG

Endret av Martin Bunæs
  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden skrev Geir Teigo:

Vet ikke om jeg egentlig bare skal vente til neste fix vedr. FPS siden jeg kjører VR og har tight nok FPS-budsjett som det er. Skjer denne droppen for alle eller er det litt random hvem som får lag?

Jeg har hatt FPS-droppet bare en gang, av totalt ca. 10 besøk på Kjeller, merkelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden skrev Geir Teigo:

Vet ikke om jeg egentlig bare skal vente til neste fix vedr. FPS siden jeg kjører VR og har tight nok FPS-budsjett som det er. Skjer denne droppen for alle eller er det litt random hvem som får lag?

Virker litt random. Selv får jeg det hele tiden og merkbart med dropp fra 30 til 4-7. De to første gangene jeg var der med det nye sceneryet merket jeg ikke dropp i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden skrev Geir Teigo:

Vet ikke om jeg egentlig bare skal vente til neste fix vedr. FPS siden jeg kjører VR og har tight nok FPS-budsjett som det er. Skjer denne droppen for alle eller er det litt random hvem som får lag?

Ingen problem i VR hos meg, selv med relativt høye settings. Jeg måler ikke FPS da jeg ikke bryr meg så mye om tall.. At det flyter jevnt og greit er det viktigste. Ikke blitt kastet ut heller. Jeg har vel flaks da... håper det fortsetter :-) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Da gjør jeg et forsøk i ettermiddag og krysser fingrene.

Er ikke opptatt av antall FPS annet enn at jeg har makset innstillinger til et nivå der jeg har fin flyt. Har merket enkelte flyplasser og byer som åpenbart er litt tyngre å drive, og balansen er hårfin fra flyt til hakking.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til Kjeller. 

Sjekka ganske nøye og sceneryet ser bra ut. Har mange timer på den tribunen der in real så det er herlig å ha Kjeller tilbake i en flott utgave for MS2020. Satt flere timer på parkering 5 og fulgte aktiviteten uten å bli kasta ut dagen etter den ble utgitt. Det jeg derimot kom på etter alle disse innlegg er en Cessna som taxet ut og jeg fulgte den. Da ble det meget hakkete uten at jeg tenkte over det men det var mot sørvest akkurat det når jeg tenker meg om. Som beskrevet var nok frameraten meget lav akkurat der og da.

Et innspill.

Trenger det å være statiske fly på parkering 3-4 og 5. Virker også som om det er forskjellig på hva som havner ved vær loading av flyplassen. Så at her kom det online fly som ble parkert over de statiske for deretter å starte opp og taxe ut. Synes det er nok med de statiske ved gjerde, de er flott og gjør seg bra der. Men de nevnte parkeringer er fine å ha for online flyvning etter min mening. Bare et innspill. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden skrev Morten Aalberg:

Du har nok rett i det, AI er jo en tragedie i MS2020 så langt men vi får slite oss igjennom beta etter beta, ikke sant?

Men som sagt, flott jobb dere Kjellergutta har startet på.

Hmm, kan ikke si at jeg kjenner meg igjen når du sier tragedie og slit 😄

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...