Gå til innhold

Ortofoto/Flyfoto tillatelse fra Kartverket (Norge i Bilder)


Augustin Winther

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Ser flere av dere har brukt/har tenkt å bruke flyfoto fra Kartverket (Norge i Bilder) til sceneries dere lager. Lurte på om noen av dere har fått tillatelse fra Kartverket til å bruke dette?

Har nemmelig vert i kontakt med dem og fått nei som svar, men her hørt at andre har fått lov osv. Virker som de ikke har en rutine/regel på dette internt i Kartverket og det avhenger av hvem du kontakter :P

Ortofoto er essensielt for å fikse noen av flyplassene i Norge, så hadde vært supert å få tillatelse til dette, så lurer rett og slett på hva folk sin erfaring med tillatelse fra Kartverket er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke skattebetalerne som holder liv i Kartverket? Da er vi vel på en måte medeiere? Jeg har tidligere fått både entusiastiske positive svar - og det motsatte. Som du sier - det er avhengig av hvem du møter. Beklager damer - sørg for at du i det minste spør en mann. Kommersiell bruk er uansett ikke lov.

Når svarene vi får er såpass ullne - er det å foretrekke å følge anbefalingene om at beslutningene bør kunne tas på lavest mulig nivå. Det betyr deg og meg. Og for egen del har jeg besluttet at det er ok å laste ned ortho til hobbybruk (freeware). B| 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laster ned til privat bruk. Gir blaffen i hva dem sier så lenge jeg ikke distribuerer det. Veldig synd at dem skal være så himla vanskelige. Ser liksom ikke helt problemet med å bruke bilder der i et freeware prosjekt. Som Gunnar skriver, er vel skattebetalerne som holder liv i Kartverket.

Hva gjelder kommersiell bruk er selvfølgelig en helt annen sak.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
4 minutter siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

JSer liksom ikke helt problemet med å bruke bilder der i et freeware prosjekt.

Ikke jeg heller, er helt håpløst. Infoen jeg har fått er at siden Microsoft Flight Simulator koster penger, så betyr det ingenting om det du lager er freeware eller ikke (som er helt på tryne).

Har purra og kverulert med dem litt, fikk vite at kontaktpersonen min skulle snakke litt internt om det ettersom andre har fått tilatelse og komme tilbake til meg. Så venter spent. Om jeg skulle få atter ett nei kontakter jeg en person som jeg vet har gitt andre tillatelse før :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tidligere tillatelse til å bruke bilder og data. Kravet var at det ble brukt tydelig kildehenvisning, samt henvisning til lisensen for bruk av åpne kartdata. Skulle selvfølgelig ikke selge produktene heller. 

For å bruke bilder til salg mener jeg prisen lå på rundt 4000,- for en flyplass i størrelse ENVA/ENBR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
9 hours ago, Bjørn Helge Småvollan said:

Vi fikk tidligere tillatelse til å bruke bilder og data. Kravet var at det ble brukt tydelig kildehenvisning, samt henvisning til lisensen for bruk av åpne kartdata.

Flyfoto fra Norge i Bilder er ikke åpen kartdat, så den lisensen gjelder dessverre ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Augustin Winther skrev:

Da har jeg fått ett konkret svar fra Kartverket:

"Vi tillater enkel bruk av skjermdump – ikke flere bilder som settes i system"

Dvs. å ta flere bilder fra Norge i Bilder og lappe dem sammen og/eller georeferere er ikke tilatt, noe som er nødvendig for bruk i flightsim

Hvis du har en 80" 8K eller 16K monitor, så kan jo disse bildene bli i riktig størrelse... Her må man bare være kreativ 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Finn Kristoffer Hansen skrev:

Med enkel software som tar skjermdump og lagrer, så har photoshop en autostitch funksjon. Georeferering kan enkelt gjøres i f.eks Globalmapper eller Qgis. 

Hvorvidt dette er noe å satse på mtp at de har sagt blankt nei, er vel heller spørsmålet.. : )

Andre kilder \ image providers?

Testet akkurat dette i https://satellites.pro og det fungerte utmerket. Bare å passe på og holde seg på omtrent samme oppløsning så blir resultatet prima. Om jeg tør å bruke dem i scenery ennå er jeg usikker på for denne tror jeg driftes av et Apple-selskap 🙂 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Personlig kommer jeg til å bruke Google, virker som dems lisens er litt mer snillere, og det er Google det er snakk om. Deres orthophoto har blitt brukt i freeware i mange år og blir fortsatt brukt den dag i dag, og jeg har personlig aldri hørt at de har gått til "sak" mot noen i flightsim freeware communitiet haha

 

Sitat fra Google: Generally speaking, as long as you're following our Terms of Service, these guidelines, and you're attributing properly, you can use our maps and imagery. In fact, we love seeing creative applications of Google Maps, Google Earth, and Street View.

https://www.google.com/permissions/geoguidelines/

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...