Frank Kristiansen Skrevet 21. september 2020 Del Skrevet 21. september 2020 Begynt å lære meg Blender... Mistenker at leksjonen for flytårn og props ligger et lite stykke frem i tid 🙂 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Thomas Ingebrigtsen Skrevet 21. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 21. september 2020 Lykke til, Blender er en fantastisk software! Er ganske utrolig hvor mye forbedring som har skjedd de siste årene 👏 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 21. september 2020 Forfatter Del Skrevet 21. september 2020 8 minutter siden, SunArchitect skrev: Lykke til, Blender er en fantastisk software! Er ganske utrolig hvor mye forbedring som har skjedd de siste årene 👏 Vært innom det flere ganger tidligere (har det med å begynne med ting, men kanskje ikke alltid fullføre), men nå har jeg bestemt meg for å forsøke å lære det. Utrolige muligheter, og ikke minst gratis... 🙂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WF971 3/4 Skrevet 22. september 2020 Del Skrevet 22. september 2020 Stå på! Det viktigste er alltid å fullføre. Kvaliteten og detaljene kommer etterhvert som arbeidsflyten blir bedre. Lange, store prosjekter suger ut all skaperkrafta, og man ender opp uten den herlige mestringsfølelsen av å ha noe fullført å vise fram. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 23. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 23. september 2020 Jeg har satt meg inn i blender nå, og modellerer nesten hva det skal være nå, nesten, mangler bare farta i workflow med hotkeys jeg hadde i Maya. Jeg har jo brukt Autodesk Maya i drøye 15 år før det. Det som er utfordringen, er hvor man finner alt i menysystemet, det heter jo ikke det samme her som i Maya. 😂 Jeg modeller og kompilerer modeller til MSFS, men å få MSFS til å kompilere de videre til packages er ikke like greit. Feilmeldinger fra compiler om at modellene ikke kunne compileres. Det er MSFS som er festbemsen for meg for tida. Texturene går, men ikke modellen. Aner ikke hvorfor. Tror den exportgreia i blender ikke alltid helt likes av MSFS. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Har ikke Blender, men mener å ha lest du må fikse xml for hver modell. Her er min cn_terminal xml: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1"> </ModelInfo> Model Converter X lager denne korrekt når jeg konverter P3D modeller til glTF. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 13 minutter siden, Andrew Thomsen skrev: Har ikke Blender, men mener å ha lest du må fikse xml for hver modell. Her er min cn_terminal xml: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1"> </ModelInfo> Model Converter X lager denne korrekt når jeg konverter P3D modeller til glTF. Det er større problemer med at all mapping til eksterne textures er borte 😄 Men du har rett i XML og GUID - viktig også at du har med hele strengen med utf-8 og alt som står den... Jeg genererte en haug med GUID for egne textures og laget meg en liste jeg kunne plukke fra, og huket av etter bruk... 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finn Kristoffer Hansen Skrevet 23. september 2020 Del Skrevet 23. september 2020 Bruker Blender2MSFS? Iåsfall kan du huke av at den generer guid xml fil for deg ved hver eksport Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 1 time siden, Kjetil Håvan skrev: Jeg har satt meg inn i blender nå, og modellerer nesten hva det skal være nå, nesten, mangler bare farta i workflow med hotkeys jeg hadde i Maya. Jeg har jo brukt Autodesk Maya i drøye 15 år før det. Det som er utfordringen, er hvor man finner alt i menysystemet, det heter jo ikke det samme her som i Maya. 😂 Jeg modeller og kompilerer modeller til MSFS, men å få MSFS til å kompilere de videre til packages er ikke like greit. Feilmeldinger fra compiler om at modellene ikke kunne compileres. Det er MSFS som er festbemsen for meg for tida. Texturene går, men ikke modellen. Aner ikke hvorfor. Tror den exportgreia i blender ikke alltid helt likes av MSFS. Vet ikke om dette gjelder for modeller, men det gjelder i alle fall for textures... Størrelsen på texturene må gå opp i 512x512 / 1024x1024 / 512x1024 / 2048x2048 / 4096x4096 etc... Jeg fikk tilsvarende feil som deg da jeg prøvde å lage noe som var 500x125 - det gikk absolutt ikke, men endret størrelsen til 512x128, og da var det helt OK 🙂 Ellers er det som Andrew sier viktig med korrekt info i XML, og unik GUID. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 23. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 23. september 2020 22 minutter siden, Andrew Thomsen skrev: Har ikke Blender, men mener å ha lest du må fikse xml for hver modell. Her er min cn_terminal xml: <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> <ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1"> </ModelInfo> Model Converter X lager denne korrekt når jeg konverter P3D modeller til glTF. Den har jeg fått med meg. Jeg bruker *.xml fila fra sample filene i SDKen, og kopierer over denne biten fra blender eksporten {4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}. Så det er ikke det heller. Buhuu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frank Kristiansen Skrevet 23. september 2020 Forfatter Del Skrevet 23. september 2020 5 minutter siden, Finn Kristoffer Hansen skrev: Bruker Blender2MSFS? Iåsfall kan du huke av at den generer guid xml fil for deg ved hver eksport Ja, men hvis du velger å kopiere en modell over fra en annen, så mener jeg bestemt at den bruker samme GUID. Jeg lagde i alle fall nummer 1-9 som markering for parkering - kopierte modellen og bare forandret tallet - og alle kom ut med samme GUID 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 23. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 23. september 2020 2 minutter siden, Frank Kristiansen skrev: Vet ikke om dette gjelder for modeller, men det gjelder i alle fall for textures... Størrelsen på texturene må gå opp i 512x512 / 1024x1024 / 512x1024 / 2048x2048 / 4096x4096 etc... Jeg fikk tilsvarende feil som deg da jeg prøvde å lage noe som var 500x125 - det gikk absolutt ikke, men endret størrelsen til 512x128, og da var det helt OK 🙂 Ellers er det som Andrew sier viktig med korrekt info i XML, og unik GUID. texturene kompileres helt fint. men det kommer ingen modellib.bgl ut i folderen, pga feilmeldingene jeg posta i ny post. 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 23. september 2020 Premium Medlem Del Skrevet 23. september 2020 9 minutter siden, Finn Kristoffer Hansen skrev: Bruker Blender2MSFS? Iåsfall kan du huke av at den generer guid xml fil for deg ved hver eksport Jeg har huket av for at den skal generere guid ved eksport også ja. Jeg gir nesten opp hele greia snart. Tar en laaang pause iallefall. LoL! Flyr litt istedet kanskje.... 😂 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.