Gå til innhold

Liste over norske sceneries i MSFS 2020


Augustin Winther

Anbefalte innlegg

Ved ren tilfeldighet  kommer man over flystriper kjent fra andre simulatorer. Som for eksemptel disse tre på rekke og rad: ENEJ-Evje, ENBY-Ose, og ENVE-Valle. De to første er gressbaner som kunne trenge litt omtanke. Ose hadde jeg helt glemt ut.

Finnes det en komplett liste over norske flystriper som ofte bare de lokalkjente vet om, men som av en eller annen grunn likevel har funnet vei til MSFS?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden skrev alfme:

Ved ren tilfeldighet  kommer man over flystriper kjent fra andre simulatorer. Som for eksemptel disse tre på rekke og rad: ENEJ-Evje, ENBY-Ose, og ENVE-Valle. De to første er gressbaner som kunne trenge litt omtanke. Ose hadde jeg helt glemt ut.

Finnes det en komplett liste over norske flystriper som ofte bare de lokalkjente vet om, men som av en eller annen grunn likevel har funnet vei til MSFS?  

Flyplasser.pdf

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden skrev Frank Kristiansen:

CSV kommer om noen minutter når flightsim.to klarer å ta imot uploads igjen 🙂 

Evt. fjern .pdf på dette vedlegget.

LittlenavmapNOR.csv.pdf 19 kB · 1 nedlastning

Takk, dette var meget nyttig, og emnet hadde jo egentlig fortjent sin egen "tråd". :)

Fant en ørliten feil i .CVS fila for meldepunktet SORUM, ser ut til at den ene koordinatverdien er feil, noe som gjør at kolonnene for dette meldepunktet forskyves til høyre - og det blir altså feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden skrev Christer Johansen:

Takk, dette var meget nyttig, og emnet hadde jo egentlig fortjent sin egen "tråd". :)

Fant en ørliten feil i .CVS fila for meldepunktet SORUM, ser ut til at den ene koordinatverdien er feil, noe som gjør at kolonnene for dette meldepunktet forskyves til høyre - og det blir altså feil.

Jeg skal sjekke. Det skjedde "noe" med en del av disse punktene da jeg forsøkte å eksportere dette til Excel, så noen av punktene fikk feil koordinater. Mulig jeg overså denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden skrev Christer Johansen:

Takk, dette var meget nyttig, og emnet hadde jo egentlig fortjent sin egen "tråd". :)

Fant en ørliten feil i .CVS fila for meldepunktet SORUM, ser ut til at den ene koordinatverdien er feil, noe som gjør at kolonnene for dette meldepunktet forskyves til høyre - og det blir altså feil.

Svarte på denne, men innlegget forsvant.

Det hadde sneket seg inn et komma der det skulle være et punktum. Ny versjon er på plass nå 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden skrev Dag Baardsen:

@Frank Kristiansen- er det en idé å legge inn noe mere inn i "label" som indikerer at det er rapporteringspunkt, f.eks. flyplasskode som det tilhører, ordet "VFR" e.l.? Det gjør det lettere å skille disse fra andre POI'er.

Kan sikkert legge til ICAO foran navnet på selve punktet. Tenker du på i selve simulatoren eller i LNM?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la ut en kjapp ENML for et par-tre uker siden. I etterkant ser det ut til at det er et par aktører til som kommer til å forbarme seg over denne enda mere enn jeg har kapasitet til. Jeg er ikke spesielt inne i dette med modellering, men det er ikke så nøye. Kan ikke si mere enn at jeg har levert en haug med bilder fra flyplassen, både fra landside og airside, så nå er det bare å vente spent. Dermed blir den nok ENKB for meg de neste dagene slik at vi får litt bedre realisme på oppstillingsplasser bl.a.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg poster kanskje i feil tråd her, men jeg ble veldig skuffet av satelittbildene Bing maps har av Gudbrandsdalen. Ser ut som at bildene der er fra omkring 2013, under bygginga av motorveien fra Frya-Sjoa. Dette ugjør et stort problem da, for dataene som blir brukt til veier er oppdatert, noe som gjør så biler kjører på ein vei som enda "ikke eksisterer".

Her er en link til et bilde fra spillet på Vinstra, der man kan se at bilene kjører på ein vei som ikke eksisterer

 

Jeg lurte dermed på om det går an og importere satellittfoto fra Norgeskart i høy kvalitet og erstatte Bing sine utdaterte grøtbilder, så alt av veier stemmer overens og at Ottadalen blir av høyre kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går an, men for å erstatte kilometervis med scenery på vei, så blir dette veldig svært og dermed nærmest umulig å dra rundt. Jeg tipper at det antakeligvis er enklest å vente på en "World Update Scandinavia" i MSFS. Det blir spennende å se hvilke som er neste ut etter Japan, USA, UK/Irland og Frankrike/Benelux.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden skrev Ole Jonny Snarheim:

Jeg driver å sette meg inn i systemene da de er forskjellig fra FSX , så jeg håper du gjør dette .😎Hvor kan jeg sende bgl fila?

Du må nesten sende dette som .bin/.gltf/.xml med tilhørende texturer. BGL kan jeg ikke bruke sånn helt uten videre 🙂

Send meg på PM hvis du ikke har lyst til å forsøke dette selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.4.2021 klokken 10.44 skrev Dag Baardsen:

Alt går an, men for å erstatte kilometervis med scenery på vei, så blir dette veldig svært og dermed nærmest umulig å dra rundt. Jeg tipper at det antakeligvis er enklest å vente på en "World Update Scandinavia" i MSFS. Det blir spennende å se hvilke som er neste ut etter Japan, USA, UK/Irland og Frankrike/Benelux.

Såvidt jeg husker har en på redditen til ms2020 creators lagd et verktøy, som simplifiserer det å laste ned fra google earth og importere inn, og lar deg enklere ta større avstander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...