Gå til innhold

Førsteinntrykk


Anbefalte innlegg

Opp igjennom alle årene fra PC begynte å ta over Commondore64/(64000KB minne)/VIC20(128000KB minne)/Amiga500 (520 KB minne) (husker dere det? Når vi måtte loade fra kassett spiller i C64 og hvor fancy det var med floppy disketter 5"25 med maks 512 Kilobytes minne)?) Vel nok om det. Iallefall spill bransjen så store muligheter innenfor spill og PC bransjen den gangen ved at ingen av spill utviklere annet enn Nintendo og Atari kunne utgjøre en "trussel" mot PC industrien med sine spill konsoller som var kodet på en helt annet språk enn binære tall som PC. Spill industrien forstod veldig fort at PC var fremtiden og begynte å utvikle sine spill for fremtidige PC'er for å kunne takle (eye candy). Dette er noe som industrien faktisk holder på med en dag idag. Så her er mitt poeng: Den nye Flight Simulatoren som vi erfarte med f.eks. FS2004 og FSX, er bygd på morgen dagens maskiner, ikke dem vi har idag. Men den PC'n vi sitter på, la oss si om 3-5 år. Akkurat som forrige FSX var bygd sammen på, nemlig at I7 prosessorer kan kjøre FSX, men ikke forrige generasjon prosessorere før det. Og sånn tror jeg også dagens nye Flight Simulator er bygd på også. Så må vi heller ikke glemme at Microsoft med Aboso i spissen sier at det vil komme mange oppdateringer (ny utvikling) i fremtiden på deres nye plattform. Så alt i alt tror jeg folk glemmer veldig fort den leve reglen med at dagens utgivelse ikke er bygd sammen for å tilfredsstille 100% på dagens maskiner, men at dem bygger spill og simulatorer som fremtidens maskiner kan takle uten problemer whats so ever. Det er iallefall min første tanke som slår meg når enkelte begynner å klage på  nyutgivelser med at de ikke ser eller husker tilbake på historikken på tidligere utgivelser. At mange spill og simulatorer har bugs i seg, ja det er en naturlig del av hele prosessen med å klage på nye utgivelser som faktisk er bygd for fremtidens hardware som takler "eye candy" 10 ganger bedre enn dagens HW. Dessuten har noen av dagens simulatorer vært helt perfekte fra dag 1?

Endret av Larvik74
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager litt sånn uforståelig innlegg ovenfor her. Men sitter og reflekterer litt over utviklingen av flight simulatoren fra MS her. Jeg ble ble virkelig betatt den gangen når 2004 kom med sitt gjennombrudd med tilnærmet lik den simulatoren vi idag skal begynne å lære og kjenne i noen år fremover håper jeg.

Sitter og tenker litt tilbake på hvor mye argelse det var blant simmere som ønsket seg at FS gikk over til 64 fra 32 bits system hvor RAM kunne fritt brukes i simmen pga antall core og tråder i prosessor som håndterer 8 bits binære tall system som 0011001100 (klokkeslag) eller 1100110010 (klokkeslag) osv omganger pr. micro herts såkalt Ghz (Idag klokkeslag pr. microsekund*bits tungvindt å forklare, poenget er på slutten) Tror faktisk det er en del tråder i dette forumet her angående dette temaet og hvor deilig det hadde vært om det også benyttet seg mer av grafikk kortet fordi vi til stadighet måtte tweeke systemene for og ikke få OOM o.l. Nå her vi endelig fått det servert  i fanget vårt med en verden som ser 100 ganger mer virklighets tro ut av boksen enn det vi kunne drømme om i både 2004 og FSX versjonen inkl. 3 parts utviklere. 💪👍 Så av alt det jeg har sett så langt i den nye MSFS, så har dem faktisk hørt på hva kundene ønsker seg. For min del er jeg stor fornøyd med det resultatet som vises i disse dagene og jo mer MS og Aboso utvikler plattformen og jo mer tilgang til 3 parts utviklere til å slippe fantasiene løs, så tror jeg Xplane og P3D vil slite enormt mye for å holde følge med en så stor aktør som MS har vært i dette miljøet i alle disse årene (Ikke glem at Xplane kom lenge etter MS og at P3D faktisk er bygd opp med base i FSX som vi alle vet var en fiasko). Og når en såpass stor aktør som MS  dukker opp igjen etter en brukket hale, så forventer jeg i det minste at MS følger opp det faktiske ansvaret de faktisk sitter med ovenfor oss forbrukere og ikke minst samarbeidspartneren som har gjort en helvetes god jobb med den nye simmen selv om det er noen barndoms-sykdommer her og der i den nye plattformen. Så med dette tror jeg faktisk MS har nå innforstått med angående ansvaret de faktisk bærer på når det gjelder tradisjon helt tilbake på 80 tallet når MS versjon 1 ble lansert (tenker tanken på hvordan det så ut da iforhold til nå idag i 2020) 😂 (40 års utvikling basert på binære tall? Hatten av for den korte utviklingen når man ser hvor mye annet som ikke har utviklet seg på 40 år eller 200 år 😉

Endret av Larvik74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hvem husker vel ikke Strike Commander og Falcon , var det 3.0, med undulating terrain og triks for å få nok memory så den kunne loade. 😀

Strike commander var vel på 80 tallet, så mange her har ikke hatt disse opplevelsene. 

I dag hadde jeg en fin tur over Mifflin med Zlin cuben. Fint vær riktignok, men rundt 60-70 fps  med ultimate innstillinger.

Ja det må en del tweaking til, men kjærra spant sånn nogenlunde, og jeg kunne sideslippe når jeg skulle lande.

Alle bugsene som er ramset opp i posten til Jan Reidar er der nok, men personlig synes jeg det er morsommere enn å fly i en blass X-plane som jeg finner kjedelig og også har sine mange svakheter. 

Så synes jeg det er litt rart at folk trekker seg allerede fra alphaen når de selv ikke har relevant kunnskap.

Når de først har signet på for å få tilgang synes jeg de kunne være mer konstruktive hvis de ønsket å forbedre FS2020.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Larvik74 skrev:

Opp igjennom alle årene fra PC begynte å ta over Commondore64/(64000KB minne)/VIC20(128000KB minne)/Amiga500 (520 KB minne) (husker dere det? Når vi måtte loade fra kassett spiller i C64 og hvor fancy det var med floppy disketter 5"25 med maks 512 Kilobytes minne)?) Vel nok om det. 

Det er lørdag kveld. Jeg er i mimrestemning, og i hvert fall når du nevner min første hjemmedatamaskin - som vi kalte dem da. Fikk min første i 1981, høsten. Det var en Vic20 - og den hadde ikke 128000KB minne som du skriver. Den hadde 5Kb!!, men kun 3,5Kb tilgjengelig for programmering fordi resten ble brukt til å laste inn Basic i :) Pirking?? Ja, men kjempeforskjell på det du skrev - og poenget mitt er bare hvor langt vi har kommet siden da! :) Commodore 64, som forøvrig ble min 3. Hjemmedata, hadde ikke 64000KB, men 64Kb. Og det var så mye den gangen at reklamen skrev om elefanthukommelse på Commodore 64 :) 

Den første flysimulatoren jeg spilte var Psion Flight Simulation på en ZX Spectrum hos en kompis i 1982.. Noen som husker den? Etterhvert kjøpte jeg en Commodore 64 fordi den fantes det «ordentlige» flysimulatorer til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men rot i memory systemet her når fingrene taster fortere enn minne her. Du har helt rett i når det det gjelder 64KB (64000 bits), 128KB (128000 bits) Så greit å pirke i det :) Poenget mitt også er at vi har kommet veeeeldig langt siden den gang du og jeg ble lansert Psion Flight Simulator og videre inn i C64 verden med å styrte Bagdad Regime med F16 eller hva det var i 1993 (begynner å bli gammel og grå og minne forsvinner like raskt som det RAM gjør når man trykker OFF knappen). Men som sagt, poenget her at det har nå vært såpass mye klager med nye simulatoren at man begynner snart å bli lei av lese opp og ned i mente på klager og helst da klager som f.eks har med grafikk å gjøre at man ikke får kjørt en low end maskin på maks (ultra) innstillinger uten bugs og stutters osv osv. For meg så virker det som at mange (ikke at dette gjelder i dette forumet, men kanskje spesielt Avsim) med at folk har glemt hvordan forrige MS versjon av deres fly simulator faktisk fungerte iforhold til denne her?

Endret av Larvik74
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Larvik74 skrev:

Beklager, men rot i memory systemet her når fingrene taster fortere enn minne her. Du har helt rett i når det det gjelder 64KB (64000 bits), 128KB (128000 bits) Så greit å pirke i det :) Poenget mitt også er at vi har kommet veeeeldig langt siden den gang du og jeg ble lansert Psion Flight Simulator og videre inn i C64 verden med å styrte Bagdad Regime med F16 eller hva det var i 1993 (begynner å bli gammel og grå og minne forsvinner like raskt som det RAM gjør når man trykker OFF knappen). Men som sagt, poenget her at det har nå vært såpass mye klager med nye simulatoren at man begynner snart å bli lei av lese opp og ned i mente på klager og helst da klager som f.eks har med grafikk å gjøre at man ikke får kjørt en low end maskin på maks (ultra) innstillinger uten bugs og stutters osv osv. For meg så virker det som at mange (ikke at dette gjelder i dette forumet, men kanskje spesielt Avsim) med at folk har glemt hvordan forrige MS versjon av deres fly simulator faktisk fungerte iforhold til denne her?

Joda :D hehe... Jeg er enig med deg 100%. Jeg har vært litt til og fra når det gjelder flysimulatorer. Men flysimulatorer var hele grunnen til at jeg fikk meg data på starten av 80 tallet. Hadde nok litt for høye forhåpninger i starten. Men da Falcon 3 kom i 1991 så trodde jeg at nå kom man nesten ikke lenger. Hehe... Det var jo sååå ekte! Så kom Falcon 4 i 1998 ca... DA kan man snakke om bugs da! Denne simulatoren lever ennå! MSFS 2020 tror jeg også får et langt liv.

Kjapp historie -mitt simulator høydepunkt : Jeg satt på nattevakt en natt i 2000 ca,... leste manual og div dokumenter til Falcon 4. En kollega kom over og lurte på hva jeg leste på. «Noe flygreier, spill», sa jeg. Litt flau. Tross alt voksen mann. Så sa hun: «Mann min flyr F16 han, jeg kan jo spørre han om du kan være med opp eller kanskje prøve simulatoren deres»... Så, gubben hennes ringte etter helgen og forklarte at det var litt mye styr og få meg opp i en F16, men jeg kunne få hans simulatortime senere i uka... «møt opp i porten kl...sånn og sånn» Så det gjorde jeg...Det var rått. Simulatoren var en F16 cockpit mer eller mindre, tre videokanoner, bredt lerret. Men simulatoren beveget seg ikke, og grafikken var heller laber sammenlignet media PCn hjemme. Men langt mer flytende. Og  du verden. Det var likevel en annen verden... Landa den på første forsøk ;)  ...

Er vel ikke uke gått siden vi fikk MSFS 2020, og folk sier de har gitt opp og krever penga tilbake..... steike.. Get real!! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvor mange versjoner av X-plane har man kjøpt opp i gjennom årene? Og ennå er det ikke bra nok. Så det vil komme flere versjoner.

Du er så langt unna blink at du ser ikke lenger skytebanen og alle lurer på hvor du ble av..

9 timer siden, Robert Hulthin skrev:

Jeg er såpass fornøyd at jeg droppet ut hele P3d i dag
blir full fokus på fs2020 fremover 🍺
 

Meget fornufig Robert :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Tom Knudsen skrev:

Du er så langt unna blink at du ser ikke lenger skytebanen og alle lurer på hvor du ble av..

Meget fornufig Robert :)

 

 

Det er mulig det Tom.

Hva mener du egentlig med det?

Jeg har  jo noen timer i lufta, og baserer jo mine meninger på den erfaringen.

Hvor mange har du? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På femte dagen uten å få starte etter ferdig install. At MS ikke evner å få ut en 0-day patch som går på sitt eget OS gjør meg skeptisk til videre support. ( -vet at det kommer patch etter den 27, TBA) Førsteinntrykket 1/10 er snilt. Man skulle også tro at review-bombing ville sette en fart i frykten deres på å miste kjøpere. Det er helt fortjente scores på diverse utsalgssteder, man er ikke alene.

At simmere er vant til å knote her og der friskmelder ikke produktet. Jeg har ikke kjøpt en IKEA-hylle. Å knote med 3rd party zip-filer, configs og oppsett er noe helt annet, grenseland kos. 

(PS, jeg har holdt på med sims siden 80-tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imponert over hvordan nedlasting skal foregå, og heller ikke installasjonen. Selv om dette er en gigantisk programpakke, så trodde jeg at Micro$oft og deres samarbeidspartnere hadde kunnskaper og teknikker som gjorde slike ting mer intuitive og elegante. Men programmet er vel beregnet på alle kategorier brukere, fra de som er helt nybegynnere og til garvede simmere. 

Og, som eks programmerer, så ville jeg ha laget et velkomstbilde som kom fram MED EN GANG man startet programmet, og ikke ventet noen sekunder (ganske mange for oss uten SDD) før all denne reklamen for dem selv kom fram.

Og, igjen, er det mulig å hoppe forbi denne reklamen, eller blir den sannsynligvis vist mens andre ting foregår i bakgrunnen?

Det er også, i all anstendighets navn, et ganske ferskt program. Den som har lever (eller elever?) får se ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er GUI'en på PC-versjonen lik den på Xbox? Virker som den er laget for tv-skjerm tre meter unna. Alt kunne vært mye mer kompakt på PC-versjonen, så man slipper å bla sideveis for å finne controlleren man vil konfigurere om man har mer enn tre enheter inkludert mus og tastatur. Savner også at programmet leser input når man assigner brytere. Veldig tungvint å bla frem til riktig knapp. 

Er dog positivt overrasket over performance i spillet. Kjører riktignok bare 1920x1080, men har ikke opplevd noe drop i FPS enda. (1080Ti og Ryzen 5 2600X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Geir Haugmo skrev:

Det er mulig det Tom.

Hva mener du egentlig med det?

Jeg har  jo noen timer i lufta, og baserer jo mine meninger på den erfaringen.

Hvor mange har du? 

 

Tror ikke jeg skal begynne å konkurrer med deg i luften Geir, taper trolig så det holder og litt litt.. Dessuten blir jeg ofte småkvalm av ekte småfly og dets bevegelser he he

Tro meg Geir, det har ikke stått på tibudene og noen tilbud har jeg faktisk brukt meg av, som f.eks denne herlige turen.  https://www.youtube.com/watch?v=YjWCDFDhxR4

 

Anyway I digress. Du sa:   "Hvor mange versjoner av X-plane har man kjøpt opp i gjennom årene? Og ennå er det ikke bra nok. Så det vil komme flere versjoner."

Bra nok til hva egentlig? Jeg sier skivebom i den grad at X-Plane ikke lager simulator fordi det skal "se bra ut", de konkurerer heller ikke med andre men kjører sitt eget løp i den farten de selv bestemmer. 

Prøv å se X-Plane på en annen måte Geir. X-Plane er primært laget som en "flight model simulator"  verktøy (plane maker). Da forstår du sikkert kjærnebruken og når du skal bygge ditt eget fly har du noe å simulere modellen i

før du flyr ikke sant?

Vel X-Plane er nettopp det verktøyet du kan benytte, verktøyet du kan teste modellen din i.  X-Plane er også designet slik at alle skal kunne dra nytten av det, uavhengig av hvilken platform. 

Plattformer som Windows, Linux, IOS, Android og IPAD, alt fungerer. Dette fratrer automatisk mange "grafikk" muligheter. Ja OpenGL er voodoo rask og nyttes til sitt, men likevel begrenset. 

Vulkan og Metal langt bedre, men også mer versitil og raskere, men uansett en open source prosjekt, crowd fundet og utviklet. DirectX som faktisk er en spill motor utviklet av nettopp Microsoft (med deres rettigheter bakt inn).

har langt mer muligheter som f.eks Tessellation osv. Dessverre kun for Windows, vel snart Xbox skal vi tro hva som står på deres egne sider.  

 

Laminar Research har heller aldri laget X-Plane med formål om å tjene masse penger, den selges nå og da for en symbolsk sum av hele $59.99, mindre enn mange tredjepart fly, faktisk hele 43.09 % mindre enn PMDG sitt 

fly for FS2020 og trolig langt mindre enn hva 2020 vil koste på sikt med game pass abonnement osv. Kjedelig om det skjer eller om ryktene tilsier å være sanne at  Windows går over til en enterprise edition hvor alle må betale pr måned for å bruke OSet. Huff la oss håpe ikke. Uansett hva som skjer og ikke skjer Geir,  i min verden er det at min plattform er vår til ode og sikret, mac eller Linux da.  

 

Firma strukturen blir også feil å sammenligen. Microsoft, XBOX GAME STUDIO, ASOBO osv. Har alle mange ansatte og godt med midler til å utvikling i større skala.

Mens Laminar Research har få ansatte med dusinvis andre aktiviteter og prosjekter på sidelinjen av X-Plane for å suplmenterer utgifter og lønn.

Alle utviklerne jobber stort sett hjemmenifra mens noen kan ha faste jobber ved siden av.  De står fritt til å velge andre prosjekt som f.eks. Utvikleren Philipp Ringler som driver blant annet Flight Factor sammen med Roman Berezin. 

Austin driver bl.a med sitt eget prosjekt XAVION samt mange andre IRL proejct som f.eks. eVTOL hvor x-plane sin flight model blir brukt. Han har også flere prosjekt med FAA i samme gren. 

2048629311_lastned.jpg.7c7149ada940cfada80b8d8b7386066b.jpg

 

Ja så er grafikken dårlig i X-Plane. Men hva trenger du egentlig for å simulere flight modellen til seilflyet ditt, propell flyet ditt osv.?

Alt kan diskuteres og det skal vel ikke unnlates å si at autogenet til Microsoft ville sett bra ut i X-Plane, men så får vi bare håpe at lignende kan  kommer etterhvert. Vi har de i alle fall ikke travelt, hverken med 

det eller med season (som jeg forøvrig ikke ville hatt med texturer uansett, nei kjør procedural physics hvor snøen faktisk daler ned og fester seg og skal vi tro Austin så kommer nok det)  

Uansett derfor en skivebom å sammenligne grafikken i X-Plane med Microsoft. Den er tross alt 3 år gammel og i grafikk markedet er 3 år mye. Tro meg, er utdannet i faget og mye har skjedd men dessverre mye

nytt som X-Plane ikke får tatt del av, med mindre Vulkan/Metal støtter det, tross alt open source. 

Så ja Geir, FS2020  har fått mye bedre autogen, detaljer, vær osv. Skulle vel bare mangle tenker jeg, sikkert invistert en del penger i den også. Den ser bra ut men opplevdes dessverre for mye som en arkade type simulatorspill med bra grafikk.  

Nesten litt FS Flight på steroider.. Vel kanskje jeg kjøper det på xbox en gang for å fly rundt å titte, hvem vet.

 

Men for meg som  bruker X-Plane og koser meg med det, betyr dette flysimulator spillet nada. Har prøvd det, har fått testet det og ut fra hva jeg fremdeles ser fra full versjonen, 

er jeg nå strålende fornøyd med å spare de pengene. Laminar Research X-Plane blir drevet fremover uansett hva som skjer i markedet, det i sitt egent tempo slik de alltid har gjort det. 

 

Spillene/simulatorene hva nå enn vi kaller dem, er kun best i øynene på de som bruker det :)

Her en liten teaser hva som utvikles for xavion og trolig blir bl.a å finne i XP12 skal vi tro Austin selv. Nytt vær system. https://www.youtube.com/watch?v=-oHPEyoie3I&feature=youtu.be

 

God kveld folkens og god fornøyelse i den simmen du velger å bruke, tross alt simulert flyging alt samme uansett innhold :)

 

Endret av Tom Knudsen
Endret tekst og feilskriving.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med simulator på Commodore 64 på 80-tallet og har brukt simulatorer helt frem til i dag. I 2008 gikk jeg over til Mac og har da stort sett holdt meg til X-plane helt til nå. Etter å ha sett FS2020 var jeg nødt til å kjøpe meg en PC-igjen (blir fortsatt Mac bruker fremover på alt annet) stort sett kun for å kunne kjøre denne. Var faktisk villig til å bruke en hel del penger på det...noe jeg gjorde...så hva er mitt inntrykk til nå....

For å være helt ærlig så er jeg litt skuffet... La det være helt klart, grafikkmessig vil jeg si vi har kommet til et paradigmeskifte. Ja der er noen bugs, vann som er blitt til fjell og diverse finurligheter, men det klarer jeg å se forbi i denne omgang. Det som jeg ikke klarer å se bort fra i like stor grad er realismen. Etter å ha brukt X-plane 11 i noen år føltes dette  som mer som et konsollspill enn simulator. Hva mener jeg med det?

- Fly hvor masse knapper/funksjoner ikke er operativ. Her skulle jeg ønske det var mindre fly å velge mellom og heller mer realisme/funksjoner.

- Planlegging og bruk av SID/STAR osv. føler jeg er milevis fra X-plane. Så langt har jeg ikke klart å fått A320ern til å følge noe som helst annet en heading på autopiloten. Mulig jeg finner ut av det etterhvert men jeg savner realismen til X-plane.

- Flymodellene føles ikke realistisk. For eksempel bruker Beach Kingén nesten hele rullebanen for å få i luften...treg akselerasjon. Er det en bug eller hva? På samme måte sliter jeg til tider med å få ned farten på flyene. Det er greit de har bevegelsesenergi men det får nå være grenser. 

- ATC høres uproff ut. Vet ikke om det er AI genenerert men det minner meg om en reklamefilm hvor man etterligner "flyspråk". Klarer ikke helt å sette fingeren på det men det er noe som skurrer...

Ellers holder jeg på å bli gal av kamerasystemet. Føles unødvendig komplisert. I X-plane brukte man bare "view"-knappen på joystick til å se seg rundt i cockpit/eksternt. Veldig enkelt og effektivt. Det er faktisk en av tingene jeg savner mest rent bruksmessig.

Vel, er mer jeg kunne nevnt men tar det stegvis..:) Noe går seg nok til etterhvert og jeg håper virkelig at vi til slutt får modeller som er mer lik de man finner i X-plane. Trodde jeg kunne ta farvel med det nå, men der tok jeg foreløpig feil...

Endret av Sauron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Siden det er fredag, tar jeg med friheten til å dele litt mine tanker også. 

FS2020 er et fantastisk tilskudd til hobbyen vår. Det ser ut til at den vil utvide det som tidligere var en nisje-hobby til flere mennesker, gjerne yngre gutter og jenter, og det vil bidra til at vår hobby fortsetter i mange år fremover. 

Jeg mener at manges skuffelser er berettiget på enkelte områder, men jeg tror også det lå i en forventning mange hadde om at FS2020 skulle løse alt på en gang. Jeg ser derimot på det slik at Asobo nå bygger en plattform og et økosystem som vil gi vår hobby et kjempeløft fremover. For å få dette til, er det en del elementer som de måtte ta tak i. Vær,  scenery, grafikk, lyd osv har fått noen løft som er rett og slett utrolig. Her treffer de blink og de har vært svært ambisiøse og levert langt over forventning på svært mange områder.  

Men de bygger altså en plattform, og jeg har is i magen på at mange elementer blir bedre over tid. Jeg gleder meg spesielt til hva tredjepartsutviklere får til her. Spesielt hva gjelder flymodell og systemsimulering. . Når A2A, PMDG, Majestic m.fl. kommer med sine tilleggspakker, gjerne med forbedret modellering basert på ny SDK, tror jeg vi virkelig vil se hva som er mulig i FS2020. 

Enkelte vil nok "ta et valg" for at de skal bruke den ene eller den andre simulatoren og argumentere godt med at det har tatt det riktige valget. Det kan skyldes tid, penger m.m. Akkurat dette har alltid vært en del av hobbyen vår. Jeg vil derimot ikke gjøre det, og si at alle simulatorene vi nå har utfyller hverandre bedre enn noen gang tidligere. 

Jeg har brukt X-plane siden versjon 8 og investert mye tid og krefter i lære meg plattformen. Den gir meg fortsatt utrolig mye glede, senest med iniBuilds A300. Timevis med dypdykk i SOPs, manualer og prosedyrer. Hvorfor skal jeg måtte ta et valg mellom mine simulatorer? Jeg finner tilsvarende like mye glede med FS2020. Grafikk, lyd og "opplevelsen" av å fly rundt i hele verden gjør meg målløs. Når jeg får min favoritt tilbake i ny plattform (PMDG 747), vil denne gleden bare forsterkes.  

DCS, X-plane, FS2020, AeroFly, ja, til og med Flight Gear blir jevnlig brukt på min maskin. Dyrt er det. Det tar mye tid, men alle har sin sjarme, sine sterke og svake sider. Å velge bare èn er helt unaturlig for meg. Flysimulering er min hobby og alle simulatorer jeg kan kommer over, sette meg inn i, lære mer om, som tar meg lenger ned i det kaninhullet vi kaller "flydilla" vil være en stor glede. 

Så vil jeg bare si, at Flightsim.no har vært et fantastisk sted å være for oss flygale. Ikke bare fordi det er med våre landsmenn, men fordi man har hatt en tone her inne som ingen andre fora kan sammenligne seg med. Bla litt rundt på andre fora, og man setter fort pris på hvor bra vårt nettverk er. 

Jeg gleder meg virkelig hva som kommer fremover og føler det kiler i magen når jeg tenker på alt som kommer fremover til alle våre plattformer! 

  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sauron skrev:

Begynte med simulator på Commodore 64 på 80-tallet og har brukt simulatorer helt frem til i dag. I 2008 gikk jeg over til Mac og har da stort sett holdt meg til X-plane helt til nå. Etter å ha sett FS2020 var jeg nødt til å kjøpe meg en PC-igjen (blir fortsatt Mac bruker fremover på alt annet) stort sett kun for å kunne kjøre denne. Var faktisk villig til å bruke en hel del penger på det...noe jeg gjorde...så hva er mitt inntrykk til nå....

For å være helt ærlig så er jeg litt skuffet... La det være helt klart, grafikkmessig vil jeg si vi har kommet til et paradigmeskifte. Ja der er noen bugs, vann som er blitt til fjell og diverse finurligheter, men det klarer jeg å se forbi i denne omgang. Det som jeg ikke klarer å se bort fra i like stor grad er realismen. Etter å ha brukt X-plane 11 i noen år føltes dette  som mer som et konsollspill enn simulator. Hva mener jeg med det?

- Fly hvor masse knapper/funksjoner ikke er operativ. Her skulle jeg ønske det var mindre fly å velge mellom og heller mer realisme/funksjoner.

- Planlegging og bruk av SID/STAR osv. føler jeg er milevis fra X-plane. Så langt har jeg ikke klart å fått A320ern til å følge noe som helst annet en heading på autopiloten. Mulig jeg finner ut av det etterhvert men jeg savner realismen til X-plane.

- Flymodellene føles ikke realistisk. For eksempel bruker Beach Kingén nesten hele rullebanen for å få i luften...treg akselerasjon. Er det en bug eller hva? På samme måte sliter jeg til tider med å få ned farten på flyene. Det er greit de har bevegelsesenergi men det får nå være grenser. 

- ATC høres uproff ut. Vet ikke om det er AI genenerert men det minner meg om en reklamefilm hvor man etterligner "flyspråk". Klarer ikke helt å sette fingeren på det men det er noe som skurrer...

Ellers holder jeg på å bli gal av kamerasystemet. Føles unødvendig komplisert. I X-plane brukte man bare "view"-knappen på joystick til å se seg rundt i cockpit/eksternt. Veldig enkelt og effektivt. Det er faktisk en av tingene jeg savner mest rent bruksmessig.

Vel, er mer jeg kunne nevnt men tar det stegvis..:) Noe går seg nok til etterhvert og jeg håper virkelig at vi til slutt får modeller som er mer lik de man finner i X-plane. Trodde jeg kunne ta farvel med det nå, men der tok jeg foreløpig feil...

Begynte med simulatorer tidlig jeg og. Psion Flight i 1982 eller så. På Sinclair Spectrum :) 

Lov å være skuffet. Jeg er jo ikke det da. Kanskje det har med forventninger å gjøre? X-plane har jo lang tid bak seg. Asaobo har laget sin første simulator.... Som modellerer hele verden i detaljgrad man tidligere bare kunne drømt om. Personlig ser jeg på dette som en plattform - som jeg kan kjøpe fly til senere. 

Flymodellene føles helt greie for meg. Sånn med tanke at dette er out of the box.. Men jeg er ikke pilot. Så for meg blir det... LIKER JEG X-Plane modellene (grunnmodellene som følger med simmen - ikke add no kjøpepakker for det kommer jo også til MSFS2020 også senere) av et fly bedre eller dårligere enn MSFS2020?  Så langt liker jeg MSFS bedre.

Sliter å få ned farten på flyene? Mye bevegelsesenergi? Igjen - jeg er ikke pilot. Men jeg hadde mange timer i F-16 PC simulator da jeg endelig fikk prøve en av Forsvarets ordentlige F16 simulatorer. Hadde samme problem. Ble ikke kvitt energien på samme måte som på PC. F16 fløt og fløt i ekte simulator i forhold til PC versjonen jeg hadde spilt ørti timer i. Hadde det ikke vært for at jeg satt i en cockpit med ordentlig simulator så hadde jeg sagt at den med mest energi og vanskeligste å få ned farten på var urealistisk... ;)

Men igjen - jeg kan ikke se noe om Beach King, hverken i MSFS 2020 eller i virkeligheten. 

MSFS har vært ute i litt over en uke.... eneste jeg savner NÅ ... er at alle greier å installere den slik at hobbyen vår vokser. Og VR ;) Og senere håper jeg alt det andre kommer.. Autopilot som ikke prøver drepe deg, f.eks. 

Endret av DrPeedee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sauron skrev:

Begynte med simulator på Commodore 64 på 80-tallet og har brukt simulatorer helt frem til i dag. I 2008 gikk jeg over til Mac og har da stort sett holdt meg til X-plane helt til nå. Etter å ha sett FS2020 var jeg nødt til å kjøpe meg en PC-igjen (blir fortsatt Mac bruker fremover på alt annet) stort sett kun for å kunne kjøre denne. Var faktisk villig til å bruke en hel del penger på det...noe jeg gjorde...så hva er mitt inntrykk til nå....

For å være helt ærlig så er jeg litt skuffet... La det være helt klart, grafikkmessig vil jeg si vi har kommet til et paradigmeskifte. Ja der er noen bugs, vann som er blitt til fjell og diverse finurligheter, men det klarer jeg å se forbi i denne omgang. Det som jeg ikke klarer å se bort fra i like stor grad er realismen. Etter å ha brukt X-plane 11 i noen år føltes dette  som mer som et konsollspill enn simulator. Hva mener jeg med det?

- Fly hvor masse knapper/funksjoner ikke er operativ. Her skulle jeg ønske det var mindre fly å velge mellom og heller mer realisme/funksjoner.

- Planlegging og bruk av SID/STAR osv. føler jeg er milevis fra X-plane. Så langt har jeg ikke klart å fått A320ern til å følge noe som helst annet en heading på autopiloten. Mulig jeg finner ut av det etterhvert men jeg savner realismen til X-plane.

- Flymodellene føles ikke realistisk. For eksempel bruker Beach Kingén nesten hele rullebanen for å få i luften...treg akselerasjon. Er det en bug eller hva? På samme måte sliter jeg til tider med å få ned farten på flyene. Det er greit de har bevegelsesenergi men det får nå være grenser. 

- ATC høres uproff ut. Vet ikke om det er AI genenerert men det minner meg om en reklamefilm hvor man etterligner "flyspråk". Klarer ikke helt å sette fingeren på det men det er noe som skurrer...

Ellers holder jeg på å bli gal av kamerasystemet. Føles unødvendig komplisert. I X-plane brukte man bare "view"-knappen på joystick til å se seg rundt i cockpit/eksternt. Veldig enkelt og effektivt. Det er faktisk en av tingene jeg savner mest rent bruksmessig.

Vel, er mer jeg kunne nevnt men tar det stegvis..:) Noe går seg nok til etterhvert og jeg håper virkelig at vi til slutt får modeller som er mer lik de man finner i X-plane. Trodde jeg kunne ta farvel med det nå, men der tok jeg foreløpig feil...

Skal være enig i at simulatoren bærer preg over å være hastelansert. Ingen tvil om det. Er ingen store bugs, men litt vel mange små. Asobo har mye jobb utover høsten og sannsynligvis også vinteren. Selv synes jeg GA flyene som følger med holder imponerende høy kvalitet til å være default. Der hadde jeg ikke forventet stort. Er en god del småproblemer som feil takeoff performance på enkelte samt en del andre ting som feil i motor simulering osv. Ingen store ting, men mange små som gjør at jeg har lagt FS2020 på vent inntil dem får patchet den opp litt. Koser meg med DCS og Syria kartet i mellomtiden. Jetflyene i FS2020 er dog i stor grad helt på jordet av de jeg har prøvd.

Jeg vil tro og håpe at disse problemene blir fikset, men det vil muligens ta noe tid. Er sikkert ikke gjort over natta. Men enda er det bare halvannen uke siden simulatoren ble lansert, så vi må nok ha litt is i magen. Men ikke forvent deg høykvalitets study level Airbus, det er tross alt default fly. Vent på PMDG, Majestic, A2A og FSlabs. Når disse kommer på banen blir det noe helt annet. Når det er sagt så skal jo allikevel default flyene fungere sånn som dem er ment og det må rettes opp.

Generelt sett så er fysikken i FS2020 meget bra og fult på høyde med XP. Enkelte ting er faktisk enda bedre. Men også her finnes det elementer som trenger justering. Turbulens simuleres meget bra, men den må tones ned en del samt at jeg savner "wingdrop" når man kommer i turbulens. Når dette er på plass så vil jeg påstå at FS2020 er den simulatoren som simulerer turbulens desidert best av simulatorene på markedet. ATC kunne helt klart vært bedre. Det er allikevel en kraftig forbedring over P3D, FSX og XP. Mye fraseologi er helt feil. VFR comm er også helt feil når det kommer til europa og Norge.

Du vet at det går an å stille inn view knappen på joystick til å se deg rundt i cockpit og external view sånn som i XP og P3D? Er ganske enkelt faktisk. Men kamerasystemet må gjøres mer intuitivt og lettfattet å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 23.8.2020 den 11.15, SkyKaptn skrev:

På femte dagen uten å få starte etter ferdig install. At MS ikke evner å få ut en 0-day patch som går på sitt eget OS gjør meg skeptisk til videre support. ( -vet at det kommer patch etter den 27, TBA) Førsteinntrykket 1/10 er snilt. Man skulle også tro at review-bombing ville sette en fart i frykten deres på å miste kjøpere. Det er helt fortjente scores på diverse utsalgssteder, man er ikke alene.

At simmere er vant til å knote her og der friskmelder ikke produktet. Jeg har ikke kjøpt en IKEA-hylle. Å knote med 3rd party zip-filer, configs og oppsett er noe helt annet, grenseland kos. 

(PS, jeg har holdt på med sims siden 80-tallet)

Hva som er problem med nedlasting skjønner jeg ikke. No problems på min 50/50 linje, ikke fra starten engang. Hva som er greia med Steam kan jeg ikke uttale meg om ettersom jeg ikke handlet der, men det er ikke Asobo eller MS sin feil, og det har ingenting med FS2020s performance å gjøre. Etter at jeg fant ut at simmen crasjet pga skjermkortet mitt, og at en liten justering av clock var problemet, flyter simmen veldig fint. Ja den har bugs her og der. At Asobo og MS ikke kommer ut med oppdateringer og videre support er jo bare helt feil!

Ja de kommer med videre support, og langtidplanen deres med FS2020 er veldig langsiktig. At folk rater dårlig, har nok også med at det er mange nye brukere, og de skjønner rett og slett ikke den enorme kompleksiteten som er i en slik simulator.
Gjør det selv, og se om de får det til noe bedre? Nei tenkte meg det ja.
Dette  er helt ny tech, som Asobo lar oss få bruke, kanskje litt for tidlig. Men samtidig får vi være med på et langt videre utviklingsløp allerede nå. Jeg synes ikke vi skal være knølete vesener som bare klager, men heller være en del av et helt nytt gjennombrudd på teknologifronten i denne sammenheng. Ærlig talt har ikke jeg sett mye negativt etter lansering, men heller at de aller "reviewere" iallefall, omfavner dette prosjektet som aldri før. MS og Asobo tror jeg ikke er Ulven i dette tilfellet. Ny tech blir nesten alltid kritisert og rakket ned på, før det blir virkelig omfavnet, og dette er virkelig nytt, på nesten alle måter!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg leser klager over problemer med installering, og videre rapporter om bugs som har med nedlasting og installering å gjøre. Microsoft beskyldes for dårlig OS og jeg vet ikke hva. Windows har aldri vært særlig stabilt, men jeg har lært meg at hvis man behandler det mer eller mindre slik det ber om, vil det bli mindre problemer. (Sier jeg som sliter med nettverket mitt etter at Microsoft tok vekk Home Group for å "hjelpe oss" til et tryggere system!!!) 

For min del ventet jeg en time etter release før jeg startet nedlasting, og hele greia var ferdig installert på 1 time og 40 minutter. Vel å merke ikke fra Steam! Jeg installerte på en ny m.2 500 GB disk, men ellers et standard Windows 10 Pro 64 bit system. På forhånd  hadde jeg renset systemets søppelfiler og temporære filer som bare skaper krøll, men fikk altså ingen problemer med intstalleringen. Jeg er en gammel(!) bruker, med Flightsim 1.0 fra 1982 som første simulatoropplevelse,  og har lært meg å kjøre systemet mitt temmelig "kjedelig" stabilt for å få minst mulig problemer. 

Jeg ser at Asobo kommer fra Games-verdenen, og derfor presenterer et brukergrensesnitt som er fremmed for oss simulatortullinger, men jeg skal vel lære meg å leve med det også! 

Etter å ha vært med på alle Flightsim- og Xplane-versjoner, fryder jeg meg over dette som fremstår som et kvantesprang for flysimulatoropplevelsen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Windows 7 og opp har det fungert smertefritt hos meg. Hadde en del problemer med windows 95 og 98. Kanskje litt i XP. Men så er jo dette urgamle operativsystem, og utviklingen var ikke kommet like langt som de senere årene. Windows 10 har vært helt fantastisk fra dag 1. Iallfall hos meg.

Om MS/Asobo fortsetter utviklingen av FS2020 så kommer vi til å sitte med en meget bra simulator om kort tid, som er lysår foran konkurrentene. Når jeg prøvde FS2020 for første gang så skjønte jeg hvor langt tilbake i tid vi har vært i flysimulator verdenen i alle disse årene :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så du siterte meg @Kjetil Håvan Jeg "sutret" ikke pga nedlasting, men pga oppstart etter nedlasting. Jeg måtte klø meg grundig i hodet for å lage en fix selv, noe MS/Asobo ennå ikke har klart å få ut nå på 12. dagen. (den kommer neste uke) Dette burde ha vært en 0-day fix fra et såpass gigantisk konsern, og separert ut fra en oppsamlings-pakke. Det er haugevis der ute som ikke får startet opp ennå. Forestill deg hvvor mange som har en profil med è ü ê osv osv rundt om i verden. Dette er ene og alene en bekreftet MS/Asobo-bug uansett hvor flott linja di er.

-"Gjør det selv, og se om de får det til noe bedre? Nei tenkte meg det ja."  I just f'n did

Edit: Det var førsteinntrykket mitt på 1/10. Et førsteinntrykk kan aldri endres. Et "andreinntrykk" er noe helt annet

Endret av SkyKaptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære venner

Husk bare, at sutring ikke er det samme som frustration ej heller undren?  Hvordan folk så vælger at give udtryk for disse følelser tjaa. Stemningen bliver jo så ikke bedre, når man så samler alt og kalder det sutring? Så har man vel selv dømt? Man kan se lidt over til Aerosoft forummet. Jeg synes de der, langt på vej, håndterer alle disse følelses udbrud ganske proft. Og ja, jeg har selv, her i forummet, givet udtryk for en undren, men det var ikke hensigten at sutre og jeg har da rummeliheden til at akseptere, at alle ikke er enige med mig. 

Det er jo blevet så moderne i vores tider, at skyde først og spørge efterpå. Håber ikke dette lille skriv provokerer for mange?

Ha en herlig fly weekend allesammen

🙂

Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Skal være enig i at simulatoren bærer preg over å være hastelansert. Ingen tvil om det. Er ingen store bugs, men litt vel mange små. Asobo har mye jobb utover høsten og sannsynligvis også vinteren. Selv synes jeg GA flyene som følger med holder imponerende høy kvalitet til å være default. Der hadde jeg ikke forventet stort. Er en god del småproblemer som feil takeoff performance på enkelte samt en del andre ting som feil i motor simulering osv. Ingen store ting, men mange små som gjør at jeg har lagt FS2020 på vent inntil dem får patchet den opp litt. Koser meg med DCS og Syria kartet i mellomtiden. Jetflyene i FS2020 er dog i stor grad helt på jordet av de jeg har prøvd.

Jeg vil tro og håpe at disse problemene blir fikset, men det vil muligens ta noe tid. Er sikkert ikke gjort over natta. Men enda er det bare halvannen uke siden simulatoren ble lansert, så vi må nok ha litt is i magen. Men ikke forvent deg høykvalitets study level Airbus, det er tross alt default fly. Vent på PMDG, Majestic, A2A og FSlabs. Når disse kommer på banen blir det noe helt annet. Når det er sagt så skal jo allikevel default flyene fungere sånn som dem er ment og det må rettes opp.

Generelt sett så er fysikken i FS2020 meget bra og fult på høyde med XP. Enkelte ting er faktisk enda bedre. Men også her finnes det elementer som trenger justering. Turbulens simuleres meget bra, men den må tones ned en del samt at jeg savner "wingdrop" når man kommer i turbulens. Når dette er på plass så vil jeg påstå at FS2020 er den simulatoren som simulerer turbulens desidert best av simulatorene på markedet. ATC kunne helt klart vært bedre. Det er allikevel en kraftig forbedring over P3D, FSX og XP. Mye fraseologi er helt feil. VFR comm er også helt feil når det kommer til europa og Norge.

Du vet at det går an å stille inn view knappen på joystick til å se deg rundt i cockpit og external view sånn som i XP og P3D? Er ganske enkelt faktisk. Men kamerasystemet må gjøres mer intuitivt og lettfattet å bruke.

Enig i det du skriver. Småfeil er jeg ikke så redd for siden disse sannsynligvis er enkel å fikse. Det er de større tingene som selve flymodellene og fysikken bak jeg håper det er mulig å modifisere i så stor grad at man får samme feeling som på de gode modellene i X-plane. Hadde det vært mulig ville jeg hentet en del av fysikken i X-plane og flyttet over til FS2020. Det hadde vært en kongesimulator...;)

Ser flere er inne på at man må ta tiden til hjelp og det er greit nok det samtidig som de garantert må ha vært klar over at der er en simulatorverden der ute med masse folk som vet hva de vil ha. Hovedinntrykket mitt er at det er blitt fokusert mer mot spill enn simulator. 

Angående joystick så bruker jeg Saitek Pro Flight Yoke med pedaler. Her ble jeg lettere irritert da jeg synes hele opplegget ved oppsett av joystick ++ er unødvendig komplisert. Mulig at det blir bedre når man ser logikken bak, men her er også noe jeg lurer på. Jeg går ut fra at utviklerne er orientert over hva som finnes på markedet fra før av og i så måte har mulighet til å bruke løsninger som allerede eksisterer og fungerer. Å sette opp en joystick i X-plane er en enkel sak. Hvorfor ikke bruke samme måte? I stedet lager man noe som for min del er f...så knotete å få til på en skikkelig måte. Angående den view-knappen så har jeg ikke fått bruk så mye tid på det, men om noen har en god forklaring/link til hvordan dette settes opp så tar jeg gjerne den i stedet for å bruke mye tid på prøving og feiling. Forresten noen som vet hvordan thrust reverse settes opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det ikke er fritt for falske forhåpninger der ute, samt dårlig hukommelse om hva som har vært tema for alle simulatorer på denne siden av årtusenet iallefall. 
Dette er et utgangspunkt, en start på en sim-motor som forhåpentligvis skal følge oss i 10-15 år med stadig utvikling. Kanskje noen syns at de ikke fikk nok valuta for surt oppsparte lommepenger? At de som har vært stuck på startskjerm med installasjonsproblemer føler seg grundig snytt har jeg god forståelse for, men ikke la det farge innholdet i plattformen vi nå har fått.
Det preller av meg, men leit om noen føler seg trakassert, uthengt eller lignende. La oss holde oss for god for det her inne.

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er noen som snakker om syting her men det tenker jeg man kan la være da dette er et forum hvor ulike meninger skal komme frem. Måten man møter "syting" på er konstruktive argumenter. At folk kan føle seg skuffet har jeg forståelse for. Jeg smaker selv på den da jeg tross alt har kjøpt meg en PC til 20.000,- kun for å få god ytelse på FS2020. Hadde ikke FS2020 kommet ut ville det fortsatt bare vært Mac i huset mitt og X-plane. 

Førsteinntrykket mitt var som sakt litt skuffelse av grunner jeg har nevnt i et annet innlegg ovenfor. Men det er som en annen skrev, det er et førsteinntrykk. Andreinntrykket vil helt sikkert være bedre etterhvert som man finner ut av ting, bugs fikses og man begynner å få tredjepartsprodukter.

FS2020 er nok et paradigmeskifte på flere måter hva flysimulator angår så jeg tenker det bare kan bli bedre fremover...:)

Endret av Sauron
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...