Gå til innhold

[GUIDE] Hvordan lage custom photo / aerial scenery i MSFS


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Da har jeg laget en guide på hvordan man kan lage custom photo scenery i MSFS. Den er skrevet på engelsk ettersom jeg releaser denne flere steder.

Dette er første draft (v.0.1) så det ser ikke kjempe bra ut, mye av arbeide ble brukt til testing og skriving og lite formatering av teksten og det visuelle.

Håper den kommer folk til gode, tok en del timer å sette sammen her om Lørdags morgen. Kom gjerne med inspill og kommentarer :D

Version Update 1.1 (2020-08-31)

- Fjerning av text grunnet lisens konflikter

Version Update 1.0 (2020-08-30)
- Forbedra formateringen og designet til guiden så den er litt enklere å lese
- Retta noen skriveleif
- La til noen få små detaljer her og der

AW MSFS GUIDE - How to create a custom aerial scenery v1.1.pdf

 

Endret av Jan Reidar Storelvmo
Oppdatert med siste versjon og lagt til changelog
  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
54 minutter siden, Barazin skrev:

Kjapt spørsmål - kan samme metode brukes for å rette opp i scenery for større områder også, eller vil det bli for komplisert? Har en stor bygd jeg gjerne skulle korrigert pga dårlige bilder i Bing. 

Litt usikker på om det er noen begresninger på størelse, men er bare å prøve. Men da anbefaler jeg lavere Zoom Level

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fantastisk, tusen takk Augustin! 

Over til en helt annen ting @Ola Haldor Voll, for mange år siden laget du en Flightsim-video med Gjendines Bånsull som temamusikk, og flere andre stilige fremvisninger. Du har ikke tilfeldigvis disse tilfeldigvis liggende ute et sted enda? Av nostalgiske årsaker naturligvis ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe guide. Det er omstendige greier som jeg troooor jeg overlater til ekspertene. Er det sånn at Runway legger seg automatisk oppå og blir bra, eller blir det en guide for hvordan adde skidmarks, markings etc opp photo senere?

Eneste jeg savner i guiden som et "innsalg" er et før/etter bilde på slutten. Bildet med resultatet ser jo strålende ut, men vet ikke hva jeg egentlig skal sammenligne med.

Gleder meg til neste prosjekt fra din kant

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Geir Teigo skrev:

Er det sånn at Runway legger seg automatisk oppå og blir bra, eller blir det en guide for hvordan adde skidmarks, markings etc opp photo senere?

Aerial scenery endrer ikke default scenery. Så om man har lyst å ha en rullebane som ligner på virkeligheten må dette gjøres i etterkant.

Har tenk på å lage en guide for genrell scenery arbeid inkl. runway, men har ikke begynt på det arbeidet enda siden jeg fortsatt er usikker på om jeg forstår alt rikitg. Har ikke lyst å vranglære andre :P Så venter litt med å lage en guide for det.

Jeg klarer å lage sceneries, men spørsmålet er hvor vidt jeg gjør det på beste måte haha. Man kan regne matte og få samme svar, men den ene utrekningen kan være mye bedre enn den andre.

Men kan alltids lage en v.01 av en generell scenery guide med disclaimer om at det kan være bedre metoder for det ene og det andre, så vi får se ;)

1 time siden, Geir Teigo skrev:

Eneste jeg savner i guiden som et "innsalg" er et før/etter bilde på slutten. Bildet med resultatet ser jo strålende ut, men vet ikke hva jeg egentlig skal sammenligne med.

Flott tilbakemelding, og er helt enig. Skal legge dette til slik at det kommer i neste utkast :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Frank Kristiansen skrev:

Ser i denne guiden at du bruker NIB som kilde for bildefilene. Den dukker ikke opp hos meg. Er BI det samme, eller hva blir anbefalingen? Mange av disse gir bare hvite bilder når jeg laster dem ned, så et eller annet er ikke helt som det skal 🙂 

Gå inn i folderen Ortho4XP\Providers\Norway , og rediger filen NIB.lay med notepad. Endre linjen in_GUI=False til in_GUI=True

 

MERK! Du har ikke tillatelse til å burke NIB i ting man gir ut. Er egt. ulovelig å bruke Ortho4XP til å laste ned NIB ortos :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg laget mitt første aerial scenery som skal testes. Men det er en ting jeg ikke får til. Når jeg har laget nytt prosjekt i FS2020 i devmode, så får jeg ikke valgt Assetdir og Outputdir. Etter mye om og men så fikk jeg omsider til å sette assetdir, men Outputdir får jeg ikke satt. Den blir automatisk slettet. Dermed får jeg ikke testet fotosceneriet mitt. Hva gjør jeg feil? 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyll ut feltet manuelt og trykk enter, ev. kan du redigere xml fila i PackageDefinitions og åpne prosjektet på nytt.  Husk å få med \ etter hver sti, f. eks. CGL\. Stiene på CGL asset gruppa mi ser slik ut (i xml fila):

<AssetDir>PackageSources\CGL\</AssetDir>
<OutputDir>CGL\</OutputDir>

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Olav Moldestad skrev:

Tusen takk for den der, den skal prøves ut :) er utrulig mye arbeid som må til for at norske flyplasser er brukbare, mye elevation møkk og enkr mangler også ensb. :( 

ENKR og ENSB er tilgjengelig for nedlasting... Fortsatt Work In Progress, men det er da i alle fall mulig å bruke flyplassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter muligens litt med det samme som Jan Reidar nevner her. Får ikke satt riktig CGL, og får en feilmelding når jeg kjører Build.

Har prøvd å flytte denne CGL-mappa litt rundt omkring også, men det blir bare et tomt prosjekt, og den gjør ikke noe med de 30.940 bildene 🙂 

Kan jeg slette de bildene som bare er gjennomsiktige/hvite?

 

Skjermbilde.PNG.602722f6f970974c79999818eeabbef6.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.9.2020 klokken 19.50 skrev Augustin Winther:

Gå inn i folderen Ortho4XP\Providers\Norway , og rediger filen NIB.lay med notepad. Endre linjen in_GUI=False til in_GUI=True

 

MERK! Du har ikke tillatelse til å burke NIB i ting man gir ut. Er egt. ulovelig å bruke Ortho4XP til å laste ned NIB ortos :P

Er det noen fordeler med å gjøre dette via ortho4xp? Fikk til å laste ned nib foto direkte fra qgis, ferdig georeferert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...glem siste. Mulig jeg fant ut av det...:)

11 minutter siden skrev Sauron:

Har problemer med å få frem nytt bilde... Har prøvd det meste men jeg får kun opp default. Har en georeferert tif fil for området. Hvordan går jeg da frem derfra (spør nå for å være helt sikker på at jeg har rett fremgangsmåte)?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...