Gå til innhold

Løsning på user folder-bug med spesialtegn


SkyKaptn

Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider kommet meg igang med FS etter 5 dagers knot med å få startet opp simmen. For de som plages med at spesialtegn (æøåè osv) i user profile roter det til, så er fixen i boks. 
-Symptom på at man har feilen er at simmen låser seg på oppstart med en blå progress bar på ca 30%

Premiss for fixen (MS Store install)

  • FS lager en feil mappe under c:/brukere (c:/users) siden den ikke forstår spesialtegn. Og simmen skriver til den feile den oppretter, men skjønner ikke at den skal lese derfra.. Sjekk i utforskeren om der er en mappe under "brukere" med krøkketegn istedenfor riktig brukernavn (innloggingsnavnet i selve windows. I mitt tilfelle ble user folder "Gøran" til "GÄ,ran
  • Man må ha admin-rettigheter
  • Utforskeren må vise skjulte filer

Fixen:

  • Kopier filene som ligger i den feile mappen til rett mappe. Jeg bruker min filbane som eksempel: C:\Users\GÃ,ran\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe 
  • Alt som ligger i filbanen over skal kopieres inn på tilsvarende rett mappe C:\Users\Gøran\AppData\Local\Packages\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe 
  • Slett de feile mappene, hele ruklet fra og med C:\Users\GÃ,ran (VIKTIG)
  • Nå skal en såkalt "hard link" eller junction opprettes
  • Åpne dos-prompt med admin (kjør cmd og velg som admin)
  • Skriv inn (med anførselstegn)  mklink /j "Feil mappe" "Rett mappe"  Hos meg ble det: mklink /j "C:\Users\Gøran" "C:\Users\Gøran"
  • Ferdig. Nå vil hard-linken sørge for at krøkketegn-mappa overses til fordel for den rette
Endret av SkyKaptn
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan man også opprette en flunke ny profil med alt det innebærer av jobb på blanke ark. Hele FS (og sikkert ørten andre ting) må installeres på nytt siden installasjonen er låst til brukerprofiler

Endret av SkyKaptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for løsningen ..men den virker ikke for meg. Har bruker Oddbjørn. MSFS har opprettet en bruker  Oddbjørn . Har kopiert navnet inn i cmd  og opprettet junction både til OddbjÃ.rn og OddbjÃ,rn men forsatt legger MSFS mapper og filer i min delvis slettet mappe. VIser seg at det jeg trodde var komma etter Ã , er igrunnen et latinsk tegn som ikke kan brukes i cmd. Uff ... GIr snart opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer helt inn i MSFS og kan fly alle utfordringene samt skole. Men går jeg på freeflight og velger sted for å starte da laster den ned en stund og fryser skjermen når kartet lastes inn. Ser så på user mappen at den har lagt allt i den mappen er prøvde å slette

 

mklink/j "C:\Users\Oddbjørn" "C:\Users\Oddbjørn"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS!

La fixen være intakt inntil videre. Patchen fra 2. september ser ut til å være half-baked mtp spesialtegn. Jeg slettet min egen fix forleden dag og nå skjer det ingenting når jeg klikker "Fly" i free flight planner, selv etter re-install og 100% sletting av alt i et salig MS mappe-rot. Samme opplegg som før fixen. Mappa med krøkketegn lages ikke lenger etter patchen, så jeg kan ikke lenger bruke fixen på nytt.
Det er drøssevis av folk på MS-forumet som har samme problem på ren installasjon, selv etter formatering. Fellesnevneren i 95% av tilfellene ser ut til å (ennå) være profiler med spesialtegn.

https://forums.flightsimulator.com/t/cannot-click-fly-button-on-the-world-map/250386

Endret av SkyKaptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...