Gå til innhold

Impressions from a long time MSFS(Aces) developer


Stein-Ove Rud

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det meste han skriver.. 

 Synes MSFS ser veldig bra ut og har nok et kjempebra potensiale "down the line", men foreløpig synes jeg det blir for mye spill og for lite simulator. Hadde kanskje litt for store forventninger i utgangspunktet. Er kanskje og litt for kresen når det gjelder kvaliteten på fly, har blitt for godt vant til å kunne fly rundt i default fly annet enn for litt sightseeing her og der. For all del, flymodellene i MSFS har en bra standard, men venter heller på PMDG og tilsvarende. 

Synes heller ikke jeg får den samme "flyten" i MSFS som i Xp11 (etter Vulkan), selv med en ganske bra PC og tuna innstillinger. Ser og veldig mange video på nettet som har høy frame rate men dårlig flyt og "micro stutters",  tror ikke dette bare skyldes recording software. dette har jeg og sett gjentatte eksempler på i P3D og FSX opp gjennom årene. 

For min del bir nok XP11 hoved simulatoren fremover, men det blir sikkert noen små turer og "landing challenges" i MSFS. Blir forsåvidt spennende å se når det kommer gode payware modeller til sistnevnte. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stein-Ove Rud skrev:

Kanskje greit å lese igjennom..!

Fyren burde vel ha greie på hva han prater om. 😉

https://bruceair.wordpress.com/2020/08/21/flight-simulator-2020-first-impressions/

Det har han sikkert. For oss oldiser er jo han en legende :)

I tråd med hvor komplekse spill og simulatorer har blitt gjennom årene, så blir det sånn at de lanseres med bugs, og en del mangler.  Selv om jeg synes det virker tydelig at Microsoft ønsket denne ut døra nå på sensommeren uansett tilstand, så gir jeg dem også en del slækk ...simulatoren har vært ute på markedet i bare 8 dager... Og modelerer hele verden i detaljer jeg ikke gadd drømme om bare for kort tid siden.

Og den kommer til å få lang levetid, ikke minst fordi den kanskje nettopp vil appellere til konsollfolket også med sine X-box kontrollere :) Og så tror jeg mange PC entusiaster greier å se potensialet , more seg med det de kan nå ,og vente på mer fra andre utviklere til den.  Og dette gir en større base og gjør at utviklere kanskje lettere kaster seg på. Jeg koste meg stort med simulatorer på 80 og 90 tallet. Men etterhvert dabbet det av, og det ble færre og færre utviklere av simulatorer. Simulatorer som en gang var det store på PC'er. Man reklamerte jo på 80-tallet med at en PC var IBM kompatibel ved å vise at den kunne kjøre Flight simulatorer fra Sublogic (var det ikke det de het før Microsoft slukte de?).

Åkke som... Vi må få flere inn i denne hobbyen. Jeg har spilt en del X-Plane og DCS siste året - men mest pga VR-støtte :) X-plane har jo vært rimelig kjipt å sette opp riktig, slik at det ser pent ut, få inn flymodeller osv... Ikke akkurat intuitivt. Kanskje Microsoft Flight simulator 2020 er vel konsolltilpasset i menyene, men.. igjen. Det har vært sinnsykt mye lettere for meg å få pen grafikk, kjøpt og installert grafikkpakker og fly inne i selve MSFS 2020 enn knotinga på web, nedlasting, utpakking, klipp og lime inn foldere, redigere  .ini filer til X-plane11 :)  Ikke enkelt for casual players å komme seg inn i det da.

Det alvorligste med denne simulatoren nå er at det finnes en del som sliter med å få lastet ned, installert og i hele tatt spilt. Det bør være prioritet 1. Dernest håper jeg at de gjør det lettere for folk å få satt opp kontrollerne sine riktig, med riktige kurver for aksene osv...Og selvsagt bugs retting. 

OG-.... så vil jeg så gjerne ha VR-støtte snart :) Vet det kommer. Men gleder meg vil til det.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tja, ikke noe nytt der egentlig. 🙂 

Feil og mangler er blitt diskutert andre steder i dette forumet.

Etter å ha lest gjennom artikkelen ganske fort, slår det meg at han glemmer en vesentlig ting:

At dette skal være en plattform for fremtidig utvikling.

Så som tidligere utvikler glemmer han også at produktene han var med på å utvikle også hadde vesentlige mangler.

Mangler som i stor grad ble utbedret ved et rimelig stort antall add-ons.

Så gjenstår det å se hva som kommer av fremtidige patcher.

Som meg selv, og sikkert de fleste andre, ble jeg ganske overrasket over nyheten om utgivelse 18. august.

Jeg hadde vel egentlig håpet på at den ville komme ut tidligst til jul i år.

Så kanskje den hadde hatt godt av en litt lenger beta periode?

Jeg har  tenkt litt på dette, og har min egen lille konspirasjonsteori. 🙂 

Det koster penger å lage dette spillet/simmen. Mye penger.

Så kanskje blårussen i Microsoft ville se hvordan den virkelige interessen, ikke hypen, egentlig artet seg?

Ville dette produktet forsvare ytterligere investeringer?

Hvis jeg husker riktig så klippet Microsoft strengen til sine utviklere når det gjaldt FSX.

Business handler i stor grad om kynisme. La oss håpe at salget tilfredstiller kravene til videre utvikling.

Så nå velger jeg å vente. Vente på patcher. Dette er i hvertfall jeg vant med. 

Jeg har ventet på patcher som blir lovet om 2 til 3 uker. Noen som kjenner seg igjen?

Så venter jeg på tredjeparts add-ons. Ikke bare venter, men jeg gleder meg faktisk litt.

Har noen egentlig opplevd en flysim 100% perfekt ut av boksen?

Se på hva Augustin Winther har gjort med Sandane. Kjempebra! Dette er jo noe av hva det dreier seg om, ikke sant?

Joda, Interceptor til Amiga, og Fighter pilot på C64. Men da viser jeg jo alderen min, og det er ikke bra. :D 

Noen flere også. Bomber tror jeg. Så  er det de som fikk V2, 3 4 og så videre etter seg.

Til slutt et lite sitat fra artikkelen:

"FS2020 is a big step backward as a training aid for real-world pilots."

Den uttalelsen velger jeg å ta med en liten klype salt Nå har jeg desverre ikke fått anledning til å gå veldig dypt inn i simmen/spillet.

Så er det vel sånn at FS2020 skal gi så mange som mulig en opplevelse av hva det er å fly.

8 dager etter utgivelsen må i hvert fall jeg bruke noen flere timer på denne.

Men etter hva jeg har sett av videoer på nettet så tar jo mannen feil.

Så er det underholdningsverdien da. Etter det lille jeg har spilt så er det jo gøy. 🙂 

Jeg har en følelse av at dette blir riktig så bra.

Glasset er halvt fullt her, så får folk som har en agenda surmule så mye de vil.

 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...