Gå til innhold

Plutselig dårlige landinger


Morten Aalberg

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Flyr P3Dv4.5 og PMDG B7378NGU.

Saitek Yoke Pro og Pedaler.

Flyr stort sett online hos Virtual Norwegian og ser I rapporten at det etter et par hopp og sprett landinger registreres to touch downs, rart de blir godkjent I det hele tatt synes jeg.

I mine siste flighter har jeg plutselig begynt å slite med mine landinger, dette uten at jeg har justert på noe.

Landingene blir knallharde og  får et par hopp og sprett I tillegg.

Noen gode tips der ute.

mvh

Morten Aalberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hm  ikke bare meg altså syntes og jeg har fått litt hardere landinger med 737 i det siste men tenkte det bare var tilfeldig
Hvilke programmer har hatt oppdatering
P3d = ja ikke lenge siden
? AS16 en stund siden
PMDG  ja kommer noe derfra med ugjevne mellomrom
En av disse må jo være synderen er jo ikke pilotene 😵🤣

Ville ventet hvis du har planer om å bevege deg inn i versjon 5 P3d

 


1. Hm riktig trykk = sjekk før landing
2. Test uten AS16 på = kan det være noe der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er rare greier,

Har ikke oppdatert noe I det siste og den versjonen av PMDG 737`n jeg kjører er 2.91.0122. Har ikke hatt nevneverdig trøbbel med den.

Nå har jeg over 1000 registrerte flighter med 737`n ( Virtual Norwegian )og dette har kommet nå I de siste flightene. Har ikke gjort noe annerledes enn tidligere.

De siste tre flightene har vært ekstrem harde, ILS innflyvning på alle tre og jeg bruker å koble ut autopilot før touchdown deaktiverer autotrohttle ( følger landingshastighet gitt fra FMC manuelt ) og kalibrerer QNH. Hever nesen va 2-3 grader ved 30-40 ft og kutter throttle.

Nei som sagt, snodige greier. Skal ta en test uten AS som du sier Robert.

Takker dere for innspill.

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Da er ikke jeg heller aleine om å oppleve harde landinger med 737 -800. Jeg har fløyet en del legger i påska, og de fleste har vært ok, både med autoland og med manuell landing. Men på et par av leggene har hastigheten økt på finalen, ( med autopilot og autothrottle) slik at jeg har hatt vref + 20 kts når jeg skal  koble fra autopiloten og sette flyet. Jeg trudde først jeg landet i medvind, men det stemte ikke. Fløy samme leggen to ganger, med samme værfila fra AS, og opplevde det samme også på andre landingen. Jeg velger å tru at det ikke er pilotfeil 😃 men noe galt med AS værgeneratoren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Testet nå en ILS landing 19R på Gardermoen og kobla ut værgeneratoren, det vikrer som den kan være en del av problemet ja.

Landa med 30 grader flaps og plus 5 knt på Vref ( 5+ på Vref bruker jeg alltid ). Landingen virka mere korrekt. Fikk også nå to referanser på Virtual Norwegian loggen. Noe er rart.

Men du Geir, hvor legger jeg inn Vindkorreksjonen I FMC før landing? Det har jeg faktisk ikke brukt å gjøre og har selvfølgelig slitt med centerline.

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Det er mange som har klaget over at PMDG 737 NXGu  er vanskelig å kontrollere hastigheten på under descend.  Noe som kan gjøre det enklere er å laste ned vind i ulike høyder. Jeg var ikke klar over det før nylig ( leser ikke manualer😀) at på des page i fmc kan en laste opp vind under forecast. Etter at jeg begynte å gjøre det, er det mindre behov for å bruke speedbrake og jeg har ikke hatt store problemer med å få flyet til å følge hastigheter fra fmc. De harde landingene jeg har opplevd har ikke noe med dette å gjøre, men må skyldes en bug i AS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Hvis du trykker på request knappen før TOD punktet, så blir vinden automatisk lastet ned, trykk så på load og vinden blir lastet inn i FMC. Under spesielle forhold, vil TOD bli endret som følge av aktuelle vindforhold. Dette kan også gjøres manuelt som du sier, men automatikken reduserer arbeidsbelastningen i cockpit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg forsøkte meg på autoland i mitt andre forsøk på mandag. Alt så ut til å gå bra. Localizer og glidebane ble intercepted, men på kort finale ble både autopilot og autothrottle disconnected , sannsynligvis fordi hastigheten økte for mye. Skal gjøre et nytt forsøk i morgen med AS, men på en annen flyplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt gode tips, har nå testa et par flighter og det ser ut som om det funker nogenlunde. Tor Arilds, landing Værnes funker det. Roberts forslag hvor jeg la inn 1000 ft og 15 knts sidevind på rwy 19R Gardermoen funka veldig bra synes jeg. Som også beskrevet skal man ikke stole på den oppgitte hastighet fra FMC men følge med, den har en tendens til å gå over og da justerte jeg litt etter litt inn mot touch down. At autopilot kobler seg ut og man ikke foretar autolanding er for meg normal. I virkeligheten lander de nesten 100% selv, om det ikke er CAT III da. Gode innspill fra dere alle og man er jo ikke utlært selv om man tror det selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Jeg fløy i kveld en liten tur med 737 NGXu fra ENGM- ENBR  med aktuelt vær i AS.  Som sist gikk turen helt fint fram til long final Jeg la opp til en Autoland og  interceptet både localizer og glidebane, og hastigheten ble  helt fint etablert på vref fra jeg trykte på App knappen. Plutselig får jeg en melding om at flyet ikke klarer å følge glidebanen på FMCen. Sjekket vind, men den var som oppgitt. Jeg disablet autopilot og autothrottle, og landet uten store problemer. Desverre har jeg ingen forklaring på hva som skjedde. Jeg har flydd mange legger med NGXu og AS, men de siste ukene er det noe som ikke stemmer. Jeg har ikke oppdatert til ASBetaversjoner, men bruker siste offisielle utgivelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

For noen dager siden fløy jeg ENZV-ENAL med 737800 NGXu. Samme problemer på approach som tidligere. Planla autoland, men landingen endte med krasj!!! Ikveld bestemte jeg meg for å fly samme turen med 737800 NGX med samme værfila som sist. Denne gangen også med autoland. Ingen problemer hverken med høyder eller hastighet, og full autoland uten problemer. Det jeg trur jeg har lært av dette er  det sannsynligvis er en bug i NGXu eller en konflikt mellom AS og NGXu. Jeg ser at det   rapporteres om autolandproblemer på PMDG forumet hos Avsim, men ikke på deres eget forum. Jeg skal lage en tråd om det hos PMDG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått testet så mye da sola i trøndelag dukket frem og hagearbeide har vært prioritert. Men, Tor Arild, tror du du er inne på noe her ja. Robert, tror du, og bør jeg instalere den siste betaen for AS, er det en løsning.

Litt usikker på hva du mener med Autoland Tor Arild, jeg bruker som regel ILS der det er det tilgjengelig og kutter gjerne Autopilot før touch down. Mest vanlig in real life. Har forsøkt noen Autolands i PMDG 737 NGXu, da med CAT III, noen har gått greit, de fleste kutter før touch down. Helt klart noe som ikke stemmer her da oppsettet er riktig for en Autoland.

Skal følge med på din post i PMDG forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member
Sitat

 

Nå har jeg akkurat gjennomført en ny tur ENZV-ENAL med 737800 NGXu og med samme AS værfil som tidligere. Bortsett fra noen små problemer med å holde riktig høyde på descend, så var jeg tilbake der jeg har vært tidligere. Alt fungerte som det skulle og full Autoland med flare. Det jeg gjorde på forhånd, og som jeg fant svar på på PMDG forumet, var å gå inn på     Prepar3dv4\…...PMDG\PMDG737NGXu\ PanelState. Jeg slettet så alle filer untatt tre filer, NGXU COLD DARK.sav NGXU LONG.sav og NGXU SHORT.sav. Årsaken til at vi har fått problemer, skal være konflikt mellom Panel State filer fra ulike oppdateringer av flyet. Det anbefles at en går inn og sletter filene i denne mappa med jevne mellomrom, og det skal visstnok ikke være problem å slette alle filer i mappa. Jeg valgte å beholde filene som hadde samme dato som siste oppdatering av flyet. Jeg er glad dette ser ut til å være en løsning, og at ActivSky var uskyldig i problemene. Jeg legger ved et bilde fra Short Final.

2020-4-24_11-49-19-743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp landa I Alicante fra Gardermoen, flott landing.

Før flight, sletta noen filer I mappen du beskrev Tor Arild, la også inn den siste beta versjonen av AS. Benyttet meg også av å legge inn vind I høyder og retning før TOD ( dette i 6000 og 3000 ft ). La deretter inn Roberts tips på 1000ft med surface vind og retning på Alicante. Synes som om alle disse tips funker, skal fly opp I morgen til Gardermoen eller en annen lufthavn om værforholdene er mere krevende. I Alicante var det meget behagelige landingsforhold med ILS rwy 10, 360 gr vind på 3 knots. Det er jo snilt. Så får vi se I morgen. Kutta forøvrig autothrottle og autopilot før touchdown som vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...