Gå til innhold

Riktig navn på packages


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Detta blir nok litt pirkete, men tenkte eg kunne hive ut litt info om korleis man bør (ikkje må) navngi packages man lager til MSFS.

Asobo har lagt inn info i DevMode som forklara hvilke "strict guidelines" man skal følge når man laga navn til packages, men ser det er mange som ikkje følge detta, til og med proffe utviklara.

Det er på ingen måte en big deal, men det gjer at Community folder fort blir uoversiktelig :P

Her har dokke naming guidelinesa Asobo vil at devs følger når det gjelder airport scenery.

guide.jpg.c302411e022bd7ed4361f0e9e4633293.jpg

Grunnen til at Asobo vil at packages skal bli navngitt på denna måten er fordi det blir maaaaassse enklare å sjå hvilke type addons man har i folderen sin, so håpa folk har lyst å implementere detta i dokkas neste updates og prosjekter :D

Er so mange flotte sceneries som kjem ut no! Reine godtebutikken xD So rekna med folk kjem til å fylle opp communtiy folderane sine, og då er det alltids veldig greit å ha det ryddig ;)

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært en ide at du forteller hva hovedfolder til prosjektet skal hete, hva som står i tilhørende xml, samt xml fra PackageDefinitions. Ikke så lett å vite hvor rett info skal fylles inn ved prosjekt oppstart. Eller er det bare å legge inn hele den rekka i PackageDefintions? Er på vei til å mekke litt på ENCN...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
6 timer siden, Andrew Thomsen skrev:

Kunne vært en ide at du forteller hva hovedfolder til prosjektet skal hete, hva som står i tilhørende xml, samt xml fra PackageDefinitions. Ikke så lett å vite hvor rett info skal fylles inn ved prosjekt oppstart. Eller er det bare å legge inn hele den rekka i PackageDefintions? Er på vei til å mekke litt på ENCN...

Prosjekt folder sitt navn er valgfritt. Alle XML filer er generert av DevMode, man skal ikke trenge å skrive inn eller redigere dem for hånd. Anbefaler å lese i SDK documentation (selvom den er ganske på trynet so har eg lært en del der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare på om noe av dette må inn i prosjektfilene, det må det jo ikke. Har forlengst vært gjennomt SDK og ja, den er på trynet, så har sett endel vids også, inkludert motstridende meninger der og, så det med navn i prosjektet er forlengst på plass. Hadde bare SDK virket ordentlig med Steam, men den ble radbrukket i siste utgave. Lager lett flyplasser, custom modeller kan jeg foreløpig glemme.

Jeg renamer bare pakka når den er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
47 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

Har forlengst vært gjennomt SDK og ja, den er på trynet, så har sett endel vids også, inkludert motstridende meninger der og

Er veldig mange som dessverre antar ting og lærer dette videre, da ender man opp med mye forskjellige tutorials og forklaringer som går imot hverandre.

Har sett på guidsa folk har laget osv. og bra at folk gjør d, men blir nok litt vranglære her og der dessverre. Inkl. min  egen forhasta aerial imagery tutorial.

Jeg har såvidt begynt å lage en guide, men ble fort demotivert når det gikk opp for meg at her må det inn med godt over 10,000 ord og hundrevis av sider for å forklare alt så profft, nybegynnervennlig og enkelt som mulig. Så la det prosjektet på hylla ettersom jeg vil heller bruke tiden min på å lage sceneries.

Har hatt tanken om å lage ett open source prosjekt der folk evt. lager guides og forklaringer på ting der jeg og evt. andre med kunnskap rundt developing i MSFS er "prosjekt ledere" og godkjenner og retter på det folk contributer med og kompilerer det inn i en Master Guide PDF.

Men så spørs det hvor nyttig det er om Asobo plutselig blir ferdig med SDK documentationen der de som faktisk har laget toolsa også forklarer de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å holde meg til denne (fant den på FSdeveloper):

https://docs.google.com/document/d/1QvAZCrUkt7dIRlsh-j6KFiAz7pTHRY1vAnGyN4lHqAo/edit?fbclid=IwAR3l7d2Y8z0BYeG-IN8AHK4GwdxWNDPwhuf9wb1nFc25oBz69CG1ZMTr7bg#heading=h.db2zgqus4h59

Det eneste jeg gjør forskjellig er at jeg bytter ut "placeholder-name" med ICAO da jeg ikke helt skjønner hva han mener.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Augustin Winther skrev:

Men så spørs det hvor nyttig det er om Asobo plutselig blir ferdig med SDK documentationen der de som faktisk har laget toolsa også forklarer de

Hva tror du/dere om at vi en gang får tilgang til verktøyet de selv har benyttet? Virker jo som de har et verktøy med betydelig bedre brukergrensesnitt enn den SDK'n som ligger tilgjengelig nå...

3:36

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airport Design Editor er på gang, og jeg har meldt meg til Alpha testing. Og det må ha vært kaffen, for nå har jeg nettopp kompilert ENLI med mine gmax modeller😇. Det viser seg tutorialen har noen småfeil, så jeg rettet på en velkjent scenery/world/scenery\ path kontra scenery\world\scenery... legg merke til slashene. Blir litt på sidelinja dette her, men men...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg får ikke modellene jeg har laga i blender til alltid å vises i objects, scenery i devmode, og jeg skjønner ikke hvorfor. Når jeg builder ny package, så er alt kompilert greit, uten feil, men navnet på det jeg har laga finner jeg ikke igjen objects, scenery, så jeg kan plasssere ut feks hangaren i prosjektet mitt. Håpløst oppgitt snart. Enda jeg har brukt sampleoppsettet i sdken, og masse turorials.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
48 minutter siden, Kjetil Håvan skrev:

Jeg får ikke modellene jeg har laga i blender til alltid å vises i objects, scenery i devmode

Min workflow er å lage en modell AssetGroup med AssetDir til folderen der modellene er exportert til. Så builder jeg package. Plasserer package i Community. Restarter sim, og da dukker modellene opp i Objects menyen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...