Gå til innhold

FaceTrackNoIr


Christian Andrè Todal

Anbefalte innlegg

Hei

Vil bare nevne at hvis du har et webkamera som støtter WDM eller hva det nå het, så kan du bruke dette til å tracke ansiktet ditt mot FS2020 og helt sikkert de andre simulatorene. Jeg har testet dette i dag og med litt tweaking så er jeg fornøyd med innstillingene. I starten så var sensitivity litt vel mye, men etter å justert dette og fjernet både pitch og roll så er jeg personlig fornøyd med innstillingene. 

Programmet som jeg bruker heter FacetrackNoIr og fanger opp dine øyne og omriss av selve ansiktet og bruker dette for å catche dine bevegelser. Det fungerer fram og tilbake også. Det er kurver du kan stille på for å oppnå ønsket sensitivity. Dette koster ca 38 kroner og er vesentlig billigere enn TrackIR. Men jeg ønsker ikke å garantere om DU blir fornøyd, jeg selv er fornøyd og så er det opp til deg om du ønsker å kjøpe dette å teste selv. 

Jeg hadde TrackIR tidligere, men vet ikke hvor dette har blitt av. Jeg var veldig fornøyd med den også. Ville bare dele dette med dere.

 

Fly high, fly well.

Skjermbilde.PNG

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa FaceTrackNoIR både med og uten modifisert kamera (fjernet IR-filter) samt med en XBox Kinect-sensor (Stereoskopisk 3D-kamera i tillegg til vanlig kamera), men det største problemet mitt er at jeg har briller. Briller har en stygg evne til å forvirre FTNI noe helt voldsomt. I den forbindelse kom jeg over en variant som funker overraskende bra, nemlig OpenTrack + ArUco.

Det er noen ulemper, vel og merke, spesielt at du ser ut som en total noldus med en firkanta papirlapp med noe som ser ut som en QR-kode festa på hodet. I tillegg så MÅ webkameraet klare å ta opp med minimum 30fps. Har du ikke printer, så kan du bruke en firkanta papirlapp som du tegner et rutemønster på, og fyller inn resten med tusj.

Kort fortalt: ArUco er rett og slett en strekkodetype som kameraet leser via webkameraet, og som faktisk gir (med en del tweaking) 6DOF i likhet med TrackIR, men til en brøkdel av kostnaden. Såklart, TrackIR og lignende løsninger kommer nok fortsatt til å være relativt overlegne, men så koster TrackIR til gjengjeld over tusenlappen OG er ofte et helvete å få tak i. Alternativer som DelanClip er også en mulighet, såklart, men det tar tid å få tak i disse. OpenTrack+ArUco er oppe og går i løpet av minutter.

For mer info om OpenTrack+ArUco, sjekk denne guiden: 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...