Gå til innhold

Blender info og troubleshoot


Kjetil Håvan

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Nå har jeg ikke peiling på scenery design og compiling til spill, som MSFS. Nå vet jeg ikke hvem som kan nok om blender til å svare meg på noen spørsmål. Men jeg fyrer løs.

Jeg får en feilmelding når jeg skal kompilere modellene mine fra blender i MSFS package build. Det var ingen problemer med eksporten av modellene fra blender. Når jkeg modellerer bruker jeg kopier, eller instancer av "originale" objekter. dvs kopier/instancer av en feks cube når jeg fortsetter modelleringen. Jeg får denne meldingen fra MSFS compileren

Sitat

INTERNAL COMPILER ERROR:  #C2650: Duplicate guid detected when adding GLTF model skognhouse from file skognhouse.xml with guid: {fe335549-377a-49c1-ee9c-401a79249f73}.  Original model skognfjos was in file skognfjos.xml.
INTERNAL COMPILER ERROR:  #C2454: Failed to add model data to output list!
INTERNAL COMPILER ERROR:  #C2339: Failed to add model data to builder!
INTERNAL COMPILER ERROR:  #C2032: XML Parse Error!  Element tree follows:

osv
slutter med denne
PackageBuilder | Output path does not exist: C:\Users\TheOther\Documents\MyFSProjects\skognfarm\Packages\kjh-skognfarm\scenery\global\scenery\modelLib2.BGL

Den snakker om noen duplikater, men aner ikke hva den mener. Da er det vanskelig å feilsøke, når jeg ikke vet hvor å begynne engang.
Kan det ha noe med at compileren ikke liker duplikater/kopier eller instancer i modelleringen, og hvorfor ikke? Hvordan får jeg eventuelt fjernet historien i blender, som gjør hvert objekt uavhengig?
Det funker ikke med object/relation/make singel user el. lignende, som jeg har lest meg til skal gjøre hvert object uavhengig. Hvis det i det hele tatt er det som er problemet...
Jeg er litt noob i blender enda, men det er enda verre å forstå MSFS devkittet... 🤪😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
23 minutter siden, Frank Kristiansen skrev:

Du bruker samme GUID i flere av modellene (skognhouse.xml og skognfjos.xml). Lag deg noen nye, og klipp og lim disse inn i .GLTF og .XML filene.

Det så jeg nå. Kan jeg liksom bare generere GUID nummer på den siden og lime det inn i xml fila?? Men skal ikke blender generere ny GUID for hver modell jeg eksporterer? Har det kanskje noe med at jeg modellerer alle modellene i samme scene. Ahhhh. Det går opp et lys nå tror jeg. 😃
Uansett skjønner ikke helt hva den GUIDen egentlig er for noe, det må vel ha noe med nummerering for kompilering å gjøre?!?
Har aldri vært borti det. 🤭
Det skal jeg prøve. Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GUID er som jeg alt viste deg:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1">
</ModelInfo>

Mao; 4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1

Dette er modellens kjennetegn for Kjevik terminalen, og er ikke det korrekt, vises ingen ting. Når jeg eksporterer til glTF fra AoN pakka fra P3D4, er GUID rett med en gang. Riktig GUID betyr alt for at resten skal bli rett, er en sentral ting og der mange feiler. Litt innpå det Frank nevner under her, hver modell må ha sin unike GUID.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 19.59, Kjetil Håvan skrev:

Det så jeg nå. Kan jeg liksom bare generere GUID nummer på den siden og lime det inn i xml fila?? Men skal ikke blender generere ny GUID for hver modell jeg eksporterer? Har det kanskje noe med at jeg modellerer alle modellene i samme scene. Ahhhh. Det går opp et lys nå tror jeg. 😃
Uansett skjønner ikke helt hva den GUIDen egentlig er for noe, det må vel ha noe med nummerering for kompilering å gjøre?!?
Har aldri vært borti det. 🤭
Det skal jeg prøve. Takk!!

Så lenge du har samme GUID i XML og GLTF filene for den enkelte modellen, så han du benytte en hvilken som helst GUID. Det er viktig at denne er unik... GUID må være unik for ikke å lage konflikt 😄 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...