Gå til innhold

Hva gjør dere i Simulatorene deres?


Terje Helle

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier; hva gjør dere i simulatorene deres? 

Hvorfor driver dere med flysimulator?

Hva er det som får dere til å glede dere til å få satt på simulatoren?

 

Nå er jeg helt helt ny i FlySim, MS 2020, fikk meg på tanken, VR (som jeg har hatt i noen år), en video på YouTube om Glidefly i Sim og tanken på opplevelsen av å «fly» romskip, gjorde at jeg kjøpte en Joystick. Nå ser jeg frem til å få testet ut glidefly, og noen «konkurranser». Da har jeg sikkert plenty å gjøre på frem til MS2020.

Liker også tanken på å «oppleve» nærområdet og byer fra luften. Ser jo det å oppleve Bergen og omegn kanskje ikke blir så lett, ser ikke for meg at det er mange som lager det. 
 

Så det er for tiden hvorfor jeg har åpnet «kanin hullet» inn til FlySim.

Nå er det deres tur å fortelle! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Gunnar Fidjeland skrev:

Tror ganske sikkert at Bergen (freeware) blir tilgjengelig for Aerofly FS2 om ikke så lenge. Det er en entusiast som jobber med saken. 👍 

Aerofly FS2 ser ut til å være svært så morsom, så den er på innkjøpslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet med dette for å lære å fly. Var ikke mye landskap i starten, kun noen streker på en orange DOS skjerm, men jeg lærte basics. Har en testpilot i magen, så kjøpte inn omtrent alt som kom siden, sivilt og miltært. Bygget til slutt flyplassene selv gjennom tiår, men er nå tilbake til at jeg bare vil ha alt servert og ta av. Eneste jeg bygger for tiden er modelljernbane i N skala.

Opplever mye Bergen real-life for tiden, hit og dit med Widerøe. Er du derfra, bør du få inn skipspakken til Henrik, så blir det action på Haakonsvern og rundt forbi.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.6.2020 den 14.16, Terje Helle skrev:

Som tittelen sier; hva gjør dere i simulatorene deres? 

Hvorfor driver dere med flysimulator?

Hva er det som får dere til å glede dere til å få satt på simulatoren?

 

Nå er jeg helt helt ny i FlySim, MS 2020, fikk meg på tanken, VR (som jeg har hatt i noen år), en video på YouTube om Glidefly i Sim og tanken på opplevelsen av å «fly» romskip, gjorde at jeg kjøpte en Joystick. Nå ser jeg frem til å få testet ut glidefly, og noen «konkurranser». Da har jeg sikkert plenty å gjøre på frem til MS2020.

Liker også tanken på å «oppleve» nærområdet og byer fra luften. Ser jo det å oppleve Bergen og omegn kanskje ikke blir så lett, ser ikke for meg at det er mange som lager det. 
 

Så det er for tiden hvorfor jeg har åpnet «kanin hullet» inn til FlySim.

Nå er det deres tur å fortelle! 😁

Hva jeg i hovedsak gjør i Sim:

- lærer instrument flyging og leter etter de mest spektakulære og spennende innflygninger å teste ut, i hovedsak med mindre rutefly. for eksempel isafjordur flyplass på Island eller sirklings approach på trange steder er spesielt gøy. 
- flyr cessna og CUB på ulike kortbaner og Bush striper rundt om i verden. Et scenery jeg sterkt kan anbefale er Qatam river fra oldprop.
- tester meg selv med utfordringer som motorbrann i vanskelig vær, turbulente forhold instrument svikt osv.
- Lærer basis forståelse og hvordan håndtere forskjellige helikoptre i xp11. flyr sightseeing med helikopter med detaljert satellitt scenery gratis i xp11. Håper å snart gjøre dette med VR. 
-  Hangarskip landinger og lære basis med fly og våpen i DCS World. Så avansert at jeg rekker ikke gå så mye i dybden, men ganske gøy å bare blåse i filler en rad med tanks med kanonen i a-10, basis dogfifght i f-18, low level eller akro med f-16. 
 

det var noen tips/ forslag basert på hva jeg driver med.😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 1.24, Jan Reidar Storelvmo skrev:

DCS er ikke så ille om du ser noen youtube videoer og gjør alle treningsoppdragene til flyene du har. Der lærer du det meste du trenger. DCS er en herlig simulator. Jeg hadde ikke sansen for jagerfly simulatorer før, men nå er jeg helfrelst :D

Enig i at DCS world ikke er så ille, spesielt hvis man holder seg til noen flytyper. Mye bra videoer med instruksjon på nettet, men skal man lære seg systemene fullt ut og gjennomføre realistiske missions fra start til slutt er det temmelig tidkrevende :). Det ligger imidlertid utrolig mye god underholdning i DCS world og det man kjøper der står seg i lange tider. A-10C og P-51 som jeg kjøpte for minst 7-8 år siden har nylig fått store overhalinger på grafikk, instrumenter etc og er fortsatt veldig gøy å fly rundt med. Det kan man ikke si om så veldig mange andre simulatorer hvor svært kostbare produkter blir relativt raskt utdatert og må byttes etter noen år til "blodpris"...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida...hvor starta en hen, egentlig?

Det begynte vel egentlig med AH-64 Apache helt tilbake på C64 på midten av 80-tallet. Var innom diverse simulatorer på Amigaen (Tornado, F/A-18 etc) før det ble over til PC. Mye WW2-sims i begynnelsen (MS Combat Flight Simulator-serien, IL2 etc), men endte opp i FS9/FSX-verdenen etter hvert. Fant til slutt Flanker 2.0 og Lock On: Modern Air Combat, som er forløperene til DCS tidlig på 2000-tallet. Var også innom Falcon 3.0 og 4.0/BMS, men orker ikke grafikkmotor fra 90-tallet. Droppa etter hvert hele MSFS-serien da det for meg er sykt lite interessant å fly buss fra Oslo til Bergen.

I disse dager er det DCS World som er greia her hos meg. Flyr mest Harrier, på tross av et par irriterende bugs, og finner den ganske så utfordrende å fly. Har en god del andre moduler (F16, F18, F5,  Viggen, Spitfire, Black Shark og hele Flaming Cliffs-pakka) i tillegg til både Nevada (NTTR) og Persian Gulf-kartene, og kommer til å plukke opp Syria ved måndesskiftet. I tillegg er det mye morro i pipeline'n til både Eagle Dynamics samt tredjepartsprodusenter. Kan nevne MiG-23, A-29 Super Tucano og F-15E Strike Eagle fra Razbam (samme som ga oss Harrier, Mirage 2000 og MiG-19), i tillegg til at ED selv kommer med en Mi-24P HIND etterhvert. Det har blitt nevnt at både Hind'en og Jordhøna (Strike Eagle) skal komme i år, men alle som har håndtert DCS/ED vet at en stoler aldri på en releasedato.

Om jeg kommer til å plukke opp MSFS2020 er uvisst. Rett og slett fordi jeg har liten interesse av å fly sivilt. Gir heller penger til Eagle Dynamics for flere moduler i DCS om de kommer ut med noe interessant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...