Gå til innhold

Lang lastetid med Snurre-disk. Hva med SSD?


Inge Jenstad

Anbefalte innlegg

Jeg synes opplasting av FS2020 tar veldig lang tid. Har kun "snurre-disker" og vurderer å kjøpe en SSD. 

Er det noen som har erfaring med slike SSD-disker sammen med FS2020? Er det håp for merkbar raskere oppstart?

Etter at simmen er ferdig lastet, så har jeg ganske god ytelse. Har ikke alt på ekstreme innstillinger og har låst simmen på 30 FPS. Den rapporterer rundt 28 - 29 FPS, så det er bra nok for meg. Skal prøve å sette 'unlimited' FPS og se hvilke tall som da rapporteres.

P.S.: Venter på min Thrustmaster Flight Hotas 4 med bekreftet (?) inn på lager Komplett.no den 4. sept. Ser med optimisme fram til en bedre stikke enn min MS FF-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg kjøpte en m.2 SSD disk på 500GB til MSFS2020. Den er 35 ganger raskere enn en snurredisk på 7200RPM.  Hvor mye raskere en standard SSD-disk er jeg usikker på, men det blir utvilsomt merkbart. Hvis du lurer på hva slags SSD-disk du kan bruke, får du - som jeg - spørre en voksen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hva?! Microsoft Force Feedback 2 er da verdens mest legendariske stikke :P Hadde mye glede fra den!

Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. 

Selv kjører jeg 2x NVME på 2TB hver, og kjører alt over dem. Selv om både X-plane og FS2020 tar tid å starte, er det overkommelig. Det er en stund siden jeg kjørte applikasjoner/simulatorer på spinndisk, men forskjellen er vesentlig. 

Hva gjelder FPS vil SSD av ulike formater ha en positiv påvirkning, men det går mer på innlasting av scenery/textures, altså tiden det tar for å laste inn simulatoren, eller lese nytt scenery, textures osv. I løpet av en flytur, vil dette skje mange ganger, og spesielt "stutters", altså tider der simulatoren stopper opp litt, er vesentlig lavere med SSD. De er der fortsatt, men Microsoft vil nok gjøre en rekke optimaliseringer som løser dette fremover. For FS2020 er kombinasjonen av god CPU/GPU, rask linje, rikelig med RAM (helst 32GB og oppover) og SSD det som gjør forskjellen, da alle fire er flaskehalser. 

Et tips før du handler SSD: Ta deg god tid til å sette deg inn i teknologien via ulike tester m.m. Rett og slett da det er mange "røverkjøp" på markedet som isolert sett ser bra ut, men som har sine svakheter. Spesielt om du ønsker en disk som varer over lang tid. Du kan også poste forslag her inne, så kan vi hjelpe deg til å finne gode alternativer. Selv anbefaler jeg Evo Pluss fra Samsung. Litt dyrere, men et sikkert kjøp. Lykke til :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Inge Jenstad skrev:

Jeg synes opplasting av FS2020 tar veldig lang tid. Har kun "snurre-disker" og vurderer å kjøpe en SSD. 

Er det noen som har erfaring med slike SSD-disker sammen med FS2020? Er det håp for merkbar raskere oppstart?

Etter at simmen er ferdig lastet, så har jeg ganske god ytelse. Har ikke alt på ekstreme innstillinger og har låst simmen på 30 FPS. Den rapporterer rundt 28 - 29 FPS, så det er bra nok for meg. Skal prøve å sette 'unlimited' FPS og se hvilke tall som da rapporteres.

P.S.: Venter på min Thrustmaster Flight Hotas 4 med bekreftet (?) inn på lager Komplett.no den 4. sept. Ser med optimisme fram til en bedre stikke enn min MS FF-2.

SSD er betraktelig mye raskere enn HDD, på det meste. Og MS FF-2 er bedre enn TFH4. 😁

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn M skrev:

Hva?! Microsoft Force Feedback 2 er da verdens mest legendariske stikke :P Hadde mye glede fra den!

Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. 

Selv kjører jeg 2x NVME på 2TB hver, og kjører alt over dem. Selv om både X-plane og FS2020 tar tid å starte, er det overkommelig. Det er en stund siden jeg kjørte applikasjoner/simulatorer på spinndisk, men forskjellen er vesentlig. 

Hva gjelder FPS vil SSD av ulike formater ha en positiv påvirkning, men det går mer på innlasting av scenery/textures, altså tiden det tar for å laste inn simulatoren, eller lese nytt scenery, textures osv. I løpet av en flytur, vil dette skje mange ganger, og spesielt "stutters", altså tider der simulatoren stopper opp litt, er vesentlig lavere med SSD. De er der fortsatt, men Microsoft vil nok gjøre en rekke optimaliseringer som løser dette fremover. For FS2020 er kombinasjonen av god CPU/GPU, rask linje, rikelig med RAM (helst 32GB og oppover) og SSD det som gjør forskjellen, da alle fire er flaskehalser. 

Et tips før du handler SSD: Ta deg god tid til å sette deg inn i teknologien via ulike tester m.m. Rett og slett da det er mange "røverkjøp" på markedet som isolert sett ser bra ut, men som har sine svakheter. Spesielt om du ønsker en disk som varer over lang tid. Du kan også poste forslag her inne, så kan vi hjelpe deg til å finne gode alternativer. Selv anbefaler jeg Evo Pluss fra Samsung. Litt dyrere, men et sikkert kjøp. Lykke til :) 

Takk for utfyllende svar! :) 

Har hatt mye glede av min Force Feedback 2. Men sammen med FS2020 er den lite samarbeidsvillig. Har forsøkt Sensitivity fra -100% til +100% og diverse Dead zone fra 0 til 100. Kanskje finnes det en "profil" som man kan laste ned. Har googlet og binget uten hell.

OG - disse containers som indikeres på høyre side. Hva er dette og hvordan får man dem displayed. 

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.9.2020 den 7.56, Torbjørn M skrev:

Uansett, spørs litt hva du kjøper. NVME over PCI-express (de som ser ut som en flat brikke som du sette rett på hovedkortet) gir en god boost. FS2020 tar fortsatt lang tid å starte og laste inn, men jeg vil tippe 5-6X raskere enn HDD. Vanlig SSD over SATA3 (de som ser ut som en vanlig laptop disk) vil også gi en boost, men ikke på langt nær så mye som NVME. 

Det finnes flat brikke-SSD (m.2) som er Sata også. Verdt å være obs på det. M.2 Sata SSD vil ha 2 hakk i tilkoblingen, mens NVMe SSD'er bare har ett. Men gjør din research uansett. Selv har jeg bestilt Kingston A2000, fordi den har gode read/write hastigheter, og tåler en god del bruk. Ut fra mine beregninger tåler den å få 120+ GB skrevet daglig i 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MagTvei skrev:

Hvor lang tid tar det hos deg?

Har testet oppstart med delvis rask hardware.
CPU 10900K 
M.2 SSD 3480/3000MB/s read/write
Internett fiber 500/500.
Mye av filene ligger gå 4TB SATA SSD disk  550/520MB/s read/write

Kjørte oppstarten to ganger og fikk samme tid begge gangene.

Oppstart av MSFS til hovedmeny 2:05 min
Oppstart til ENGM 0:55 min

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde FS2020 på vanlig grønn WD disk, og det tog 3/4 evigheter å starte opp.  Sikkert 5-6 minutter. Føltes som 20....
Nå har jeg det på M.2 PCIE SSD og det går veldig mye raskere.  Helt annen verden. Men tar ennå 30-40 sek til man er inne i FS og nye tja... 30-40 sek til man er i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...