Gå til innhold

Airports of Norway


Jonas Garder

Anbefalte innlegg

Hei. Har den godeste Herr Thomsen hvis jeg husker hans navn riktig noen tanker om den nye msfs? Har han fått henda i sdk'en og kikket på flyplassene? Fantastisk addon for p3d og fsx i hvertfall. Er han i det hele tatt aktiv med scenery addons lenger? Flott fyr og har satt stor pris på AoN pakka hans i flere år nå.

Endret av Jonas Garder
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gravde litt i eldre tråder på forumet og fikk vel intrykk av at Andrew Thomsen ikke lenger lager scenery. Kan jo bare bruke anledningen til å takke ham for mange år nå med stor glede av AoN.

 Jeg tror vel egentlig jeg har funnet svar på det jeg lurte på innledningsvis men vet ikke helt hvordan jeg skulle slette tråden her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bygninger det er mest "krise" med også. Ground layout på flyplasser burde vel være relativt greit da det er meget gode data tilgjengelig for dette. Uansett, alt av verktøy følger med for dem som er interessert i å lage flyplasser og utvikle andre addons til FS2020. Kommer sikkert selv til å leke meg litt med disse verktøyene for å bytte ut default bygninger med noe som ser litt mer realistiske ut. Har bestemt meg for å forhåndskjøpe FS2020 og teste den ut neste uke på min nåværende maskin.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt at siden BING er kilden til generert landskap så har jeg sendt masse klager til BING for å be de oppdatere sin kartinfo ! Sør Helgeland har jeg ikke fått sett , venter til den 18. men ser man kartinfo der så er det mye rart bl.a. en rekke landskap som har så dårlig oppløst konturdata at fjell blir vasket vekk. :D Enn om at vi ALLE går inn og ser på BING kartdata for sine respektive områder og evt KLAGER det inn. Skape litt trykk på dem og så kan vi syte og klage på sosiale media om ENGM og andre som ikke holder  mål :D ?

 

Endret av BostonElf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at Bing og andre ikke har planer om å kjøpe inn gode, Norske data som vi ser på f.eks Finn Kart, og det kan jeg forstå. Mye av det norske er basert på lokale oppmålinger og flyfoto, og koster nok skjorta. F.eks betalte jeg langt tilbake 2500.- for Gardermoen, fra egen penge umm.. binge 😛

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Jeg har laget Jernbanetorget, Astrup Faernley, Slottet, SAS, Operaen, Havnelageret, Akershus Festning, Rådhuset og Holmenkollen i sketchup for et personlig X-Plane 11 scenery jeg lagde til meg selv en gang i tiden. Vet dere om det er mulig å importere disse til MSFS2020? Jeg tror at det hadde gjort susen for hele OSLO bilde i MSFS2020. Jeg har selv ikke gått til innkjøp av simulatoren, men tenkte å kjøpe det ila høsten når jeg har fått oppgradert skjermkortet mitt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags program brukes for å lage scenery til MSFS? Jeg sitter her på alle objektene i .obj format, klar til å konvertere. Leter etter et konverteringsprogram også, for jeg har ikke Sketchup lenger. Hvis noen kan gi meg en liten nudge så kan jeg sikkert ferdigstille OSLO bygningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Finn Kristoffer Hansen Siden BING og Google maps har ganske dårlige bilder av Norge generelt, har ikke ORBX vurdert å lage Norway scenery type TrueEarth? Det finnes utrolig bra ortofoto fra kartverket, men jeg vet ikke om ORBX noen gang har vurdert å leie/kjøpe data fra dem? Det hadde i så fall tatt MSFS til helt nye høyder.. Da jeg laget sceneries til X-Plane 11 så var jeg litt i kontakt med kartverket selv for å prøve å få tak i disse bildene, men prisene på disse var dessverre alt for høye for personlig bruk. Jeg håper at større selskaper som ORBX kan se på muligheten til et samarbeid med kartverket etterhvert. Jeg ser ikke helt for meg at BING og Google maps får noen gode satelittbilder av Norge på lang lang tid, med tanke på manglende data, høye fjell og sesongforskjeller i bildene. Sist jeg drev med det her så kunne jeg fly fra sommer til høst og vinter på to minutter over Drammen, hvor satelittbildene bare har blitt sløyfet sammen.. Når det kommer til Norge så tror jeg at man må til kartverket for å få gode flybilder (jeg vet at de har veldig gode bilder liggende på serverne sine, skjult for allmennheten).

Endret av Keem85
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har nok vurdert det gang og gang igjen, for Norge er populært! Men igjen kommer det ned til pris.. Selv for flyfoto, som kun dekker en enkel flyplass kan vi snakke om priser i titusenkroners-klassen. Med mindre kartverket bestemmer seg for å gjøre fotoene billigere, eller gratis (se NZ, USA, osv) så blir det nok ikke noe TrueEarth Norway..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig dette også. Selv om fjellheimen i området ser grei ut generelt så er det såpass mange eye-sores at man greier ikke se på annet. På første flyturen var det mange søyler på flere hundre meter som stakk opp, bare på et par kvadratkilometer. Vinter og vår om hverandre. Noen topper bar preg av 100m mesh mens andre var spot on.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte meg det, det var veldig leit. Jeg har snakket en del med Tony (AntWob) om det samme, og han sa det samme som deg.. Jeg håper Kartverket endrer på dette nå som MSFS etterhvert får litt fotfeste :) 

Jeg håper for øvrig at MSFS tillater oss å legge inn EGNE ortofotos.. (?). For da kan vi generere selv fra Ortho4XP eller liknende python verktøy våre egne satelittbilder ifra egne kilder

Endret av Keem85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Finn Kristoffer Hansen skrev:

De har nok vurdert det gang og gang igjen, for Norge er populært! Men igjen kommer det ned til pris.. Selv for flyfoto, som kun dekker en enkel flyplass kan vi snakke om priser i titusenkroners-klassen. Med mindre kartverket bestemmer seg for å gjøre fotoene billigere, eller gratis (se NZ, USA, osv) så blir det nok ikke noe TrueEarth Norway..

Hei! Dette burde jo være av stor interesse for "Visit Norway" og Innovasjon Norge. Her burde ORBX tatt kontakt og fått til et samarbeid med disse aktørene for å få skikkelig data/bilder over Norge.

Med så store aktører på laget så kunne man igjen fått til et samarbeid med kartverket.Dette er vinn-vinn.

Tenk bare på alle filmene som ville dukket opp på Youtube fra flyvninger over Norge!! Makan til reklameverdi har man ikke sett siden Olav satt på trikken😁

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på scenery development her, er det noen av dere som vet hvordan man kan endre på LOD draw distance på autogen bygninger og trær? Er det noen .ini fil eller setting fil hvor jeg kan kutte ned på draw distance? Snakker da ikke om terrain draw distance, men kun autogen bygninger.. Når jeg lagde sceneries i XP11 så kunne jeg nesten doble frameraten bare ved å kutte ned litt på object loadingen.. Hvis noen finner ut av dette, så please si fra til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et ganske gammelt tema allerede, men etter ikke å ha besøkt dette forumet i ganske lang tid kom jeg tilbake hit for å se om det var en sjanse for at Airports of Norway ville gjøre det til MSFS ... Jeg er trist at det sannsynligvis ikke vil være tilfelle . Så akkurat som Jonas, vil jeg si en stor TAKK til Andrew for alle år med glede AoN ga meg! I FSX og P3D fløy jeg nesten bare i Norge, og jeg hadde ikke gjort det uten AoN (og FTX Norge).

Mens jeg er på det: store deler av Norge ser ganske bra ut i MSFS, bedre enn forventet (noen ganger til og med mye bedre enn USA!), men det er noen feil faktisk ... som odde hull og pigger langs vestkysten. Likevel er det flott å fly over Norge i MSFS uansett! Jeg håper noe som AoN vil bli utgitt en dag (freeware eller payware), og jeg håper også at noen vil gi ut en god Dash 8 Q400 en dag, slik at jeg kan gjenskape alle de virkelige Widerøe-flyvningene jeg har gjort tidligere!

(This post was translated using Google Translate so sorry if it is a bit off... 😉 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, Robert Hulthin said:

Mye bra for Norge allerede her

 
Wow! Takk for lenken! Alt norsk freeware på en side, veldig hyggelig! Jeg vil sjekke det hele og bokmerke det nettstedet!
 
(I really doubt if Google Translate is doing a good job here LOL but I hope you get the message. 😄 )
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...