Gå til innhold

W10 oppdatering og problemer?


Pål Rønningen

Anbefalte innlegg

Kan nye oppdateringer av windows 10 i løpet av våren gi problemer i FSX eller i PMDG's fly?

Grunnen til spørsmålet er at jeg synes det tar mye lengre tid og strekning å ta av med 737-800 enn det har gjort tidligere. For å teste så har jeg flydd PMDG tutorial 1 helt på nytt. Med CDU V-speed på 139-141-144 så løfter den nesehjulet på 181 og liftoff på 185. Den bruker også nesten hele rullebanen på Gatwick's 3300m. Har sjekket flere ganger at det ikke er feil i oppsett med bremser osv.

Fuel 1/3, Payload full + 2 x 1500 i bagasje. Flaps 5 og totalvekt på 64,1 tonn. Vlof er jo lavere enn V2 så noe må være galt. Og 3000m for å ta av er vel ikke naturlig?
 

Mvh Pål Rønningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg har siste oppdatering av PMDG 737 NGXu og oppdaterte til win10 vers.2004 i forrige uke. Jeg har fløyet et par turer med 737-800, og har ikke hatt noen problemer med  FMC, v speeds eller noe annet etterpå. Jeg var litt skeptisk til å oppdatere win10, etter å ha lest om at noen har hatt problemer etter oppdatering, men jeg valgte å gjøre det før en evnt oppdatering til P3d v5 eller ny FS2020. Så langt fungerer pcen, uten synlige problemer, men jeg har ikke fått synlig bedre framerates, selv etter oppdatering  til siste nVidia drivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 skjermer og bruker så den ene for å vise flyet sett fra siden (S) og da kan jeg sjekke ganske nøyaktig når nesehjulet løftes fra rwy. Og deretter når hovedhjulene går klar. Det har gått flere måneder siden jeg fløy EGKK-EHAM, men tror ikke at jeg brukte over 3000 meter for takeoff. Er klar over at noen selskaper bruker V2+20, men etter gammel lærdom så ligger Vlof før V2. Merkelig.

Mvh Pål 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Rare greier.

Det høres ut som du ikke har nok ror autoritet. (dårlig norsk)

Det er viktig at du roterer. Hvis mulig prøv og vær litt hardere med stikka. 

Løft nesa med 3 grader i sekundet opp i mot 15-20 grader pitch. Da skal du unngå tailstrike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Det du beskriver, høre veldig rart ut. Det kan også virke som om du ikke har nok power. Legger du alle verdiene inn i FMC og bruker autothrottle, eller tar du av manuelt? Trimverdien blir også regnet ut av FMC og justere for hver takeoff.  Har du forsøkt å slette flyet og legge det inn på nytt? Det kan ha skjedd en feil i innstallasjonen/ oppdatering som  skaper problemer. Jeg vet ikke hva slags throttle og stikke du bruker, men jeg opplevde at jeg måtte installere drivere for throttlekvadranten på nytt etter oppdatering av  av fsuipc til versjon 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Med CDU V-speed på 139-141-144 så løfter den nesehjulet på 181 og liftoff på 185.

 


for meg virker det som du ikke drar stikken til deg nok så du får tidligere liftoff maskinen akselrerer jo 40 kts fra v2 så tyder det på det
Er ikke pilot annet enn pcpilot men Geir Haugmo er og ser han og mener det samme ...vær litt mere bestemt når du drar opp 😉
men ikke så mye at climb speed dropper 😉

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk til alle.

Geir og Robert, jeg skal prøve å være raskere og mer markant ved rotate, muligens noe å hente der. Rart med hva man glemmer over tid.
Tor Arild, jeg legger alt inn i FMC før avgang og bruker A/T. Jeg har ikke prøvd å slette flyet og reinstallere, men kanskje det vil hjelpe. Bruker CH Eclipse Yoke + pedaler, 2 x Logitech Throttle console + BU0836A, siste FSUIPC for FSX.

Skal prøve å få tak i nye drivere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fint hvis du rapporterer om det hjelper. 

Hvis ikke får vi andre vri hodene våre i å forsøke på å gi litt hjelp.

Når det er sagt så har jeg lagt merke til at mange videoer viser at mange flyr av banen som en gammal slakk Cherokee. 🙂 

Det er ikke så veldig realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos kontant på rotate, mente du slik: www.youtube.com/watch?v=RyeqeqSNSgQ synes jeg hører hylene til alle pensjonistene der bak.

Men prøvde og være hardere på stikka og det hjalp litt. I tillegg så leste jeg om en som anbefalte 10 grader flaps så jeg testet det også. Da virket det som om ting gikk rette veien.

Men V2 er jo climb speed og V2+20 blir 164, og med flaps 10 var jeg i lufta ved 176, men det er kanskje innenfor akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hehe, kanskje litt i overkant.

En demo flight med tomt fly og lite fuel er jo en artig opplevelse.

Jeg prøvde med 1/3 fuel og 1500 kg i fremre og bakre i går, og det gikk helt greit med flap 5.

Nå har ikke jeg kjøpt den siste NGXu versjonen, da jeg ikke liker å betale flere ganger for samme produkt. Så hvis du har den versjonen kan jeg ikke sammenligne.

Jeg kjøpte FSX og P3D versjonene, både med 8-900 og 6-700 versjonene og synes det må være grenser over hvor mye man skal suge ut av folk.

Kanskje har den siste versjonen en snag, hva vet jeg. 

En annen ting du kan prøve er å "leke" litt med last/pax. Hvis det ligger en feil i programmet kan det hende at årsaken ligger i simuleringen av center of gravity. (?)

Flap 10 er helt greit for TO. Faktisk flap 15 også i spesielle tilfeller.

Standard er Flap 5 for TO og Flap 30 for LDG. Så kan det hende at det blir litt avvik når du mottar loadsheet.

Med tungt fly på bratte glidebaner er det fint med Flap 40. 🙂 

Endret av Geir Haugmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...