Gå til innhold

Flightsim.no Discord-servere


Marius Sparby

Anbefalte innlegg

Mulig at dette emnet inneholder dumme spørsmål, men det får vi heller tåle.

Ser at det har blitt oppretta to Discord-servere for Flightsim.no. I den forbindelse har jeg et par-tre spørsmål:

1: Er det meningen at disse to serverne kun er for å koordinere FS2020-flyging?
2: Hvorfor to servere isteder for å dele en server inn i flere tekst/talekanaler?
3: Hvorfor kun FS2020, og ikke både tekst- og tale-kanaler for andre sims, som f.eks. XPlane, DCS og FSX?

Jeg har etterspurt egne kanaler for DCS før, både i Discordene og her inne i Discord-tråden her på forumet, men fikk nada svar på Discordene og spørsmålene jeg stilte her inne ser ut til å ha blitt slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjønte jeg rett og slett ikke hva du mener, Robert. Du har ikke åpna en ny kanal ved å lage FS.no BUSHkanalen, det er en helt egen server.

Her er et skjermklipp fra en av de andre Discordene jeg er medlem av, nemlig Hoggit Fighter Wing. Her kan du se at det er flere kanaler, både tekst og tale, i de forskjellige kategoriene. Greit nok, jeg mener ikke at FS.no-discordene skal være like omfattende (Hoggit-discorden har 2500+ medlemmer), men en inndeling pr. sim med flere underkanaler er noe en er mer tjent med.

Hoggit:
image.png.c4879eff7ee39498c760b5a060830bdd.png

Eksempel på inndeling vi har gjort for Arctic Tigers-discorden:

image.png.596260bf1f454948a25af7606da5e2a8.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Slutt å være pirkete ......... Satte opp en server føles det bedre nå ?
Jeg kom med et tilbud take it or not mindre styr for meg å stenge den ....
Ser ikke noen som bruker talekanalene hos meg eller Geir 
samme opplevde jeg når jeg hostet teamspeak for noen år siden ..


Mange hyler men benytter seg ikke av tilbudet som er der
Just my five cent
Blir det ikke brukt stenger jeg det ned enkelt og greit


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men det svaret der blir for dumt og rett og slett barnslig, Robert. I tillegg har du kun svart på ETT av de tre spørsmålene jeg stilte.

Om en gidder å ta seg tid til å faktisk utvikle et tilbud til å fungere så bra som mulig, så kanskje folk også gidder å bruke det. At folk ikke bruker talekanaler er det flere grunner til, blant annet at ikke alle er komfortable eller har muligheten til å bruke voicecomms. Å sammenligne Teamspeak med Discord er som å sammenligne Wright Flyer med en 777. Ja, begge er fly, men den ene har LANGT flere egenskaper enn den andre!

Jeg hyler ikke fordi tilbudet er der. Jeg BRUKER faktisk Discord, og er medlem av BEGGE Flightsim.no-serverne, og jeg er ikke aleine.

Det eneste jeg ber om er at tilbudet faktisk utvikles til å omfatte de av oss som både er medlemmer av Flightsim.no (og som i mitt tilfelle har vært det i jævlig mange år) men som har andre interesser enn MSFS!

Så igjen: Er det meninga at Discordene kun er for MSFS, og kommer vil til å se flere kategorier med underkanaler i for andre sims på Discord som her på forumet?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dette står som Festet innlegg på serveren min og det svaret du får
og leser du det riktig så følger det samme standard som Flightsim.no mao.flere muligheter  😉
Dette gjelder BUSHkanalen som jeg kan stå inne for

 

I Chattebua  skriver vi til hverandre om løst og fast
i Talekanalene bruker vi mikrofon
og prater med hverandre når vi er ute og flyr
I Lobbyen kan du "henge" når du venter på aktivitet 😉

Vennligst bruk den kanalen som passer best for flygingen din

Vennligst opprett et Push Too Talk knapp på tastatur eller stikke
 for å prate da åpen mikrofon kan lage en del støy når en flyr .

Helt nederst står brukerprofilen din klikk på tannhjulet der og velg tale og video for å tilordne knapp
Flere kanaler kan opprettes hvis det er behov for det
Vis henyn til hverandre og ha det gøy
Noe som mangler ta kontakt med meg direkte så får vi sikkert til noe

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Robert Hulthin skrev:

Ja syntes det ellers blir forumet dødt og det er ingen tjent med
Alle vil ha hjelp og i dicord er det null søkemulighet og database som tar vare på ting

Der tar du feil.

Det finnes muligheter til å feste meldinger i kanalene, og de kan f.eks. lede til forumet. I tillegg så har Discord fulle søkemuligheter på lik linje med et forum.

Jeg kommer aldri til å mene at Discord skal ta over for forumet. Enkelte ting er rett og slett enklere på et forum, f.eks. bildeserier, teknisk hjelp i form av bilder/dokumenter etc. Discord er derimot et godt supplement, OM en faktisk legger opp til det. Der Discord er jævlig mye bedre enn et forum, derimot, er det å bygge en community og det å gi medlemmene en møteplass hvor de rett og slett kan kommunisere mer naturlig enn via forumposter. Men det krever at en faktisk legger opp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei, Anders.

Kjernen er spørsmålet rundt hvorfor det er to Discords, men også et spørsmål om hvorvidt det kun er ment at FS2020-gjengen skal bruke det. Om XP eller DCS-gjengen hadde begynt å prate i tekstkanalen som er på de to så tipper jeg det hadde blitt en kulturkollisjon uten like. Og med tanke på hvordan combatsim-piloter historisk har vært og til dels fortsatt er en paria-kaste her inne, så tipper jeg at det ikke hadde blitt tatt så vel i mot.

Jeg har stilt spørsmål om flere kanaler inne på begge Discordene. Jeg droppa rett og slett ut av hele Bushkanal-serveren da jeg ikke ser noe poeng for meg å være der i det hele tatt, men jeg har en forhåpning om at Flightsim.no MP-serveren kan bli et sted hvor HELE Flightsim-community'en kan være. Ikke bare FS2020-pilotene. Såklart, tar jeg feil så koster det meg to kalorier å droppe ut av MP-serveren i tillegg, akseptere at den kun er til for FS2020-pilotene og heller legge hele ballen død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 7.9.2020 den 12.49, Robert Hulthin skrev:

Dette står som Festet innlegg på serveren min og det svaret du får
og leser du det riktig så følger det samme standard som Flightsim.no mao.flere muligheter  😉
Dette gjelder BUSHkanalen som jeg kan stå inne for

 

I Chattebua  skriver vi til hverandre om løst og fast
i Talekanalene bruker vi mikrofon
og prater med hverandre når vi er ute og flyr
I Lobbyen kan du "henge" når du venter på aktivitet 😉

Vennligst bruk den kanalen som passer best for flygingen din

Vennligst opprett et Push Too Talk knapp på tastatur eller stikke
 for å prate da åpen mikrofon kan lage en del støy når en flyr .

Helt nederst står brukerprofilen din klikk på tannhjulet der og velg tale og video for å tilordne knapp
Flere kanaler kan opprettes hvis det er behov for det
Vis henyn til hverandre og ha det gøy
Noe som mangler ta kontakt med meg direkte så får vi sikkert til noe

 

og du glemmer å lese hva jeg har skrevet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har lest det ganske mange ganger, og du har tydeligvis heller ikke lest mine.

Når ingen av kanalene på noen av Discordene passer for de av oss som flyr for eksempel DCS, er da meningen at jeg skal begynne å bable løs om DCS-relaterte ting i en kanal i hovedsak brukt av FS2020-folk? Blir litt som å gå på et vinkurs og diskutere hjemmebrentsproduksjon.

Jeg har spurt om flere kanaler flere ganger, både her inne og i Discordene. Fikk ikke en dritt av svar, hverken i Bushkanalen eller FS.no MP. Så problemet er delvis løst med at jeg rett og slett forlot hele Bushkanalen da jeg ikke så noe som helst poeng med å være der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere
Har ikke fått med meg frustrasjonen her, men grunntanken kon i grunnen frem her til slutt ser jeg.
Jeg er selv med på noen forskjellige Discord "Grupper" som har underkanaler hvor det annonseres eller chattes om forskjellige tema. Jeg er nok ingen superbruker og er stort sett bare innom kanaler for å slette notifications, men jeg skjønner behovet for mange kanaler for nettsamfunn som bruker FB og Disc som primær-tjeneste.
For flightsim.no så er hovedtjenesten Forumet og det er her vi vil ha diskusjoner og kunne kategorisere etter de tema som trengs dekket og dermed gjøre informasjon søkevennlig og lagret for fremtiden.
Hverken FB eller discord er egnet på samme måte som forum med tanke på å kunne være en ressurs for mange og også på tema som kanskje ikke er aktuelle for alle og enhver til enhver tid.
Mitt inntrykk er at særlig yngre generasjoner ønsker å få svar på spørsmålene sine NÅ og har mindre vilje til å søke seg frem til hvordan andre har løst samme problem, og da er nok FB en langt bedre plattform og det er OK. 
For å holde forumet aktivt og fortsatt være en god ressurs for eksisterende og fremtidige simmere, så må vi sørge for å løse problemene er, i fellesskap.
Dette er grunntanken...

Discord og FB "stjeler" trafikk og kan gjøre forumet til en dårligere ressurs, men vi må gi alle tilbud om det som til en hver tid er ønsket.
Hva ser du for deg på Discord @Marius Sparby som kan gjøre din opplevelse av sosialt samhold rundt hobbyen bedre, men samtidig sørge for at info som kan gagne alle havner her vil ønsker at det skal havne?
Er ikke bare Marius som kan svare her altså... Flightsim.no, ikke bare forumet, skal være av og for medlemmene, så vi vil legge til rette for at også nye platformer tas i bruk uten at vi glemmer at grunnstammen til nettstedet faktisk er forumet.

Flightsim.se var uten drift en periode da FB ble populært og nå skjer alt av flightsimdiskusjoner på FB-gruppen. Der er det de siste tre postene som til en hver tid er det som er aktuelt... Det er litt fattig syns jeg. Ser at de har prøvd å blåse liv i et forum nå i det siste, men det er vanskelig å ta igjen det som de mistet ved å ikke holde det gamle miljøet i live.
Vi prøvde å gjøre flightsim.no til et skandinavisk nettsamfunn for et par år siden, men interessen var laber. Håper likevel svensker og dansker vil føle seg velkommen når de først kommer innom og håper vi også kan fremstå som en ressurs for våre naboland.

Vel vel... dette skulle egentlig handle om Discord, men syns det er viktig å få frem hvorfor vi ikke går AllIn og etablerer 40 grupper på DiscServeren som vi selvfølgelig kunne gjort.
Når jeg flyr sammen med noen så ringer vi opp og lager en gruppesamtale, men kanskje dette ikke dekker alles behov? Sikkert ikke, men hva trengs? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har aldri tanken vært å bytte ut forumet med Discord. Uansett hva jeg måtte gi inntrykk av så liker jeg faktisk dette forumet (har jo vært her ei stund, for å si det sånn), men Discord kan være et tilskudd til forumet som forumet hittil ikke har klart å gi, nemlig et godt fora å diskutere ting mere "live" på, både i tekstform og i voice. Forumet vil alltid være overlegent når det kommer til f.eks. deling av bildeserier og poster rundt f.eks. guider/how-to, og i Discord blir det for mye scrolling og leiting etter ting pluss at det er en del heftige begrensninger i antall bilder og størrelsen på disse som en bruker kan poste (ihvertfall som default, usikker på om dette kan boostes via Nitro). Discord er langt enklere å håndtere når en er på farta i tillegg (beklager å si det, men forumet på mobil er særdeles så som så. Ja, det funker, men det er langt ifra ideelt).

Det jeg personlig ønsker er som jeg har prøvd flere ganger å si: En inndeling på Discord mer lik den vi har her, slik at de forskjellige klikkene (la oss innrømme det, vi er alle medlem av en eller flere "klikker" her inne, i form av hvilken sim vi fly i og hva vi interesserer oss for). Kan du se for deg kaoset som oppstår om vi som henger mer i DCS/combatsim-delen av forumet enn i Kaffekroken brått hadde begynt å prate om våpenleveranse og mission-building i Generelt-kanalen samtidig med at det er en større samtale om både XPlane 11 og FS2020, og ikke minst kranglingen som GARANTERT kommer til å oppstå? Det samme gjelder voice-kanaler, noe som var poenget mitt med å vise skjermbilder fra f.eks. Hoggit Fighter Wing sitt oppsett. Jeg mener såklart ikke at det skal være like omfattende, men snarere en ide om hvordan en kan gjøre ting.

I bunn og grunn ser jeg på Discord som et supplement til forumet, ikke en arvtaker eller erstatter. Det er rett og slett langt enklere å ha et sted hvor en kan ha en tekstchat gående, få forklaringer i et mer live-format enn det forumet gjør og i tillegg ha muligheten til å diskutere ting i voice innenfor et og samme program. Jeg vet det ihvertfall en periode var et forsøk på å ha chat-funksjon på forumet (mener det var på den gamle versjonen), men det ble sjelden brukt.

Jeg har alltid vært, helt siden jeg satte mine virtuelle bein her inne i 2003, opptatt at Flightsim.no skal være en plattform for ALLE flysim-folk, og ikke bare for de som fly FS9/FSX som var hot shit på den tiden. Ikke alle har opp igjennom årene vært like enige i det og jeg holder fortsatt hardt på at vi som flyr Combatsims ofte har blitt sett på som annenrangs medborgere i beste fall og en paria-kaste og uønskede i verste fall. Dette har så klart blitt bedre, og det er mye mulig dette kun er noe jeg har opplevelsen av, men det er bakgrunnen til hvorfor jeg er såpass spiss i formuleringen av spørsmålet rundt hvorvidt Discord-serverne som nå eksisterer kun er til for FS2020-folket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...