Gå til innhold

MR 20R Ovation fra Carenado i dag


Anbefalte innlegg

Kjøpte den også i dag og er bra fornøyd så langt. Hadde tenkt å legge ut et mini-review i et eget innlegg, men det passer greit å legge det ut her.

Jeg syns egentlig Carenado har gjort en svært bra jobb her. Holdt meg unna Cessna 182T idet den ikke ble særlig godt mottatt. 

Det visuelle er det absolutt ingenting å utsette på. Her er det nok av detaljer både innvendig og utvendig. Jeg la spesielt merke til bruken av PBR og hvordan omgivelsene reflekteres i ulike overflater. 

XlY6t3l.jpg

CtnBoSV.jpgTEdIYQ0.jpg
IfnOp30.jpg

Cockpiten er både detaljert og funksjonell. Her er det lite som er «inop» slik som i default fly. Carenado bruker MSFS sin default GNS530 som er buggy men god nok til enkle funksjoner som direct-to, oversikt over nærmeste flyplasser, enkle flight plans o.l. Jeg prøvde ikke noen GPS approaches. 

Døren på copilotsiden og luken i vinduet på pilotsiden kan åpnes, noe som selvfølgelig er helt unødvendig for å simulere flygning, men kanskje har litt å si for immersion. Oksygen kan skrus på, og cockpit-belysning er overraskende bra. 

Med tanke på avionics er M20R godt utrustet, idet den leveres av Carenado med følgende custom komponenter:

  • Custom KFC 150 autopilot
  • Custom KX165 NAV2/COM2
  • Custom KR87 ADF
  • Custom BK KT76C transponder
  • Custom BK KN64 DME

Bortsett fra ADF som jeg ikke har testet, ser de andre ut til å fungere upåklagelig. Jeg vil også legge til at det er flott å ha en steam gauge cockpit som gir litt variasjon fra alle glasscockpitene. Cockpiten gir en real 90-talls følelse!

Mo38HZ9.jpg
QpRMGi4.jpg
rF57Bu1.jpg
Mza8jH0.jpg

Det som kanskje overrasket meg mest med M20R er hvor bra den flyr. Dette var i mange år mitt favoritt-GA i XP11. Jeg synes Carenado sin MSFS-versjon overgår X-Plane varianten. Noe som ikke sier rent lite, gitt hvor bra Laminar Research har utviklet blade theory modellen. Men i dette tilfellet syns jeg Carenado utnytter MSFS’ simulering av aerodynamikk på en svært god måte. Stalls og spins er nesten skremmende bra modellert. Her får man plutselig og brutal vinge-dropp og går rett inn i en spinn. Noe som stemmer ganske bra med beskrivelser av Mooney som «unforgiving». Ifølge POH kan flyet miste opptil 2000ft høyde ved stalls, noe som kommer godt fram i MSFS.

Ground handling er bra, men flyet virker litt «twitchy» på bakken. Jeg har ikke flydd en ekte Mooney, men her trenger man ikke mye motorkraft for å komme seg rundt på bakken.

Dette er et ganske raskt enmotors piston takket være en 280hk motor som tillater opptil 2700rpm for «continuous operation». Dette resulterer i omkring 190knop, gitt at man bruker riktig mixture setting. Og apropos det: her kan mixture fin-tunes, noe som definitivt ikke er tilfelle i de fleste (alle?) default fly. Det er en grunn til at flyet blir kalt «luftens Porsche». Flyet er responsivt, raskt og rett og slett veldig morsomt å fly. I motsetning til X-Plane versjonen, som var plaget av en buggy ground effect, er dette flyet ganske greit å lande i MSFS. Forutsatt at man holder god kontroll på fart - det tar tid å få farten ned fra 190knop. For at dette skal gå litt raskere er flyet faktisk utstyrt med en «speed brake».

Høyeste rated ceiling er 20,000ft. Her får man 1300fpm i starten. Over 12,000 slår man på oksygenet. De siste par tusen fot oppnår man 7-800fpm. Ising kan bli en real utfordring, og flyet er ikke godkjent i «icing conditions» - det har kun en basal windshield anti-ice i tillegg til pitot heat.

Jeg finner ikke mye som trekker ned her. Det største irritasjonsmomentet for meg var knotete click-spots, der altitude/VS-knappen definitivt var verstingen. Lyder virker også bra - her får man raskt lyst til å slå av den hvinende drivstoffpumpa.

Man må ut med noen hundrelapper for dette flyet (309kr) - men er man interessert i general aviation anbefales det på det sterkeste.

0L0AWVD.jpg
lPltch0.jpg
f5uXSxQ.jpg

Må beklage all bruken av engelske ord og uttrykk. Har skrevet endel på engelske forum, og det ble litt tidkrevende å finne tilsvarende ord på norsk i alle tilfeller. Håper likevel at omtalen kan være nyttig.

Lenke til POH:

http://www.softoutfit.com/static/refs/poh.pdf

Endret av foxtrotlima
  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 11.09, Ernst K.Furuhatt skrev:

Lot meg friste,  og ble ikke skuffet.  Uvant positiv kvalitet fra Carenado,  som ellers har levert heller forenklede modeller.  Hvis dette er nivået vi kan forvente oss videre i MSFS2020,  har vi mye å glede oss til .

Og jeg ble fristet av kommentarene dine og foxtrotlima. Denne fra Carenado var en positiv opplevelse. Hadde en flott tur fra ENGM til ENVA for noen timer siden.

Rune_G

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, har fått noen timer med M20, og er enig i at den er fryktelig nervøs ved pedalbruk under landing, og har nesten ubrukelig høyderorstrim under håndflyvning. Synd det ikke går an å justere følsomheten lenger, får håpe det  blir rettet opp i neste patch 😳. Ellers er den snill som en tiger, og får fortsatt fram et fornøyelig glis hos undertegnede 😁

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig fly! 

Lurer på om andre har opplevd tilnærmet åndenes makt opplevelser i flyet, der innvendig lys blir skrudd både av og på etter eget for godt befinnende. Usikker på om det er en bug eller udugelighet fra min sin side, men har ikke opplevd dette i andre fly. Toppet seg nå nettopp hvor jeg i mørket mistet alt av både lys og instrumenter uten å få det på igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Magnus Vie Pettersen skrev:

Artig fly! 

Lurer på om andre har opplevd tilnærmet åndenes makt opplevelser i flyet, der innvendig lys blir skrudd både av og på etter eget for godt befinnende. Usikker på om det er en bug eller udugelighet fra min sin side, men har ikke opplevd dette i andre fly. Toppet seg nå nettopp hvor jeg i mørket mistet alt av både lys og instrumenter uten å få det på igjen. 

Ja, det har skjedd hos meg også ved at lys og instrumenter ble slått av plutselig. Med noe trykking ble det slått på igjen. Usikker om feilen ligger hos Carenado eller msfs. 
Synes flyet er bra og artig å bruke, og kommer til å bli bedre som tiden går med msfs rettelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

For min del skjer slikt fordi jeg kommer borti knapper på tastaturet underveis, har notert de for utrydding om det ikke er viktig. Har og slått av mouse zoom i copcit, det var jo kamikaze og russisk rullett samtidig. Laget mao en custom profil for musa, ellers hadde jeg endt opp som nervevrak forlengst...

Har en panikk knapp på «Stream deck». Den resetter alle Trim variablene og vertikal speed. Ser igjennom SimConnect at vertikal speed kan plutselig bli skyhøy eller lav i ett kort sekund. Og at flyet kan gå rett opp eller ned. Ellers så har jeg automatisk reset når jeg slår av AP for å sikre at den går rett fram 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legges Simmconnect inn automatisk eller må vi gjøre som i P3D? Jo takk har merket meg skyhøy faktoren, men veldig forskjellig fra fly til fly. Jeg må og ta en tiit på FSUIPC7 som er gratis for tiden, den er jo kjent som en støydemper blant annet, men ikke sikkert den virker lenger nå som siste patch rota til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

Legges Simmconnect inn automatisk eller må vi gjøre som i P3D? Jo takk har merket meg skyhøy faktoren, men veldig forskjellig fra fly til fly. Jeg må og ta en tiit på FSUIPC7 som er gratis for tiden, den er jo kjent som en støydemper blant annet, men ikke sikkert den virker lenger nå som siste patch rota til det meste.

Jeg måtte installere SimConnect ettersom jeg ikke har installert FSX/P3D da jeg skulle legge inn støtte for fswidgets. Mener å ha lest flere steder at den ikke er med msfs
http://fswidgets.com/docs/help/msfs_network/index.html

Bruker også SimConnect fra Spadnext, men der er den sikkert innebygget.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tyckte att det laggade /hackade lite när jag flög den,, i jämförelse med andra flyg. Beror ju också påå att min dator borde bytas ut,, :) 

Har någon märkt det ?

Jag märkte också att när den styr in å låst på ILS så kan den dåligt ligga på kursen, utan den svänger höger /vänster/höger/vänster etc

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...