Gå til innhold

Norway Mesh?


SkyKaptn

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på dette selv. Det største problemet med Norge er høydedata, og så dårlig/manglende fotogrunnlag. Førstnevnte er vel den eneste som kan ordnes med en generell fix/pakke. Usikker på om SDK er kommet så langt at det lar seg gjøre å kompilere store mengder geo/høydedata?

Antar at det ikke lar seg gjøre å konvertere Norway Mesh X direkte, men at man i så fall må bruke det samme datagrunnlaget og lage en ny kompilert pakke. Men nå synser/gjetter jeg bare.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har før kommentert mangel på høydedata i Norge (holmer og skjær ser ut som pannekaker).
Det ser også ut til at MSFS 2020 har større problemer med mesh (og det er ikke bare i Norge etter hva jeg leser)
Viser bilde fra fjellet litt sør/vest av Voss. Ser ut som om dette er truffet av en meteorsverm. 🤪
Når dette er sagt - ingen flysimulator som jeg har hatt, har vært perfekt fra starten av. Dette er vel kanskje den mest perfekte 😊

Skjermbilde (151).jpg

Endret av Gunnar van der Meeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høydedata er jo møysommelig sanket inn med laser siden 2016 og skal avsluttes i 2022. Om noen vet hvordan man konverterer data fra høydedata.no til msfs-filer så kan vi få enmeters oppløsning på høydedata for det meste av Norge allerede nå.

https://hoydedata.no/LaserInnsyn/

Litt mere om formater etc: https://www.kartverket.no/api-og-data/terrengdata

Endret av Dag Baardsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 14.9.2020 klokken 17.53 skrev Gunnar van der Meeren:

Har før kommentert mangel på høydedata i Norge (holmer og skjær ser ut som pannekaker).
Det ser også ut til at MSFS 2020 har større problemer med mesh (og det er ikke bare i Norge etter hva jeg leser)
Viser bilde fra fjellet litt sør/vest av Voss. Ser ut som om dette er truffet av en meteorsverm. 🤪
Når dette er sagt - ingen flysimulator som jeg har hatt, har vært perfekt fra starten av. Dette er vel kanskje den mest perfekte 😊

Skjermbilde (151).jpg

Fortsatt ikke bra sydvest for Voss.

SV_Voss.jpg

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes også at det så litt bedre ut her på Sunnmøre når jeg tok en liten kosetur inn Hjørundfjorden, over til Romsdalen og tilbake til Vigra. Alle disse "glitchene" i terrenget er så godt som borte. En merkelig dump et stykke oppe i Norangsdalen (for de som er lokalkjent) er borte. Gjorde også en liten tur også uten lake elevation fix for midtnorge, men tårnsjøene og krater har ikke Asobo gjort noe med enda ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Frank Kristiansen:

Skal nok ikke være noen endring for Voss ennå.

Her er dekningskart...

coverage.png.39e28182fd6ad3ae1021410cee004f7d.png

Var klar over dekningen på Finlandmeshet, men ville bare sjekke om også Asobo har oppdatert meshet generelt. 

Mehamnområdet er heller ikke med i Finlandmeshet, men der er det blitt bedre.

Endret av MagTvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden skrev Ole-Chr Larsen:

Hvis vi noen gang får mesh med 1 meter oppløsning så ville jo det bli vilt bra 🤩

Det spørs om det ikke blir krevende å kjøre et så detaljert mesh. I andre simulatorer drar det kraftig ned på ytelse og fps. 1 meter er dessuten såpass detaljert at det er noe du ikke ser noe til fra lufta likevel. Min mening er at 10 meter ville holde i massevis. Man ser ikke 1 meters høye topper i lufta likevel, hverken i simulator eller i virkeligheten. Skal du kjøre tanks på bakken blir det selvsagt noe annet. Derfor blir det en stiv pris å betale med tanke på fps. Hadde vi fått mesh ned mot 10 meter så tror jeg det ville vært mer enn nok for de aller fleste.

Skulle også likt å sett watermask for hele norge :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sikkert helt rett i, men kan jo være at noen er interessert i å fly helikopter når Asobo kommer så langt. Da vil et så godt mesh som mulig være viktig. Ikke så mange årene siden at det vi ser i MSFS 2020 i dag var helt utenkelig.

Målet først og fremst må være å få norske fjell og fjorder til å se ut som norske fjell og fjorder. En utfordring er oppløsning i høydedata, en annen er satelittfoto. Et bilde tatt rett ovenfra vil aldri bli korrekt i en bratt fjellvegg uansett. Og så er det problemene med skygger, bilder tatt på forskjellige årstider osv. Men jeg blir imponert hver gang jeg flyr og gleder meg over alle forbedringer både fra Asobo og payware/freeware utviklerene der ute.

Endret av Ole-Chr Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
28 minutter siden skrev Dag Baardsen:

Spørsmål til mesh-makerne: Inkluderer MSFS DEM-modeller bygninger og slikt? Ser at Kartverkets Høydedata opererer med to modeller - en med kun terreng og en med bygninger og konstruksjoner.

Veldig sikker på at DEM-modellene i simmen inneholder kun terrenget. Kan ikke tenke meg noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...