Gå til innhold

Nvidia RTX 3080 testet i MSFS2020 - med sammenligninger mot tidligere kort


DrPeedee

Anbefalte innlegg

"Flight Simulator 2020 scores unusually well in the graphics area."

"Flight Simulator 2020 is full of system-related bottlenecks, and that is holding down performance in the lower resolutions. The faster graphics cards start to show off starting at Ultra HD though."

42fps på 2160p sammenliknet med 22 for 1080Ti - virker lovende. 3090 kan være unødvendig.

Med Asobo's nye patch ute virker det som CPU-relaterte bottlenecks er et mindre problem, med bedre utnyttelse av CPU-kjerner. 

Endret av foxtrotlima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Nja, jeg ville heller gått for et 3080 kort som koster under halvparten av 2080TI og gir nesten dobbel ytelse :PBlir et sånt kort på meg iallfall ganske snart :)

Tror du blir skuffet hvis du forventer nesten dobbelt ytelse i MSFS. 

Benchmark (ref video ovenfor; 18m:30s) viser en forbedret framerate på bare 7% (3080 vs 2080 TI). 

Du får en pent brukt RTX 2080 ROG STRIX for 5000 kr (andre versjoner enda billigere). En RTX 3080 ROG STRIX koster over 10 000 kr (Komplett).
Dobbel pris og knapt bedret ytelse til MSFS. For andre spill, ser det ut til å være større ytelsesforskjeller (i større eller mindre rad).

Endret av Per Øystein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Per Øystein skrev:

Tror du blir skuffet hvis du forventer nesten dobbelt ytelse i MSFS. 

Benchmark (ref video ovenfor; 18m:30s) viser en forbedret framerate på bare 7% (3080 vs 2080 TI). 

Du får en pent brukt RTX 2080 ROG STRIX for 5000 kr (andre versjoner enda billigere). En RTX 3080 ROG STRIX koster over 10 000 kr (Komplett).
Dobbel pris og knapt bedret ytelse til MSFS. For andre spill, ser det ut til å være større ytelsesforskjeller (i større eller mindre rad).

På 4K i den testen, tatt før patchen.  3080 stock clocks i 4k High settings: snitt på 52,9.   Mens 2080Ti snitt på 44,9 stock clocks. Før patchen, som noen mener fjerner noe av CPU bottlenecks. Ikke vet jeg ikke fått testet patchen eller sett klare tall på akkurat det. Men i 4K er CPU en mindre bottlneck riktignok enn i lavere oppløsninger.  

Er ikke så god på prosentregning. Men alt jeg vil er å kjøre ca omtrentlig 45fps eller mere i omtrentlig high settings, i Virtual Reality. Evt noe på medium. Og da tror jeg ikke 2080Ti greier det. 8 fps mere i 4K... kan være at i VR er det de ekstra frames det som trengs. Om det er verdt noen tusenlapper ekstra opp fra en brukt 2080Ti? Tja, det er opp til den enkelte.  2080Ti var tidenes overprisede kort da det kom, min mening. Og fortsatt overpriset brukt - så langt jeg ser. 3070 ville være et bedre valg for de som spiller flere spilltyper. 
 

Her i forumet er det rimelig dedikerte Flight sim folk. Men for meg som også spiller andre spill er dette en no-brainer. RTX 3080 all the way...Særlig i spill rom bruker Ray tracing - der er forskjellene enda større. Når jeg tenker på hvor mye jeg har brukt ellers på spillriggen/flightsim riggen, så blir de ekstra tusenlappene opp til et flunka nytt 3080 svært lite, med alle garantier i behold.. :)

Er man på budsjett, bruker man det man allerede har og kjøper noen øl i stedet :D

Jeg oppgraderer fra en RTX 2080 (ikke Ti) så æ glæær mæ. Men faen heller, kanskje jeg selger den tredje nyra mi på svartemarkedet og kjøper en RTX 3090 i stedet :D  

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GfEiGG7.png

Imponerende sammenliknet med 1080Ti. Også litt interessant å se i hvor stor grad man blir gpu-limited på 4K. Her blir forskjellen mellom i9-10900K og den 3 år eldre i7-7700K nesten ubetydelig. 

Jeg kjører 3840x1600 og har en eldre CPU, så for meg er dette veldig lovende.

 

Endret av foxtrotlima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Per Øystein skrev:

Tror du blir skuffet hvis du forventer nesten dobbelt ytelse i MSFS. 

Benchmark (ref video ovenfor; 18m:30s) viser en forbedret framerate på bare 7% (3080 vs 2080 TI). 

Du får en pent brukt RTX 2080 ROG STRIX for 5000 kr (andre versjoner enda billigere). En RTX 3080 ROG STRIX koster over 10 000 kr (Komplett).
Dobbel pris og knapt bedret ytelse til MSFS. For andre spill, ser det ut til å være større ytelsesforskjeller (i større eller mindre rad).

MSFS er jo et produkt under kontinuerlig utvikling, så det vil fort kunne endre seg. For min egen del blir det litt meningsløst å gå for gårdagens grafikkteknologi. Å kjøpe grafikkort brukt anser jeg dessuten som risikosport. Man aner ikke hvordan kortet er brukt og hvor lenge det varer. De fleste andre spill har markant økning i performance med et 3080 kort. Er ikke noen storspiller, men går både i MSFS, XP, DCS og RDR2. DCS kommer til å bli kjørt i VR. 30-serien til nvidia har jo også mye bedre raytracing innebygget og er mer fremtidsrettet enn forrige generasjon grafikkort. Hos meg blir det et vanlig 3080 kort til rundt 8000 kr 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Nja, jeg ville heller gått for et 3080 kort som koster under halvparten av 2080TI og gir nesten dobbel ytelse :PBlir et sånt kort på meg iallfall ganske snart :)

Må nok vente litt. Beholdningene forsvant som dugg ved soloppgang. La inn ordre noen minutter rett etter release og på ordrebekreftelsen står det 1. november 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SkyKaptn skrev:

Må nok vente litt. Beholdningene forsvant som dugg ved soloppgang. La inn ordre noen minutter rett etter release og på ordrebekreftelsen står det 1. november 😥

Hvor bestilte du? Jeg fikk først bekreftet leveranse 2-5 dager etter lagerdato- da jeg bestilte hadde Elkjøp på 5 på lager sto det. En time etterpå fikk jeg sms og mail om jeg ikke ville ha kortet mitt før 30. september. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Geir Teigo skrev:

Voldsom rift om kortene, så det lover dårlig om håp for et og annet tilbud på denne siden av nyttår.

Jeg la inn bestilling 3 minutter FØR salget åpnet, fikk den registrert 3 minutter ETTER salget startet pga tregheter i systemet. Stod at de hadde 27 på lager 5 minutter etter at jeg hadde lagt min ordre. Likefullt fikk jeg restordre og må vente til 26 sept...som så ble endret til 7 oktober.... og som sikkert kommer til å skli litt til basert på siste erfaringer med datoer hos komplett.... Oppgraderer fra 1080 førsteutgaven, så tipper jeg kommer til å merke grei forskjell, så jeg bare smører meg med det som finnes igjen av tolmodighet og sier til meg selv, at den som venter på noe godt........

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...