Gå til innhold

stabiliteten på flyene er dårlig under hele flighten


Zodiac2007

Anbefalte innlegg

Er det mulig å gjøre flygningen lettere med henhold til stabiliteten ?

Har prøvd xplan 11 nå, og jeg har sikkert 10 ganger bedre stabilitet både på landing, take off og selve flighten enn jeg har i FS2020.

Det virker blandt annet som trimmen må justeres hele tiden, dette slipper jeg i xplane.

i FS2020 begynner plutselig flyet med et hopp opp og ned, akkurat som om den ikke registrerer bevegelsene før etter noen 100 dels sekunder slik at jeg da har beveget yoken for mye.

Dette er veldig plagsomt.

Sant skal sies så er jeg ikke så veldig god til flyvning, men blir ikke noe bedre av at flyet hopper opp og ned heller.

Som sagt så er ikke dette noe problem i xplane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trim må justeres hele tiden i FS2020. Det må du også i virkeligheten. Det du opplever er vel turbulens? Det er også noe du opplever i virkeligheten. Dog har den en tendens til å bli litt vel kraftig i FS2020. Satser på at dette blir noe nedtonet i en patch. Hva slags styrekontroller bruker du?

Som et lite tips for å gjøre flygingen lettere. Trim flyet hele tiden. Poenget med trim er at man skal kunne slippe kontrollene og flyet vil fly i den stillingen du vil uten at du trenger å røre kontrollene. Er sånn det er i virkeligheten også. Jeg er tidligere styrmann på Dash 8, og der må du trimme konstant. For hver endring du gjør i motorsetting, hastighet eller konfigurasjon så må du trimme både elevator og rudder. Å fly er ikke helt som å kjøre bil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker saitek yoke.

Prøver å bruke trim hele tiden både under take off or landing.

Men har merket at ved autopilot så justerer den plutselig trimen helt ned slik at snuten på flyet går til himmels og flyet staller og må slå av autopiloten før før jeg kan justere trimmen igjen, prøver jeg å justere trim ved autopilot aktiv så går den bare rett ned igjen og flyet fortsetter å stale, for å fikse dette problemet så har det hjulpet at AP er avslått noen minutter og jeg da flyr manuelt før jeg aktiverer AP igjen, og trimmen justerer seg ikke mer

Videoen jeg så i går der det blir testet 4 yoker, så er det for mye støy i saitek/logitech yoken slik at den minste berøring gjør at flyet får uønsket bevegelser.

Har bestilt honeycomb nå, jeg får teste den ut, og er jeg ikke fornøyd så får jeg bruke angreretten, og i såfall for jeg prøve Thrustmaster HOTAS Warthog i stedet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv saitek sin yoke. Det er ikke det beste man får tak i, og for min del så ble den bare stående og samle støv. Warthog stikka er jeg meget fornøyd med. Skal du ha yoke i FS så må du antagelig opp i ganske høy prisklasse. Disse plastgreiene blir ikke bra nok rett og slett.

Autopiloten har mange feil som ikke har blitt rettet enda, så den fungerer ikke alltid helt som den skal. Trim skal ikke røres med autopilot påslått da autopiloten vil gjøre det selv. Det eneste du bør gjøre er å sørge for at flyet er sånn høvelig riktig trimmet før du aktiverer autopiloten. Det må man i virkeligheten også. Før avgang setter du takeoff trim, deretter rører du den ikke før du er i lufta. Da bruker du trimmen og trimmer flyet sånn at du kan slippe stikka uten at flyet rører seg. Med manuell flyging så må man hele tiden finjustere trim i virkeligheten, både på passasjerfly og småfly. Luft er hele tiden i bevegelse.

Har hørt Honeycomb skal være grei men har aldri testet den selv. FS2020 har en del småproblemer enda, blant annet med autopilot og turbulens som blir litt vel intens til tider. Autopilot blir fikset i neste patch.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt sensitivitet helt ned på -100 tilslutt of deadzone på +100.

Men cessnaen gir et skikkelig hopp når jeg så vidt trekke spaken til eller mot meg.

Dette virker ikke som turbulense for meg, det ser mer ut som yoken er altfor sensitiv.

Må nesten holde pusten for å klare beveget yoken sakte nok for å unngå disse hoppene.

Har prøvd alle mulige sensitiviteter fra +100 og helt ned til -100.

På +100 gikk nesten flyet helt rundt når jeg justerte yoken noen mm.

Enten er det saitek yoken som er problemet eller så er det sensitiviteten som jeg ikke klarer å få skikkelig.

Har bestilt Honeycomb yoken, og håper det blir bedre med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zodiac2007 skrev:

satt sensitivitet helt ned på -100 tilslutt of deadzone på +100.

Men cessnaen gir et skikkelig hopp når jeg så vidt trekke spaken til eller mot meg.

Dette virker ikke som turbulense for meg, det ser mer ut som yoken er altfor sensitiv.

Må nesten holde pusten for å klare beveget yoken sakte nok for å unngå disse hoppene.

Har prøvd alle mulige sensitiviteter fra +100 og helt ned til -100.

På +100 gikk nesten flyet helt rundt når jeg justerte yoken noen mm.

Enten er det saitek yoken som er problemet eller så er det sensitiviteten som jeg ikke klarer å få skikkelig.

Har bestilt Honeycomb yoken, og håper det blir bedre med den

Høres ut som om yoken din burde byttes ut. Hadde samme problem selv før. Kjøpte ny stikke og da var problemet løst. Ville lånt meg en annen stikke og prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal teste ut Honeycomb yoken og se.

Det er fint med angrerett lol, er jeg ikke fornøyd så pengene tilbake.

Har forresten en saitek yoke til og en CH yoke et sted.

Men CH yoken ble byttet ut til saitek, den var enda verre da jeg brukte den i FSX

den andre saitek yoken var den første versionen som kom ut, og hadde noen plagsome random button press som dukket opp spesielt under landing, så den ble stuet bort og jeg tok pause fra FS noen år og så kjøpte ny saitek yoke.

Får ikke prøvd Honeycomb yoken før tidligst neste måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merker ikke noe til hakking av aksene, men når deadzone var lav da gikk aksen bortover intil den traff buen og så spratt den opp til toppen, men når eg satte deadzone til +100 så flatet hele aksen seg ut og har ikke lagt merke til noe hopp.

ellers så merker eg at skal eg trekke spaken til meg så er det ikke smooth, den henger litt, det er vel det som er problemet med plast dingser.

Funker den fsuipc for FSX i FS2020. Brukte den en tid tilbake for å kommunisere mellom 2 PCer eller hva det nå var jeg gjordet

Ellers så bor eg i bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Geir Teigo skrev:

Hei igjen
FSUIPC7 fungerer for FS2020 og er gratis en stund til. du finner download her: https://forum.simflight.com/topic/90193-fsuipc7-beta-for-msfs/

Det er nok ikke plasten i utstyret som er problemet, men billige potmeter evt. potmeter som ikke er brukt på en stund.

PS:Jeg er fra Fyllingsdalen, men bor ikke der lenger :)

Jeg er fra loddefjord og bor der enda lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir opp dette spillet. det er jo plent umulig å kontrollere flyet.

Setter all sensitivitet på -100 og all dødsone på +100

Og dette skulle jo bety at flyet ikke ville reagert noe særlig.

Men sannheten er at den reagerer som bare fa*en, trekker eller dytter yoken 1/2-1 cm, og fly nesen går fra 0 og op eller ned 10-15 grader på et øyeblikk, gjør motsatt for å komme tilbake til 0 og 1/2-1 cm på spaken og nesen beveger seg 10-15 grader eller mer på et øyeblikk, og slik kan eg holde på mens alarmen om stall starter og flyet hopper opp og ned som en kenguru.

Dette gjelder kun småflyene, prøver eg airbuss/boeing så går det mye bedre.

Prøver eg FSX så har eg så å si full kontroll.

Så intil microsoft får fikset dette så sier jeg takk for meg, får ikke ny yoke før tidligst desember, den skulle kommet på lager til uken hos komplett, men nå er det ny status i desember i stedet.

Takk for alle råd, men desverre har ingeting hjulpet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å justere sensitivitet inne i selve simmen er heller makabert dårlig. Man ender opp med en eksponentiell kurve som gjør at styringen blir først pitteliten for plutselig å gå i taket. Det virker som at både windows-settings OG sim-settings spiller inn. Jeg beholdt default i simmen (jevn kurve) og brukte heller kontrollpanelet til stikka i windows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...