Gå til innhold

Tips for fps increase med ultrawide


August78

Anbefalte innlegg

Jeg har en ultrawide skjerm med native oppløsning på 3440x1440 100mhz refresh. Spec er asus rtx2080ti rog strix med i7-6700k @4.4ghz ht on. 32gb ddr4 dual channel 3.2mhz. Jeg slet ræva av meg for å få en skikkelig spill-opplevelse før jeg oppdaget at å spille i windowed mode er natt og dag. I fullskjermmodus så ser alle andre oppløsninger enn 3440x1440 helt jæklig ut. Alt blir warped og distorted. Men i window mode kunne jeg sette 2k resolution og sette alt til ultra. Jeg har render scaling satt til 120, og resten på max. Får solid 40 fps i simmen, og det ser helt nydelig ut. Dette gjelder muligens kun folk som spiller på ultrawide og med litt gammeldags hardware. 

PS. Jeg har bestilt i9-10900k som skal komme rundt 25 august. Det bør hjelpe meg å spille med native resolution med sliders relatively høyt oppe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullscreen er borderless window, og uansett hva du velger som ikke er tilsvarende aspect ratio som skjermen din vil du oppleve at bildet strekkes, samt at det blir grovt/pixelert om du velger noe annet enn den vanlige oppløsningen på skjermen.

Om du kjører windowed, og velger lavere oppløsning, men likevel maksimerer vinduet, så er du tilbake til utgangspunktet;  bildet som renderes er lik oppløsningen din på skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke med min erfaring. Jeg har satt resolution til 2560x1440 windowed mode, og strukket vinduet til å dekke hele skjermen min. Bildet er helt optimalt slik jeg ser det. Når jeg går inn og bare endrer til fullscreen blir alt helt warped. Så nei, det å strekke skjermen og det å bruke fullscreen mode gir meg to helt forskjellige resultater gitt alle andre innstillinger er de samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det må være noe mer enn det som skjer, fordi jeg får ikke samme resultat når det gjelder fps og smoothness når jeg kjører windowed mode og maksimert over skjermen. Nå kjører jeg alt på ultra med 40-50 steady fps. Samme settings men fullscreen og 3440x1440 gir meg masse stutters, fps 20-30. I windowed fullscreen satt til 2k gir meg butter smooth frames uten nevneverdige drops. 

Endret av August78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppraderte fra i5-9400F til i7-9700K uten at jeg registrerte noen merkbar endring i fps. Usikker på hvor mye cpu har å si på dette stadiet. Ellers 32GB DDR4 og RTX2080 Super. 30-40 fps i 4k med alle settings på ultra. Faktisk vurdert å "nedgradere" skjerm til ultrawide 5120x1440 for litt bedre flyt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si med en gang at du IKKE får 30-40 fps med alt på ultra og den oppløsningen.

Jeg har Threadripper 2920x, 128GB RAM, 2080 Ti og en skjerm med 5120x1440. Jeg må kjøre det meste på medium. Kun noen få ting på high, ingenting på ultra. Får da rundt 25-45 fps avhengig av hvor jeg er.

 

4K (3840x2160) har rundt 1 million flere pixler rett nok, men det er fremdeles relativt smalt field of view vs super ultrawide. Kanskje det har en innvirkning.

Endret av Ola Haldor Voll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det bare ikke til å rime.

Om jeg gjør det samme hos meg, endrer det ingenting når jeg maksimerer vinduet. Heller ikke om jeg kjører i et mindre vindu, og endrer oppløsnig, til tross for at det allerede er et vindu.

Funker det for deg er det jo helt knall, men vi bør få mer data på dette.

Endret av Ola Haldor Voll
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...