Gå til innhold

Blender


Frank Kristiansen

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, SunArchitect skrev:

Lykke til, Blender er en fantastisk software! Er ganske utrolig hvor mye forbedring som har skjedd de siste årene 👏

Vært innom det flere ganger tidligere (har det med å begynne med ting, men kanskje ikke alltid fullføre), men nå har jeg bestemt meg for å forsøke å lære det. Utrolige muligheter, og ikke minst gratis... 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har satt meg inn i blender nå, og modellerer nesten hva det skal være nå, nesten, mangler bare farta i workflow med hotkeys jeg hadde i Maya. Jeg har jo brukt Autodesk Maya i drøye 15 år før det. Det som er utfordringen, er hvor man finner alt i menysystemet, det heter jo ikke det samme her som i Maya. 😂

Jeg modeller og kompilerer modeller til MSFS, men å få MSFS til å kompilere de videre til packages er ikke like greit. Feilmeldinger fra compiler om at modellene ikke kunne compileres. Det er MSFS som er festbemsen for meg for tida. Texturene går, men ikke modellen. Aner ikke hvorfor. Tror den exportgreia i blender ikke alltid helt likes av MSFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

Har ikke Blender, men mener å ha lest du må fikse xml for hver modell. Her er min cn_terminal xml:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1">
</ModelInfo>

Model Converter X lager denne korrekt når jeg konverter P3D modeller til glTF.

Det er større problemer med at all mapping til eksterne textures er borte 😄 

Men du har rett i XML og GUID - viktig også at du har med hele strengen med utf-8 og alt som står  den...

Jeg genererte en haug med GUID for egne textures og laget meg en liste jeg kunne plukke fra, og huket av etter bruk... 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjetil Håvan skrev:

Jeg har satt meg inn i blender nå, og modellerer nesten hva det skal være nå, nesten, mangler bare farta i workflow med hotkeys jeg hadde i Maya. Jeg har jo brukt Autodesk Maya i drøye 15 år før det. Det som er utfordringen, er hvor man finner alt i menysystemet, det heter jo ikke det samme her som i Maya. 😂

Jeg modeller og kompilerer modeller til MSFS, men å få MSFS til å kompilere de videre til packages er ikke like greit. Feilmeldinger fra compiler om at modellene ikke kunne compileres. Det er MSFS som er festbemsen for meg for tida. Texturene går, men ikke modellen. Aner ikke hvorfor. Tror den exportgreia i blender ikke alltid helt likes av MSFS.


Vet ikke om dette gjelder for modeller, men det gjelder i alle fall for textures... Størrelsen på texturene må gå opp i 512x512 / 1024x1024 / 512x1024 / 2048x2048 / 4096x4096 etc... 

Jeg fikk tilsvarende feil som deg da jeg prøvde å lage noe som var 500x125 - det gikk absolutt ikke, men endret størrelsen til 512x128, og da var det helt OK 🙂 

Ellers er det som Andrew sier viktig med korrekt info i XML, og unik GUID.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
22 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

Har ikke Blender, men mener å ha lest du må fikse xml for hver modell. Her er min cn_terminal xml:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<ModelInfo guid="{4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}" version="1.1">
</ModelInfo>

Model Converter X lager denne korrekt når jeg konverter P3D modeller til glTF.

Den har jeg fått med meg. Jeg bruker *.xml fila fra sample filene i SDKen, og kopierer over denne biten fra blender eksporten {4f0501c2-a92e-472c-ac3a-6195f0c5c6b1}. Så det er ikke det heller.
Buhuu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Finn Kristoffer Hansen skrev:

Bruker Blender2MSFS?  Iåsfall kan du huke av at den generer guid xml fil for deg ved hver eksport :)

Ja, men hvis du velger å kopiere en modell over fra en annen, så mener jeg bestemt at den bruker samme GUID. Jeg lagde i alle fall nummer 1-9 som markering for parkering - kopierte modellen og bare forandret tallet - og alle kom ut med samme GUID 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 minutter siden, Frank Kristiansen skrev:


Vet ikke om dette gjelder for modeller, men det gjelder i alle fall for textures... Størrelsen på texturene må gå opp i 512x512 / 1024x1024 / 512x1024 / 2048x2048 / 4096x4096 etc... 

Jeg fikk tilsvarende feil som deg da jeg prøvde å lage noe som var 500x125 - det gikk absolutt ikke, men endret størrelsen til 512x128, og da var det helt OK 🙂 

Ellers er det som Andrew sier viktig med korrekt info i XML, og unik GUID.

texturene kompileres helt fint. men det kommer ingen modellib.bgl ut i folderen, pga feilmeldingene jeg posta i ny post. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
9 minutter siden, Finn Kristoffer Hansen skrev:

Bruker Blender2MSFS?  Iåsfall kan du huke av at den generer guid xml fil for deg ved hver eksport :)

Jeg har huket av for at den skal generere guid ved eksport også ja. Jeg gir nesten opp hele greia snart. Tar en laaang pause iallefall. LoL! Flyr litt istedet kanskje.... 😂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...