Gå til innhold

Alle flya satt på bakken og tekniske konsekvenser ?


per berge

Anbefalte innlegg

Har i disse korona tider tenkt litt på hva det vil bety for alle de titusenvis flya som nå er satt på bakken. Vi Flydioter har jo noe kjenskap til det strenge service kravet til flyparken, så i den sammenheng lurer jeg på hvor mye disse flya må gjennomgå sjekk og i hvilken grad. Er det kapasitet og er det isåfall noen som har oversikt på slik ?

 

Ett anna spørsmål er att det er jo mye økonomi inn i bildet her også. Ting kan gjerne produseres fortere og billigere enn kostnadene til leasingselskapene fra Pre-korona. Å leasingselskapene vil selvfølgelig følge butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ingen måte oversikt nok til å si hvordan det står til med de forskjellige flatene som står stille rundt om kring, men det er jo en kjensgjerning at fly aom blir stående står på seg "snag". Jeg så et innslag om Norwegian sin flåte for en stund tilbake og der ble det sagt at de blir hermetisk lukket og at man prøver å kjøre motorene på dem med jevne mellomrom, men det gjelder nok langt fra alle fly som står og det vil nok koste mye tid og penger å få alle i lufta igjen.

Endret av Fredrik Edvardsen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig prosedyrer for dette, men det forutsetter at det finnes nok mannskap til å utføre dem. Å lukke en flymaskin er en sak, men de må luftes regelmessig. Motorene må kjøres, men det er en hel jobb i seg selv siden motorene er tildekket. Flere fly = mere jobb = flere teknikere på jobb. Om de ikke er permitterte.

Flymaskiner liker ikke å stå stille. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Fredrik Edvardsen skrev:

det vil nok koste mye tid og penger å få alle i lufta igjen.

Ja jeg vil tru det. Det vil antagelig kreve enormt mye arbeidstimer med fagfolk av helt spesifik kompetanse. Ikke noe en bare henter fra Litauen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger en Boeing pilot på youtube, kanalen heter blancolirio og han diskuterer hvert Boeing tilfelle som har vært på nyhetene.

 

Nå Korona. Ja det blir litt arbeid med å dra igang smøreoljer og systemer. "A plane is like a shark.. needs to keep moving".

 

Håper virkelig fyren kommer på jobb igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...