Gå til innhold

Rar innflyving


Pål Rønningen

Anbefalte innlegg

Idag trenger jeg litt hjelp fra riktige piloter. 

Flyr en del i Spania siden jeg bor mye der og nå har jeg lagt opp en kort rute fra Alicante til Barcelona. Men den Approachen jeg får der ser veldig snirklete ut. Mer som en kø foran innsjekking for passasjerer. I flere Approacher til LEBL, VAL - RUBOT -  SSL og VBIM ser alle likedan ut. Kan noen av dere forklare hvorfor de er lagt opp slik? I løpet av det året jeg har brukt simmen så har jeg ikke støtt på slike.

  

 

LEBL1.jpg

LEBL1.jpg

Endret av Pål Rønningen
Beklager at det ble 2 bilder. Klarte ikke å slette det ene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pål Rønningen skrev:

 Mer som en kø foran innsjekking for passasjerer.

 

Er ingen ekte pilot, men det er vel strengt tatt hva dette også er, køordning for store flyplasser som har høyt trykk.

Endret av Ø.C.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omtrent denne ruten jeg bruker. Det er LEAL DCT SUMMO B46 MITOS DCT SOPET UN608 MATEX MATE1K LEBL/VLA.I07LZ.

Og som AnDeeJay sa, kan ringe ATC og be de si fra en kveld det er 5-10 fly på innkommende så kan jeg stikke over å se fra plassen 😎

Endret av Pål Rønningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir, takk for tipset. Det ble straks bedre, i hvert fall så slipper PAX å lete etter spyposene lengre.

Men fikk en annen raritet. I følge Navigraph og kartet så har både VLA og RUBOT snirklete Approach. Men i FMC så står det BL028-RUBOT-CF07L-FF07L-RW07l. Så den flyr direkte inn. Er dette en feil i Navigraph?

 

LEBL3.jpg.0253a2d50c49f3a4f835661dbcf2f5b6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nei , det er ikke en feil i Navigraph.

Som du ser på kartet under så har du lagt inn RUBOT1E transition  i Navigraph routingen. Eller så har Navigraph valgt det for deg av en eller annen grunn..

Du KAN få den klareringen fra ATC, men siden RUBOT er IAF kan ATC velge å gi videre vectors til ILS.

Det er helt greit å la routingen i FMC være som den er, MEN vær forberedt på at ATC kan klarere deg for en RNAV transition.

Du skal finne dette transition alternativet i FMC når du legger inn approachen . 

I virkeligheten er det vanlig at det man planlegger ikke alltid stemmer med hva  man egentlig får. Dette med hensyn til trafikk, vær osv.

En annen ting som er viktig når du flyr i simmen  hvor du  ikke blir klarert av ATC:

Sjekk FMC for høyde og speed. Hvis du får en kortere vei inn til approach enn planlagt kan det fort bli en del armer og bein. 🙂 

 

2020-08-29.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei igjen.

Neida , er på PC med Navigraph. 🙂 

Jeg tok en fort å gæli sjekk på routingen igjen.

Det er ditt valg, men jeg la inn SOPE2G fra RWY10  LEAL. Så la jeg inn DCT MATEX og valgte MATE2J for ILS07L.

Da ser det ut som Navigraph velger å legge inn RUBOT transition som default.

Men når du ser på de screenshotsene jeg legger ved kan du velge bort denne og i stedet gå rett til final. Se valgene nede til høyre.

Se også at du har valget i FMC .

Jeg håper du fant løsningen, men bare si i fra hvis du trenger mer hjelp.

2058889136_2020-08-29(4).png.ad18fb8ab76d7d2d7c5ac11cb3194e7f.png2076690085_2020-08-29(3).png.a21c3acd406bca4f1ab2c977f4e10143.png

 

2020-08-29 (2).png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...