Gå til innhold

Avgangs , innflygnings og landingsfart


Eirik Løken

Anbefalte innlegg

Jeg flyr en rekke flytyper men mangler data om "take-off , approach og landing speed". Er det noen som kan lage en matrise hvor disse hastighetene fylles inn i et skjema -evt opplyse hvor disse dataene finnes !

Jeg er klar over at spørsmålet kan kompliseres en hel del hvor bla flyets vekt spiller inn (last - fuel mm). Men det går vel ann å lage en gjennomsnitts - betraktning for oss som ikke er så veldig opptatt av alle de små detaljene ?

De flytypene jeg kunne tenke meg er :

Boing 737 - 400/500/600 serien + ?

757 - 208 + ?

767 - 300 / 383

747 - 200 serien / 400 serien

 

MD 80 til 90 ?

MD 11 (og DC 10)

Airbus 300 til 340

Dash 8-100

Twin Otter

....andre "piloter" har sikkert andre ønsker.

Noen som tar utfordringen ?

------------------

Eirik Løken

SK-777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville ende opp med et enormt bibliotek hvis skal simulere korrekt airspeed på forskjellige flytyper.

Det du kaller små detaljer er ikke små. Her er noen eksempler kun med variasjon på vekter. I tillegg vil variasjonene bli større ved forskjellig barotrykk og temp. Hver flytype har også installert motorer hvor det er tatt ut variende max power. Dette har også mye og si.

Eks Vr (cirka) (hastighet som du drar stikka tilbake - rotate) ved forskjellig T/O vekt

737-700 = fra 100 knots til 140 knots

737-400 = " 120 " 160

737-500 = " 100 " 150

747-400 Har jeg flydd endel på Aerowinx PS som er helt nøyaktig - vektene blir lagt inn i FMC og Vr regnes ut automatisk. Her varierer (hvis jeg husker riktig) Vr fra ca 125 knots og opp mot 170 knots.

Som du ser så variasjonen er betydelig. Men jeg synes du ikke skal henge deg for mye opp i dette. FS98 er ikke så nøyaktig flysim.

Uansett så akselerer flyet såpass raskt at hvis du begynner så smått å dra i stikka rundt 120 knots så vil du ha 140 knots i løpet av sekunder. Du vil få en naturlig T/O uansett. Dette gjelder også ordentlige fly. En lettere 737 som pilot ikke vet Vr på, har ikke problemer med å ta av på en grei måte hvis flyet akselerer normalt.

Tommelfinger regel som jeg bruker: småprop Vr 70 knots - 2 motors turboprop Vr 95 knots - mellomstore jet Vr 120 knots - store jet Vr 130 knots.

Når det gjelder landing så er det enda mer komplisert. Her er det noe som kalles Vref. Hvordan den regnes ut vet ikke jeg, men speed er forskjellig vedr. flap/turbulens/sikt osv. Speed skal da f.eks være Vref + 5 knots i et tilfelle og Vref + 15 knots i et annet.

Target speed på approach for 737 iflg OPS manual er 250 knots passerer 10.000 ft og/eller 30 nm fra flyplass. Greit utgangspunkt. Ikke tenk på landingspeed. Hold nesa i horisonten (pitch 0). Juster vertikal speed med throttle. Da for du automatisk korrekt speed. Har skrevet en epistel før om dette emne "perfekt landing" i et eller annet forum her.

Tilslutt: Det jeg synes er interessant i FS sammenheng er minimum runway lengde/max fuel vekt på flytype..Men det er jo spennende å eksperimentere....!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott redegjørelse, Eker!

Jeg tror jeg har en liten tilleggsopplysning. Om landing sier du:

"Her er det noe som kalles Vref. Hvordan den regnes ut vet ikke jeg, men speed er forskjellig vedr. flap/turbulens/sikt osv. Speed skal da f.eks være Vref + 5 knots i et tilfelle og Vref + 15 knots i et annet."

Vref er stall speed x 1,3 med gear down og fulle landingsflaps. Stall speed med denne konfigurasjonen varierer med vekt, temperatur og barometertrykk (høyde). En tommelfingerregel for landing av 727/737-en er Vref + 10 kts. Denne hastigheten holdes på siste delen av approach'en, d v s når "alt er ute". Vref på 727 er mellom 115 og 125 kts avhengig av vekt. Et kvalifisert tips er at Vref på 737-400/500 er den samme. Dette vil si at siste delen av approach skal gå mellom 125 og 135 kts. Jeg tror faktisk at ved denne hastigheten i FS'en (med "riktig" air-fil) ligger pitch meget nær 0 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ved trottle back på mellom 20 og 10 ft over rullebanen, vil hastigheten avta til +- 120 kts ved touchdown.

Hilsen Roald

Jeg har for sikkerhets skyld testet en landing med "min" 737 nå, og med final apporach speed på 131-132 kts (de siste ca 3 NM) er nesevinkelen helt i 0 [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] !! Trottle back to idle ved 20 ft, et lett bakoverpress på stikka, og så setter den seg på litt i underkant av 120.

[Edited by Roald Hansen 27-09-1999.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det var en flott redegörelse for div farter i FS, riktige speedbooks kan lett bli litt vel detaljert for bruk til FS, men for de som gjärne vil ha "riktige" speedsheets så har jeg gjort for fölgende flytyper;

F28,

DC-9-21 / -41,

MD-81/82/83 og

MD-90.

Disse er gjort i word 97 format basert på riktige Speddbooks som brukes i SAS.(det eneste som mangler er SAS logon)

Til disse er det også gjort en forklaring av en SAS pilot på hvordan disse skall leses, finns på samme plass.

737-600,767 har visst speedbook i nån komputer så pilotene får den fram i en av sine displays. Skall forsöke å göre for 737 og

767 i samme format som for andre fly i SAS flåten.

Hvor er så disse Speedbooks,

Kolla på en Flott Virtual Airlines Homepage

VSAS under Fleet. http://www.vsas.dahle.net/"'>http://www.vsas.dahle.net/" TARGET=_blank>http://www.vsas.dahle.net/

MVH

Kjell /SAS061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...