Gå til innhold

FS2020 Vær "mind-blowing"


Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Fredrik Edvardsen skrev:

Været var uten tvil det som imponerte meg mest med FS2020 Alphaen - og jeg håper de andre simene der ute tar lærdom av det og oppdaterer sitt vær også.

Jepp :). Kan ikke helt skjønne hvordan de andre simmene skal klare å holde følge med dette, opplegget og metodikken som de her benytter virker jo helt overlegent. Finnes vel neppe tilsvarende muligheter som samarbeidet med det sveitsiske vær firmaet gir andre steder? De har vel mest sannsynlig og et ekslusivt samarbeid med Microsoft på dette, men det vil vel tida vise, blir spennende å se. Selv tror jeg at å fly P3D etter MSFS2020 blir nesten som å kjøre en utdatert versjon av FSX, men det er jo lov å håpe at jeg tar feil :). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sprøtt at dette er det som kommer ved utgivelsen, man kan bare tenke seg hvilket potensiale som ligger i videre utvikling. Hadde vært utrolig kult om de i fremtiden kunne simulere egenskaper som: avansert aerodynamikk for helikoptre, avansert bakkefriksjon spesielt med tanke på snø/ slush og "hydroplanning" på rullebaner, avanserte isingsmodeller etc. 

For ikke å snakke om mulighetene som ligger i VR, når man får kraftige nok maskiner til å kjøre denne grafikken skikkelig i VR og MS får implementert det på en skikkelig måte. Da snakker vi :). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Det er absolutt heftig. Flyr en del FS2020 igjen, etter alpha 4. Det begynner å bli seriøst bra, det kan jeg love! Været er en ting. Men det er å kunne fly VFR over hele kloden. Norge blir vanvittig mye bedre enn det vi har nå, uansett eksisterende sim med alle addons, spør du meg. Kan egentlig ikke sammenlignes!
Ingen tvil om at dette virkelig er et kvantesprang i realworld simming, men og også som en mulig verdenssimulator?!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Kjetil sier, de bygger fundamentet. Så når maskinparken utvikler seg over de neste par år, blir nok dette bedre og bedre. Man kan ikke finne opp hjulet og se det rulle perfekt med en gang.  

Personlig avinstallerte jeg hele FS2020 og alle alphaene som har kommet ut og testet frem til nå. Men for de som ser fram til dette spillet tror jeg nok de har mye å se frem til, får bare håpe de får fikset Norge. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok de aller fleste får mest nytte av simmen utenfor Norges grenser, må si jeg hadde det kjekt over New York par dager etter at jeg faktisk var der i vinter. 

Men det holdt med den ene turen der.  Hadde også et par sørgelige turer i nord-norge og Svalbard, selv i alpha 4. Det frister ikke til gjentagelse..

Ærlig talkt, tror de aller fleste P3D og FSX fans har mest å glede seg til fremover.

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig, men opp til meg å vurdere i mitt lille univers. Har tuslet mye rundt Manhattan, og der overgår Aerofly FS2 alt annet både mht scenery og frame rate. Når FSX kom ut ble den uglesett for å være et treigt monster, hvilket er sant. Men der så jeg MSFS endelig dro i gang med texturer a la Fly! serien, så jeg satset fullstending på FSX fra dag 1. Og i dag er jeg P3D bruker, vil slettes ikke kalle det "fan". Jeg har aldri vært en tilhenger av denne gamle gampen, men den har gitt meg mye moro som scenerydesigner. Det jeg vil ha nå, er å slippe å rette på alt mulig, og bare fly i whispy clouds. Jeg er villig til å legge svært mye på hylla bare jeg får dette. Men det er nå meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 17.6.2020 den 21.09, Tom Knudsen skrev:

Tror nok de aller fleste får mest nytte av simmen utenfor Norges grenser, må si jeg hadde det kjekt over New York par dager etter at jeg faktisk var der i vinter. 

Men det holdt med den ene turen der.  Hadde også et par sørgelige turer i nord-norge og Svalbard, selv i alpha 4. Det frister ikke til gjentagelse..

Ærlig talkt, tror de aller fleste P3D og FSX fans har mest å glede seg til fremover.

 

Jeg klarer ikke helt å være enig Tom. At Norge er elendig?

Jeg tror jeg vet hva du tenker på, men ut av boksen er det en hel himmel i forskjell på nye FS2020 og P3D og FSX, de to sistenevnte er som en vits i forhold, spør du meg da. 😅
Til og med med haugevis med addons er de "dårligere" enn base FS2020 spør du meg. Men det kommer ann hva du tenker på, og jeg kan ikke si det.

Jeg har selv fløyet mye over Norge, men ikke Nord Norge. Man kan fly VFR ut av boxen, jeg kan ikke si mer desverre...
Men å "fikse" Norge er nok det minste problemet tenker jeg. La oss vente å se......

Fremdeles... Den er i Alpha. Det vi som alpha insidere ser, er ikke ferdig produkt. Da mener jeg ikke feks global mesh engang.
Jeg tror ikke jeg vil kalle dette et spill heller. Det er i høyeste grad en simulator. Mener nå jeg da.

Jeg har begynt å få med meg hva de virkelig ønsker ut av dette prosjektet, og det er ikke enda en failure, men mer noe som vil bli en verdenssimulator?!
MS sikter som jeg forstår veldig høyt med dette prosjektet nye MSFS er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Kjetil Håvan skrev:

Jeg klarer ikke helt å være enig Tom. At Norge er elendig?

Jeg tror jeg vet hva du tenker på, men ut av boksen er det en hel himmel i forskjell på nye FS2020 og P3D og FSX, de to sistenevnte er som en vits i forhold, spør du meg da. 😅
Til og med med haugevis med addons er de "dårligere" enn base FS2020 spør du meg. Men det kommer ann hva du tenker på, og jeg kan ikke si det.

Jeg har selv fløyet mye over Norge, men ikke Nord Norge. Man kan fly VFR ut av boxen, jeg kan ikke si mer desverre...
Men å "fikse" Norge er nok det minste problemet tenker jeg. La oss vente å se......

Fremdeles... Den er i Alpha. Det vi som alpha insidere ser, er ikke ferdig produkt. Da mener jeg ikke feks global mesh engang.
Jeg tror ikke jeg vil kalle dette et spill heller. Det er i høyeste grad en simulator. Mener nå jeg da.

Jeg har begynt å få med meg hva de virkelig ønsker ut av dette prosjektet, og det er ikke enda en failure, men mer noe som vil bli en verdenssimulator?!
MS sikter som jeg forstår veldig høyt med dette prosjektet nye MSFS er.

Helt enig med deg, er i alle fall mer simulator enn før he he. 

Sitat

Jeg tror jeg vet hva du tenker på, men ut av boksen er det en hel himmel i forskjell på nye FS2020 og P3D og FSX, de to sistenevnte er som en vits i forhold, spør du meg da. 😅

he he, meget godt sagt, en latterlig dårlig vits sådan. Men tror nok den brukergruppen vil kunne tjene mest på denne simulatoren/spillet eller hva nå enn du vil kalle den. Tror også du vet hva jeg snakker om agn. flygin i Norge, f.eks. Svalbard og VFR turer i nord norge, håper de fikser dette og ikke bare viderefører all dritten fra de tidligere versjoner, faktisk helt tilbake til fs2000 så langt min erfaring strekker. 

Må også innrømme at jeg avinstallert FS2020 rett etter beta 3 og et således latterlig ekspriment med den nye "Airbusen". Men i lys av Alpha 4 har jeg faktisk tenkt tanken å installere det på min nye monster pc,

kun for å se om gratikken er så bra som jeg tror den kan være, dog uten 4K da.. 

Dessverre  vet jeg ikke om dem støtter Honeycomb Alpha eller Saitek throttle. Uten dette er det jo håpløst.  VFR er nok det eneste fornuftige å teste da denne pcen min kan dra absolutt hele røkle på max uten problem. Nei, vi har mye i vente men kommer ikke til å kjøpe skaperverket slik det ser ut nå, ting kan jo forandre seg, må bare se an salgsformen. Vet det er ulike informasjoner på support forumet som støtter ulike løsninger, men noe abonnement eller gamecard du må fyllet på er ikke aktuelt for meg. Trives alt for godt med nåværende setup.  Har invistert nok penger i MSFS og LM til å bli fristet igjen, holder med den dårlige erfaringen. Var derfor veldig heldig å få dette lille innblikket gjennom Alpha testingen, da slipper jeg å glede meg til release og heller fokusere på det jeg liker best, nemlig fly IFR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Må si det bekymrer meg litt at man på dette tidspunkt benevner FS2020 som et spill og ikke en simulator.

Når PMDG og andre har valgt å melde seg på så synes jeg vel at dette er litt "rart".

Så når man har fly med fullt simulerte systemer og full pakke med navaids, hva er det som gjør dette til et "spill"?

Det høres litt ut som:-" Hei gutter, kom og bygg et fly av Legoklosser og se hvem som klarer å fly gjennom vinduet til Donald og ut på baksiden!" 

Så kanskje man burde ha litt is i magen da den fremdeles er på et Alpha nivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

MS. Må jo være veldig usikker på produktet, og konstruksjon, med at Dem kjører Alfa på Alfa.

Og det ser jo ikke ut til å stoppe enda. Hva dette skal føre til skal bli morsomt å se.

For ikke å tenke på pris, den vil koste. Som Tom sier,  noe abonnement eller game card du må fylle på, er heller ikke aktuelt for meg.

Ny rigg står for tur til innkjøp, men den vil bero til vi ser Hva  FS2020 kan gi oss av opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Lego så lærte klossene meg mye om kombinasjonsevne og arkitektur. Ingen sa noensinne til meg: "Skal vi spille Lego"? Men de sa "Spille Ludo". Verden i dag vil så gjerne kalle alt et "Game", og det har intet med seriøsitet å gjøre, trolig bare et salgsargument.

Jeg kan aldri kalle en simulator et spill da jeg personlig mener det er to forskjellige verdener.

Et innblikk i Alfa testing er som å se en Legokloss før den blir ferdig utformet, ligger ennå på tegnebrettet, og bør ikke være noen grunn for å dra sikre konklusjoner. La denne klossen bli støpt ferdig, la den bli kombinert med andre klosser, og da kan vi snakke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg er enig med deg Andrew ang sim er sim.

Det var i en kommentar tidligere i tråden at Tom kalte 2020 et spill. 

Det var det jeg stusset ved i og med at han har brukt Alfaen og etter hvert avinnstallert.

Trodde ingen her ville kalt en sim et spill. 

Det var som jeg skulle si til kona at jeg drar opp til Gardermoen og spiller litt med gutta, den gang jeg gjorde det.🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Geir Haugmo skrev:

Må si det bekymrer meg litt at man på dette tidspunkt benevner FS2020 som et spill og ikke en simulator.

Når PMDG og andre har valgt å melde seg på så synes jeg vel at dette er litt "rart".

Så når man har fly med fullt simulerte systemer og full pakke med navaids, hva er det som gjør dette til et "spill"?

Det høres litt ut som:-" Hei gutter, kom og bygg et fly av Legoklosser og se hvem som klarer å fly gjennom vinduet til Donald og ut på baksiden!" 

Så kanskje man burde ha litt is i magen da den fremdeles er på et Alpha nivå?

Vel, dette blir et definisjonspørsmål og jeg tror vi alle her blir både enig og uenig i definisjonen av spill vs simulator. Tror dette også har vært en debatt igjennom en årrekke og ofte en source til krangel og uenighet på linje med Apple vs Windows eller FS vs X-Plane osv. Dette munner fremst ut i hvordan enkelt individet oppfatter "spillet", utnytter "spillet eller simulatoren" sin og hvordan de interakterer nettopp med dette. I Microsoft's sin branding portefølje heter det "Flight Simulator" a game where you simulate the world of aviation. Men sett i lys av Microsoft Game Studio (FS2020 bl.a), dets lisenser og fremtidig salgsmetoder og reklame, blir dette definert som et spill, ofte fordi det er enklere. Simulatorer (til bruk i opplæringsformål) har ofte et langt større krav og koster flesk for å bli klasset som en simulator. Nå tror jeg neppe noen "spill" eller fly simulator er godkjent av f.eks. Joint Aviation Authorities men proff utgaven av X-Plane er faktisk godkjent av Fedral Aviation Administration. 

Dette må ikke blandets med en LEVEL-D simulator, da det er to forskjellige verdener. En FAA Certification krever f.eks. "Hardware and frame-rate checks" for å gjøre simulatoren  tilgjengelig til opplæring i fly industrien. Dette krever også derfor en egen betalt prolisens fra Laminar Research på samme måte som f.eks. Lockhead Martin har på sin pro pluss utgave, dog uten FAA sin sertifisering (møter ikke kriteriene). Mens en LEVEL-D simulator krever samme klassing, sertifisering osv. som et ekte fly ville ha (tror jeg da uten å kjenne til det i detalj)..

 

FS2020 blir definert under sin "Terms of Use" som et spill, opptil flere steder. F.eks under Xbox Live og Xbox Game Studios-spill og -programmer hvor det kommer til å bli markedsført fremover under. Blir ikke forundret om du får det til Xbox også he he.  Selv utviklerne har sagt gjentatte ganger at "this game will revolutionize the industry, this game will do, be, become osv. ." Hva betyr dette? Vel egentlig ikke noe rent generisk, men man kaller det for hva man vil så lenge det tjener penger sant?  

2020-06-23_024334.jpg.23ea7af4bd1ca3a43174159309c0e9f8.jpg

 

Men en ting er sikkert, FS2020 vil være en langt mer "fly simulator" enn FS og Prepar3D noen gang har vært før, faktisk nærmere likt X-Plane og på mange måter langt langt bedre. Er en del ting i FS2020 som jeg helt klart skulle ønske vi fikk i X-Plane, dessverre er det flere ting jeg ikke vil ha enn hva jeg vil ha. For meg personlig og det er tross alt kun jeg som kommenterte dette, så vil dette være et spill enn så lenge, hva fremtiden bringer i nytt lys, det er usikkert på begge platformer. For FS2020 sin del er jeg alt for redd for at hva som er myntet for fremtiden, håper for alle at det ikke blir et spill type konsept i from av wrapping og innhold. En spilltjeneste som krever abonnement eller kjøp og betal gamer pass, konto du må "fylle opp for å bruke type",  spill vi alle er kjent med fra før. Dette er følelsen jeg får når jeg "spiller" det.. 

 

For å oppsummere

Rent teknisk sett handler alt om immersion (innlevelse) for den som bruker til hva. Det er følelsens du sitter med, bruksområdet du utøver det på og ikke minst innholdet i hva du får ut av det som utgjør en simulator. 

Så i det lyset, ja det er en simulator, ja du kan bruke den til å simulere flyving, prosedyrer, ruter, landinger, takeoff, nødprosedyrer osv.  

Definition of simulator:

: one that simulates especially : a device that enables the operator to reproduce or represent under test conditions phenomena likely to occur in actual performance

 

Min følelse etter Alpha var ikke nok immersion til å kalle det en simulator, det kan endre seg med tiden.

La meg ta et eksempel på dette:  Pr. dags dato leser jeg ATPL cover til cover, jeg studerer også Airbus cover til cover etter en bestemt company SOP (OMB, OMA, FCOM, FCTM osv) 

Dette er noe som jeg mener pr dags dato 100% ikke kan gjøres i FS2020 Alpha, her mangler jeg faktisk et solid verktøy for at min simulasjon skal være fornuftig ergo sitter jeg igjen med et spill. 

Ja dette er kun en Alpha og mye blir endret med tiden så min definisjon er gitt akkurat nå. Ville det vært annerledes for PPL, vel mulig litt flere verktøy. Dette vet jeg dessverre ikke nok til å

utdype meg i.  Jeg studerer og leser for egen del, for egen immersion og for egen glede. For meg er derfor X-Plane en simulator som kan simulere de tingene jeg studerer. 

 

PS. At PMDG velger å utvikle for FS2020 er ingen kvalitet stempel for meg, de prøvde seg i X-Plane med en solid face plant, etter det rømte de med halen mellom beina. 

Angrer ikke på noen av mine kjøp, hverken til FS9 eller FSX. Nå ligger de alle å støver nede på en urgammel harddisk og får aldri føle den digitale luften under vingene sine igjen. 

 

 

 

 

 

 

Endret av Tom Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

La oss bare slå fast at for noen er glasset halvfullt, for andre halvtomt. 

Det meste kan brukes som en simulator med de rette forutsetningene. Min far var jagerflypilot på 1960-tallet. Den eneste simulatoren de hadde var en stol, en pinne til stikke og en plakat med flyets "dashboard". 

Skal man logge offisielle timer og følge spesifikke treningsprogrammer, så må selvsagt simulatoren oppfylle en del krav, men spill fungerer utmerket som simulator til mange typer trening. Jeg brukte selv FS98 på "ground school" i Florida som en del av PPL treningen. Der simulerte vi både VFR og senere IFR flyging. Det ble ikke timer i loggboka av det, men rutiner og forståelse for instrumenter ble drillet før man satte seg i cockpit. Det var til stor hjelp! 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Tom Knudsen skrev:

La meg ta et eksempel på dette:  Pr. dags dato leser jeg ATPL cover til cover, jeg studerer også Airbus cover til cover etter en bestemt company SOP (OMB, OMA, FCOM, FCTM osv) 

Dette er noe som jeg mener pr dags dato 100% ikke kan gjøres i FS2020 Alpha, her mangler jeg faktisk et solid verktøy for at min simulasjon skal være fornuftig ergo sitter jeg igjen med et spill. 

Ja dette er kun en Alpha og mye blir endret med tiden så min definisjon er gitt akkurat nå. Ville det vært annerledes for PPL, vel mulig litt flere verktøy. Dette vet jeg dessverre ikke nok til å

utdype meg i.  Jeg studerer og leser for egen del, for egen immersion og for egen glede. For meg er derfor X-Plane en simulator som kan simulere de tingene jeg studerer.

ATPL bygger kun videre på det du allerede har lært på PPL, IR, ME og CPL i all hovedsak. Du kommer til å ha store hull i kunnskapen om du ikke har teorien fra disse sertifikatene i bunn. ATPL er etter min mening i stor grad tullball der 70%, om ikke mer, er ting du aldri kommer til å få bruk for. Iallfall ikke i simulator sammenheng. Så kommer du til typerating og første gangen går det masse tid på å "avlære" ting du lærte på flyskolen 😆

Er mye som ikke simuleres i simulatorer idag. ADF dip og NDB errors er gjengangere. Og forøvrig også "false glidepath" såvidt meg bekjent. Har iallfall aldri opplevd det i en sim. Husker jeg sendte Austin en mail om ADF dip for noen år siden, men fikk aldri noe svar.

Company SOP og standard callouts er også noe som endres hele tiden :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Svein-Frode skrev:

La oss bare slå fast at for noen er glasset halvfullt, for andre halvtomt. 

Det meste kan brukes som en simulator med de rette forutsetningene. Min far var jagerflypilot på 1960-tallet. Den eneste simulatoren de hadde var en stol, en pinne til stikke og en plakat med flyets "dashboard". 

Skal man logge offisielle timer og følge spesifikke treningsprogrammer, så må selvsagt simulatoren oppfylle en del krav, men spill fungerer utmerket som simulator til mange typer trening. Jeg brukte selv FS98 på "ground school" i Florida som en del av PPL treningen. Der simulerte vi både VFR og senere IFR flyging. Det ble ikke timer i loggboka av det, men rutiner og forståelse for instrumenter ble drillet før man satte seg i cockpit. Det var til stor hjelp! 

Flott innlegg Svein-Frode. Liker kommentaren og det passer godt, glasset er halvfullt eller halvtomt. Er også enig om at de meste kan brukes til opplæringsmedium, forskjellen er nok i hvilken grad og om du skal tjene penger på det. 

Men ja, helt enig, det er nok således bare feelingen jeg får som klasser det ene som det ene og det andre som det andre. Rent tenkisk er vel alt en eller annen form for simulator, enten det er golf eller annet. 

2 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

ATPL bygger kun videre på det du allerede har lært på PPL, IR, ME og CPL i all hovedsak. Du kommer til å ha store hull i kunnskapen om du ikke har teorien fra disse sertifikatene i bunn. ATPL er etter min mening i stor grad tullball der 70%, om ikke mer, er ting du aldri kommer til å få bruk for. Iallfall ikke i simulator sammenheng. Så kommer du til typerating og første gangen går det masse tid på å "avlære" ting du lærte på flyskolen 😆

Er mye som ikke simuleres i simulatorer idag. ADF dip og NDB errors er gjengangere. Og forøvrig også "false glidepath" såvidt meg bekjent. Har iallfall aldri opplevd det i en sim. Husker jeg sendte Austin en mail om ADF dip for noen år siden, men fikk aldri noe svar.

Company SOP og standard callouts er også noe som endres hele tiden :P

Du glemmer kjære venn at jeg ikke studerer for å bli pilot, er nok alt for gammel til det. Dette overlater jeg derfor glatt til Dere unge spreke og ektremt flinke folk. Man kan i min alder bare drømme om å få være med på klapp, prøve å fly eller i beste fall

være med å bøsøke en simulator en dag. Er mer av typen som ønsker å lære og drømme meg vekk i muligheter som gikk tapt for lenge lenge siden og ikke minst være tro til realismen så langt det går. 

Sitat

Company SOP og standard callouts er også noe som endres hele tiden :P

I know :) Keeping it up to date. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Tom Knudsen skrev:

Du glemmer kjære venn at jeg ikke studerer for å bli pilot, er nok alt for gammel til det. Dette overlater jeg derfor glatt til Dere unge spreke og ektremt flinke folk. Man kan i min alder bare drømme om å få være med på klapp, prøve å fly eller i beste fall

være med å bøsøke en simulator en dag. Er mer av typen som ønsker å lære og drømme meg vekk i muligheter som gikk tapt for lenge lenge siden og ikke minst være tro til realismen så langt det går. 

I know :) Keeping it up to date. 

Neida, men poenget mitt var bare at jeg personlig heller ville anskaffet meg andre teoribøker enn ATPL, da den etter mitt syn i stor grad er ubrukelig. Om du vil lære basicen du trenger for å få økt forståelse for ting, så anbefaler jeg heller teoribøker til PPL, IR og evt. ME. Er basicen du trenger, ikke all fordypning i utregning av radiobølger osv osv. som du aldri kommer til å bruke hverken i simmen eller i virkeligheten. Pleier å si at ATPL er for spesielt interesserte :P

SÅ gammel er du ikke at du ikke kan ta PPL om ikke annet. IR også for den del og suse rundt med familie og venner. Spør du meg er det mye mer givende enn å fyke rundt i en 737 der du 99% av tiden sitter som en operatør i et beinhardt SOP regime. Er ikke bare fryd og gammen trafikkflyger yrket med lange dager i cockpit der du får 10 min pause for dag om du er heldig, og med stadige innstramminger. Julaften risikerer du å sitte på et middelmådig hotellrom et sted i europa, langt vekk fra både familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
1 time siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Er ikke bare fryd og gammen trafikkflyger yrket med lange dager i cockpit der du får 10 min pause for dag om du er heldig, og med stadige innstramminger. Julaften risikerer du å sitte på et middelmådig hotellrom et sted i europa, langt vekk fra både familie og venner.

Må vel innse at å være trafikkflyger eller lege er å være relativt godt betalt skiftarbeider..

Ang diskusjonen om spill vs simulator blir det vel som nordlendingen sa: Kuk e nu kuk, uansett ka slags vei du læs det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arne Lockert skrev:

Må vel innse at å være trafikkflyger eller lege er å være relativt godt betalt skiftarbeider..

Godt betalt som trafikkflyger? En startlønn på knappe 300.000 vil jeg ikke kalle direkte godt betalt. Tjener bedre i kassa på Rema. Det blir som regel greit etter mange år, men den veien er lang dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye å skryte av i starten iallfall - ikke når man sitter med 1 million + i studielån som de fleste gjør (bortsett fra de få som er heldige og kommer inn på f.eks UTSA og slipper langt billigere unna). Dessuten innebærer jobben mye bortetid, usikkerhet, lange arbeidsdager, ugunstige turnuser osv. osv. Man må også ofte betale for typerating osv. Ikke noe for alle og enhver. Så har man tester, kurs, eksamener, simulatortester osv som man må bestå flere ganger i året. Skulle man stryke på noe av dette så innebærer det i verste fall at man får sparken. Er ikke bare fryd og gammen i flygerbransjen. Den tiden er for lengst forbi, det er iallfall sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
2 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

 Spør du meg er det mye mer givende enn å fyke rundt i en 737 der du 99% av tiden sitter som en operatør i et beinhardt SOP regime.

  Selv om man har en SOP er det også mulig å "kose" seg på jobb.

I min tid som Braathens og senere SAS  hadde jeg mye glede av å håndfly. Ja enkelte anbefalte å håndfly så mye som mulig. 

SOP var også tilpasset dette forsåvidt. Men det er en avveing. Alt avhenger av workload, og det er greit å bruke de mulighetene man har.

 

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Pleier å si at ATPL er for spesielt interesserte

Me right here <----------------

12 timer siden, Arne Lockert skrev:

Må vel innse at å være trafikkflyger eller lege er å være relativt godt betalt skiftarbeider..

Ang diskusjonen om spill vs simulator blir det vel som nordlendingen sa: Kuk e nu kuk, uansett ka slags vei du læs det.

Forsett fra at vi legger på en ekstra k her på Østlandet, da blir det bare rart å si det samme. Point taken, Agnes i senga blir også det det samme :)

10 timer siden, Geir Haugmo skrev:

  Selv om man har en SOP er det også mulig å "kose" seg på jobb.

I min tid som Braathens og senere SAS  hadde jeg mye glede av å håndfly. Ja enkelte anbefalte å håndfly så mye som mulig. 

SOP var også tilpasset dette forsåvidt. Men det er en avveing. Alt avhenger av workload, og det er greit å bruke de mulighetene man har.

Håper de fleste har dette også i dag i en eller annen form. Ser ofte inn mot Vigra (ENAL) at flyene flyr både lavt og utenfor publiserte ruter i fint vær. Tenker stille med meg selv, de gutta/damene har det kjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 1.04, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Det er ikke mye å skryte av i starten iallfall - ikke når man sitter med 1 million + i studielån som de fleste gjør (bortsett fra de få som er heldige og kommer inn på f.eks UTSA og slipper langt billigere unna). Dessuten innebærer jobben mye bortetid, usikkerhet, lange arbeidsdager, ugunstige turnuser osv. osv. Man må også ofte betale for typerating osv. Ikke noe for alle og enhver. Så har man tester, kurs, eksamener, simulatortester osv som man må bestå flere ganger i året. Skulle man stryke på noe av dette så innebærer det i verste fall at man får sparken. Er ikke bare fryd og gammen i flygerbransjen. Den tiden er for lengst forbi, det er iallfall sikkert.

Akkurat nå er jeg glad jeg slipper å sitte permittert fra er flyselskap, da det ikke heller er bare bare å få jobb nå om dagen. Enten blir man å selge sjelen sin til et selskap som ikke passer på sine ansatte, ellers så "passer man ikke inn i boksen" i et annet. Koronaen hjelper nok ikke på i årene fremover heller 😂 det er et tøft yrke, og etter 3 år på skole skulle man ønske man fikk brukt det så mye som mulig, men den gang ei! 

 

Er veldig enig i at et PPL og evt legge på et IR gir en utrolig givende og gir en frihet, både fordi man kan fly litt hvor man vil og fordi man kan fly litt prosedyrer om bare VFR blir for kjedelig! 

Forøvrig; FS2020 tror jeg blir en veldig bra simulator/spill/tidstyv out of the box, så får man bare håpe mulighetene for addons er å finne for de som ikke blir helt fornøyd! Hadde vært utrolig behagelig om man bare kunne flydd uten å måtte drive med scenery, REX, MESH, you name it😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...