Gå til innhold

Flatten


Jan R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

Flyplassprosjektet mitt begynner å ta form. Problemet jeg nå sliter med er å få til flatten. Flyplassen har mange høydeforskjeller og er et håpløst prosjekt sånn sett. Får ikke til å lage flatten for selve flyplassen og deler av området rundt. Noen tips? :)

Hvordan får man forresten lagt til hold short linjer og papi lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett lager man flatten som et polygon der man setter en fast høyde. Jeg pleier å lage "hovedflatten" og bygge skråflattens rundt denne. Men har ikke snøring på hvordan dette gjøres i 2020 da jeg har nok med å lære å programmere joysticks, pedaler, og finne basics med diverse fly. Tror Augustin Winther er langt foran meg mht ting som Hold Short, osv. Kommer selv ikke til å se på de tingene før jeg behersker simmen... men er klar for å dele 3D modeller med de som bygger 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Andrew Thomsen skrev:

Normalt sett lager man flatten som et polygon der man setter en fast høyde. Jeg pleier å lage "hovedflatten" og bygge skråflattens rundt denne. Men har ikke snøring på hvordan dette gjøres i 2020 da jeg har nok med å lære å programmere joysticks, pedaler, og finne basics med diverse fly. Tror Augustin Winther er langt foran meg mht ting som Hold Short, osv. Kommer selv ikke til å se på de tingene før jeg behersker simmen... men er klar for å dele 3D modeller med de som bygger 😉

Er ganske grønn på sceneryutvikling. Men i FS2020 så var det jo faktisk ganske gøy. Særlig når man kan gjøre det live og se endringene med en gang. Jeg får ikke til flatten i FS2020, så lurer derfor på om det er noe jeg gjør feil evt overser?

Jeg tar bygninger så snart jeg har fått dreisen på dette her og alt det andre er klart. Custom bygninger får bli kronen på verket. Hvis du har bygninger for ENDU og ENRO så hadde det vært helt suverent og setter stor pris på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • For Hold Short linjer må du velge et taksepunkt og endre typen i properties, ev. endre typen før du plasserer punktet. De kan også tegnes manuelt med PaintedLine, men da må du velge en NO_DRAW type på punktet slik at AI trafikken skal fungere.
  • Papi/vasi lys er også en del av properties på rullebanen under Vasi
  • Det kan jo være greit å starte med ett stort polygon og så legge rektangler over. Bare vær obs på at polygons kun kan ha en høyde, mens rektangler og rullebanen kan ha custom profiler/skråninger.
    • Slik gjorde jeg det:

Spoiler

Jeg lagde et rektangel mellom hver av de oransje punktene (røde i profile editor) med riktig høyde i hver ende (basert på charts fra AVINOR AIS/AIP, her finner du også  bl. a. papi vinkel og masse nyttig info), slik at hele området til sammen følger profilen til rullebanen. Den profile editoren kan være litt vrien i bruk. Etterpå brukte jeg polygons med havnivå-høyde til å kutte vekk ved elva og mot sjøen.

1534109297_Vrnesrektangler.png.857f459fe15aaa5ddb4a476bb01c020f.png 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...