Gå til innhold

Er Europæiake BING-data dårlige?


Anbefalte innlegg

Synes jeg har læst et sted at de Europæiske BING data ikke skulle være så gode. Har det noget på sig?
Vil meget gerne en tur hen over min egen by og dens omgivelser. At få øje på sit eget hus fra et lille GA fly kunne i den grad være vildt.
Forhåbentlig kan nogen af jer derude afkræfte rygterne om dårlige BING data i Europa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Du kan ta en titt på kvaliteten på nåværende Bing data her: https://www.bing.com/maps 😊

Oppe i høyre hjørne er det en knapp kalt "Road", klikk på den og velg "Aerial", da får du se hvilke bildedata Bing har over hele verden.

Denne bildedataen blir redigert av kunstig inteligens før den blir brukt i MSFS 2020, så det vil nok se litt eller mye bedre ut i simulatoren, jeg aner ikke hvor flink den kunstige intelligensen er til å fikse på skavanker og manglende data så det gjenstår å se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett, ja - men det varierer veldig. Bildene av området hvor jeg bor er f.eks gamle og har et rart fargeskjær, mye av dagens bebyggelse er ikke med på bildene, og da heller ikke med i FS2020. Jeg kan se mitt eget hus, dog er det bare et autogen hus og ligner selvfølgelig ikke på hvordan det ser ut i virkeligheten da det ikke er photogrammetry-data for dette området.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svar - specielt linket til BING maps. 
I Los Angeles står husene knivskarpe. I Danmark og Grækenland  kan husene lokaliseres uden problemer, men de står ikke så skarpt . Det er dog efter min opfattelse en klar bedring i forhold til standard scenery i dag. Glæder mig til at se hvordan det ser ud når billeddataene (måske?) er blevet tilrettet af MSFS2020.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fandt ud af at man kan downloade "Earth View Map 3D" her: https://www.microsoft.com/da-dk/p/earth-view-map-3d/9nblggh1xnq7?activetab=pivot:overviewtab
Her kan man se BING map data i 3D. Ganske flot. 
Skarpheden veksler afhængigt af (tror jeg) befolkningstæthed. Husene i min hjemby Esbjerg (DK's 5. største by) er genkendelige men uskarpe, mens husene i f.eks. København, Aarhus og Odense tegner skarpere. Man har mulighed for at kontakte BING map via "Feedback" (nederst til højre) -> "Report a problem" og fortælle dem at man finder billedkvaliteten lidt uskart eller billederne er for gamle etc. Men om det hjælper er nok tvivlsomt. 
Så er der tilbage at håbe at den kunstige intelligens som MSFS2020 gør brug af pynter lidt på sagerne. Og med tiden opdateres billederne vel!

Endret av Lars Frederiksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Augustin Winther skrev:

Uffda 😂

Azure AI må vell trenes litt mer isåfall haha

Håper Bing oppdatere Norge snart vertfall. Flere av bildene jeg har sett her til lands er omtrent like gamle som de som begynder på barneskolen i år 😅

Det er hverken Microsoft sin skyld eller Azure. Det er rett og slett ræva SRTM data for Norge 

"The Shuttle Radar Topography Mission (SRTM) was an international project spearheaded by the National Imagery and Mapping Agency and NASA, with participation of the German Aerospace Center DLR. Its objective was to obtain the most complete high-resolution digital topographic database of the Earth."

Så siden Norge ligger så langt nord, i alle fall for "public" siden er dette ikke særlig nøyaktig da trajectoryen til romfergen fordi den skulle også til ISS var i en bestemt bane. 

Dermed dekker den ikke hele planeten like godt. Dog mistenker jeg "military grade" SRTM data er langt bedre også for Norge. 

2109785310_lastned.jpg.c7a32d7cde082d52200f6aabf18d40a8.jpg

Så finnes det ulike løsninger, tidspunkt for data kolleksjon osv. Alt etter når og hvor blir dette til slutt tilgjengelig offentlig. 

Ergo finnes det ulike grad av kvalitet. 

Problemet MS har med streaming av slik data kan du se eksempler på ved å bruke Google Earth.. Sikt deg inn på Oslo og skru på 3D.. 

Som du da ser tar det tid før at 3D blir generert og dette kan oppleves som veeeldig irriterende dersom det fantes i en flysimulator. 

Når det er sagt så er Azure en rask platform (data sentre) med gode serverkapasiteter og hoster nå bla. 95% av alle topp 500 fortune bedriftene i verden. 

Lagt til at Microsoft trolig blander map data med generert autogen vil dette bli langt raskere oppdatert enn Google Earth og andre løsninger.. Men ja, du vil garantert fly og se ting bli oppdatert. 

Alt avhengig av liner, osv. ..

Skybaserte løsninger er utsatt, ofte også.. Det kan være angrep, hardware, downtime, osv.  Tror Azure er plenty redundant, men ved f.eks. større power outage så vil også slike sentre berørt i en eller annen grade. 

Blir spennende å se da hvordan slike ting innvirker på de som spiller. 

 

Uansett, for å summere.. Kvaliteten er ikke nødvendigvis Microsoft sin feil og jeg tror ikke maskin læring kan fikse alt.. Artifacts og bugs vil du finne uansett som f.eks. synkehull osv. 

SRTM data og andre ortho data for Norge er rett og slett bare ræva og MS2020 er derfor ikke etter min mening å dømme optimal for VFR flyging og med optimal mener jeg sømløst. 

Ikke i X-Plane eller andre simulatorer med mindre det er custom laget for landet. 

 

Uansett spennende å følge utviklingen av, slike ting speiler seg på X-Plane for min del også

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Geir Teigo skrev:

Nisje for orbx og andre? Kanskje vi ser en ny NorwaySenic i Markedplace med tid og stunder. Slik jeg har forstått det kan alt av freeware gjøres tilgjengelig rett i plattformen. Tipper det ordner seg på sikt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, vi får håpe på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Members

Enig med Tom i at Norge er litt "såder" på noen områder men det ser også helt fantastisk ut på endel andre områder. Men resten av verden da gitt... Utrolig moro å utforske bortgjemte plasser der det i tidligere simmer har vært endeløse identiske tiles. Altså selv med haugevis av kvalitetsaddons i P3D så ser det fortsatt litt "donald duck" ut der. Har hatt testversjon i 6 uker nå og storkoser meg. Var lett å putte fs2020 i handlekurven gitt 🙂

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Ivar Hestnes skrev:

Enig med Tom i at Norge er litt "såder" på noen områder men det ser også helt fantastisk ut på endel andre områder. Men resten av verden da gitt... Utrolig moro å utforske bortgjemte plasser der det i tidligere simmer har vært endeløse identiske tiles. Altså selv med haugevis av kvalitetsaddons i P3D så ser det fortsatt litt "donald duck" ut der. Har hatt testversjon i 6 uker nå og storkoser meg. Var lett å putte fs2020 i handlekurven gitt 🙂

 

Vet ikke om det kun er "godkjente" promoters som kan vise frem MSFS, men hadde vært rått å se litt screenshots fra ulike plasser i Norge :) Jeg (og halve Norge) sitter framoverlent i stolen og venter på at ObsidianAnt, Quill18, Squirrel etc. skal ta turen innom Norge i en video. Det gledes her i gården!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...