Gå til innhold

After action report


Anbefalte innlegg

I går gjennomførte vi i Arctic Tigers et raid mot to Iranske ubåter i Shahid Bahonar havn sør-vest av Bandar Abbas i Iran.Etter det feilslåtte angrepet vårt på Kish International Airport hardde Iran styrket tilstedeværelsen sin i området, og truet med å stenge Hormuz-stredet. Nær halvparten av all olje som produseres går gjennom stredet, så å la Iran stenge det var ikke aktuelt.

Etterretningskildene våre i CIA bekreftet at Iran nylig har mottatt to "nye" Kilo-klasse ubåter fra Russland, tanken var at disse skulle brukes til å eventuelt stenge stredet ved å angripe militære og sivile fartøy i området. Ubåtene ble sist observert i Shahid Bahonar havn, ca 10 nm sør-vest for Bandar Abbas International Airport, og overvåkningbildene bekreftet at de fortsatt lå til kai i går.

Oppgaven vår ble derfor å senke de to ubåtene før de kunne skape trøbbel for allierte skip. Men vi fikk også nyss om at Iranerne hadde satt opp et kommandosenter på øya Qeshm for å holde øye med eventuelle utenlandske militære operasjoner i området. Vi var derfor nødt til å ta ut kommandosenteret før vi kunne angripe ubåtene, slik at de ikke kunne sende beskjed om at vi var på vei og ubåtene kunne stikke av.

Planen var å bruke tre flights - BAT Flight, bestående av Sparkles og Steffen, skulle ta ut kommandosenteret og så sette opp en CAP for å stoppe eventuelle fiendtlige fly som måtte komme inn fra vest. STALLION Flight, bestående av Skanky, Hotshot (RIO) og Daniel skulle gjennomføre en fighter sweep over målområdet og fjerne eventuelle fiendtlige fly, og så sette opp en CAP over området. Og den siste flighten var Burpee og meg i DOG Flight, som skulle stå for å ta ut ubåtene.

Noen dager før oppdraget ymtet Burpee frempå at han ønsket å fly Harrier, så vi bestemte oss for å kun bruke fly som kunne operere fra båter - noe som betydde at de fleste av oss endte opp med å fly noe vi ikke var veldig vant med. 

tgt.jpg

Et av overvåkningbildene som viser kommandosenteret. Det var plassert rett foran en moskè så her var det viktig med presisjon.

tgt1.jpg

Havna med ubåtene.

01.jpg

DOG Flight - 2x AV-8b Harrier - opererte fra USS Tarawa.

02.jpg

03.jpg

BAT, og halvparten av STALLION, opererte fra USS John C Stennis. Planen var at BAT Flight skulle bestå av to Hornets og STALLION Flight av to Tomcats, men da vi ikke fant noen RIO til Daniel endte vi opp med at han fløy F-16 fra ei av øyene i nærheten.

04.jpg

BAT Flight klare for take off, bevæpnet med to GBU-31V og fem AIM-120C AMRAAM.

05.jpg

Burpee og jeg i DOG Flight under start up på Tarawa, siden Harrieren har ganske "korte bein" ville vi vente lengst mulig med å ta av for å slippe å bruke fuel på å vente i lufta.

06.jpg

07.jpg

Sparkles og Steffen kommer seg i lufta uten problemer og setter kursen mot Waypoint 1 hvor vi skal samles før vi "pusher" mot målet. Planen er at BAT og STALLION "pusher" omtrent samtidig slik at veien blir klar til vi i DOG kommer.

08.jpg

Skanky og Hotshot får til slutt alignet INS-en i Tomcaten og kommer seg av gårde.

09.jpg

10.jpg

Det betyr at Burpee og jeg endelig kan ta av og sette kursen mot Waypoint 1.

13.jpg

Og Daniel kan ta av fra Sirri Island for å møte resten av STALLION Flight i lufta.

14.jpg

16.jpg

BAT Flight er allerede på plass over Waypoint 1 og ligger og venter på resten.

15.jpg

18.jpg

Med Daniel på plass på vingen til STALLION 11 kan vi begynne å "pushe" nordover mot målet.

17.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

Bombene fra Sparkles og Steffen pulveriserer kommandosenteret og STALLION og DOG kan "pushe" videre nordover uten frykt for at ubåtene skal bli varslet og rekke å stikke av.

12.jpg

Men angrepet går ikke upåaktet hen, DARKSTAR rapporterer nå to fiendtlige fly på vei mot oss.

23.jpg

22.jpg

24.jpg

25.jpg

Men STALLION Flight reagerer raskt, Skanky og Hotshot i STALLION 11 fyrer av to Phoenix-missiler og Daniel i STALLION 12 fyrer av en AMRAAM. Sekunder senere er begge de to Iranske F-5ene historie.

26.jpg

27.jpg

Nå er det vår tur, på vei inn mot målet oppdager vi fort at ubåtene er beskyttet av en MANPAD, og Burpee tar en direkte treff - men Harrieren er tøff og bare rister det av seg. Men nå skjer ting fort, mens Burpee og jeg angriper ubåtene roper DARKSTAR ut nye kontakter på vei inn fra vest - heldigvis er BAT Flight på plass på sin CAP og avskjærer dem før de utgjør noen trussel.

28.jpg

29.jpg

BAT avfyrer til sammen tre AMRAAMs, som alle treffer målene sine og Iran blir to F-4 fattigere.

30.jpg

I mellomtiden har Skanky og Hotshot i STALLION 11 oppdaget to fiendtlige helikoptre i målområdet og stuper ned for å ta dem.

31.jpg

Det første skyter de ned så fort at jeg ikke rekker å ta bilde av det, men det andre skulle vise seg å være litt mer trøblete.

32.jpg

Mens STALLION leker med helikoptrene har jeg endelig fått ett av Maverick-missilene mine til å låse seg på en av ubåtene. IR-signaturen fra ubåtene mot havet rundt viste seg å skape problemer for missilet, så vi brukte altfor mye tid, og dyrebar fuel før vi fikk gjennomført angrepet.

35.jpg 

36.jpg

Men missilet treffer målet sitt og den første ubåten blir satt i brann. Jeg kan også legge til at det andre missilet slet med å låse på den andre ubåten og gikk i vannet ved siden av den.

33.jpg

STALLION 11 gjør et nytt forsøk på å skyte ned helikopteret, men Sidewinderen bommer.

40.jpg

41.jpg

Burpee kommer inn og slipper bombene sine, dessverre treffer bare den ene og den gjør ikke nok skade til å senke ubåten.

42.jpg

Burpee gjør et siste pass med rockets, men det gjør ikke annet enn å ta livet av noen uskyldige fisker.

37.jpg

DOG Flight vender snuta hjemover, men STALLION 11 gjør nok et forsøk på å skyte ned helikopteret. 

38.jpg

39.jpg

De scorer et par treff med kanoen, men ser seg til slutt nødt til å bruke en AIM-7 Sparrow for å få tatt det ned.

34.jpg

"ALL FLIGHTS RTB".

43.jpg

Mens STALLION og DOG setter kursen hjemover er BAT oppe ved tankeren og får litt påfyll så de skal rekke tilbake til skipet.

44.jpg

45.jpg

BAT Flight er de første til å returnere til skipet.

46.jpg

Vi i DOG derimot endte opp med å bruke mer fuel enn planlagt og måtte divert'e til Sirri Island, hvor Daniel også fløy fra.

47.jpg

48.jpg

Med STALLION 11 tilbake på skipet var vi igjen fulltallige og kunne erklære oppdraget for vellykket.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis fikk ikke Fredrik med at jeg tilfeldigvis også hadde en *ahem* mindre heldig landing. For høy sink-rate + pilot for treig med throttle = TS på 1 stk AV-8B og en mindre fornøyd crewchief *host*

Men morsomt mission, selv om jeg fortsatt lurer på hvordan i helv... jeg kom meg av Tarawa uten å FOD'e fisk, hav og annen morro. Å utføre STO med ca. 2500lbs over limit er litt i overkant...

Tar med et lite screenshot av Fred og meg på vei hjem igjen. Greit detaljert cockpit, må en si...
image.png.6944baccac80fadc6beba4105ab19c04.png
 

Endret av Marius Sparby
  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...