Gå til innhold

Problemer med joy stick etc.?


Inge Jenstad

Anbefalte innlegg

Det virker som om flere har problemer med både gamle (og nye) joy sticks sammen med FS2020. Med god hjelp fikk jeg simmen til å finne min gamle MS Sidewinder Force Feedback 2, men den er helt ustyrlig. Har forsøkt bl.a. å stille sensitivity, uten hell 

Nå lurer jeg på om noen har erfaring med Thrustmaster Flight Hotas 4. Mener å ha lest et sted at Micro$oft anbefalte denne. Dette er en ganske billig stikke, (under 1K kroner) som jeg tenkte å prøve før jeg evt. kjøper noe flottere.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et problem med Saitek X65F (force sensing). På "update drivers" valgte jeg USB-generic og ikke "X65F usb controller" som foreslått. Jeg hadde software-delen (ikke drivere) fra før. Det kreves på mitt system at jeg må plugge inn på samme USB-port i ettertid. Ellers må jeg installere på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser over en ny joystick jeg skal kjøpe. Finnes det en som er enkelt å sette
opp for fs2020 som noen her kan anbefale og vet fungerer 100% ?:) Skal kun ha
stikka. Må være inkludert  gasspedal på den. Noen som har prøvd Thrustmaster Flight Hotas 4 og
funker denne problemfritt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tomkrist skrev:

Sitter og ser over en ny joystick jeg skal kjøpe. Finnes det en som er enkelt å sette
opp for fs2020 som noen her kan anbefale og vet fungerer 100% ?:) Skal kun ha
stikka. Må være inkludert  gasspedal på den. Noen som har prøvd Thrustmaster Flight Hotas 4 og
funker denne problemfritt?:)

Jeg vurderer også denne fordi jeg er ikke i stand til å kalibrere min MS SideWinder Force Feedback 2. Har forsøkt 'sensitivity' men hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos undertegnede fungerer joystick og throttle, bortsett fra Extend Flaps, Retract Flaps og pitch funksjon. Extend Flaps  går til max og tilbake til 0 når knappen på joystick slippes. Får ikke satt flaps trinnvis verken ved takeoff eller landing. Pitch-knappen virker, men reaksjonen er altfor voldsom. Får samme resultat når jeg bruker tastatur kommandoer for disse funksjonene (USB-keyboard). Har Thrustmaster Hotas Warthog som kom automatisk opp ved installering av simulatoren med ferdig programmerte knapper. Har forsøkt å bytte funksjoner på knappene etter samme oppsett som i P3D, men resultatet blir like galt. Er det bare hos meg dette problemet oppstår, eller er det flere som erfarer det samme? Joystick, throttle og pedaler fungerer upåklagelig i P3D og DCS.

Rune_G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avinstallert, slettet gjenværende filer og reinstallert 3x. Samme feilen hver gang. For meg er simulatoren foreløpig ubrukelig. Da går jeg tilbake til P3D v4.5 inntil en eventuell oppdatering retter problemet, men jeg har min tvil. Har søkt på FS2020 forumet, men det ser ut til at  problematikken er ukjent.

Rune_G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt Robert. Men ellers deler jeg frustrasjonen mtp. Controls. Har ikke helt fått taket på det enda, men, jeg har god tid. FS2020 kommer til å bli knallbra etterhvert, ingen tvil om det. De må få noe tid i stolen nå etter slipp av simmen, mye å rette på og det var ikke uventet. Positivt overrasket  så langt, utrolige muligheter her og det som virkelig imponerer meg er at de er udmyke mtp å gjøre forbedringer og virkelig lytter til sine kunder. Det her blir bra, selv om Værnes vare bare rævva. Skjønner jo at det ikke er verdens navle men hjem er hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at problemet er løst. Bruker TM Hotas Warthog joystick, throttle og pedaler. Problemet ble lokalisert til forhåndskonfigurasjonen på blant annet throttle som FS automatisk gjør når installasjon gjenkjenner styringsenhetene. Når jeg konfigurerte extend/retract funksjonen på joystick kom dette i konflikt med den forhåndsprogrammerte 3-stegs flaps hendelen på throttle enheten. Når flaps funksjonen på throttle ble deaktivert, fungerte flaps på joystick. Så enkelt, men like vel så vanskelig.

Rune_G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De usb-baserede kontroller skulle ikke behøve nogen driver. Det er plug-and-play. Måske skal yoke og pedaler konfigureres i msfs2020?

Jeg har et andet problem med en "sløv" throttle på mit CH Flight Sim Yoke. Throttle er knyttet til Z-aksen og jeg har kigget på "Sensitivity" som er indstillet default. Og i P3Dv4 fungerer Throttle fint så det kan ikke være selve Yoke'n der fejler noget!
Micture (Y-rotation) reagerer straks som den skal. Tilsyneladende er det ikke muligt at calibrere Yoke og pedaler i Windows længere? Nogen som har en idé til løsning af min "sløve" Throttle akse?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...