Gå til innhold

Språkvask


Odd Bergfald

Anbefalte innlegg

Kjære simmere,- vær så snill!!

Jeg ønsker ikke å bremse på skrivelysten, men har sett meg lei på å ortografifeil og dårlig setningsoppbygging i mange innlegg i dette forum. Det heter for eksempel ikke ananas biter, men ananasbiter (eks. på ordelingsfeil). "Ennå" er tidsadverb, "enda" gradsadverb, for eksempel "ennå har flightsim plass til enda flere innlegg". "De" er subjektsform, "dem" objektsform. Har selv skrevet flere innlegg med ortografiske feil, så vi har alle et forberdingspotensial. Oppfordringen er å se igjennom egne innlegg med et kritisk språkblikk før man legger dem ut på nettet. Bare et lite sukk, som kan hende vil trigge sure reaksjoner…..so be it.....

mvh

  • Like 2
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen år siden dette temaet var oppe sist, men her skal alle få prøve å si det de vil etter beste evne uten at noen rakker ned på måten det skives. 
Det eneste du oppnår er at enkelte ikke tør å skrive innlegg i frykt for irettesettelser og kanskje føle seg uthengt. 
Språkpoliti må du være et annet sted
 

  • Like 8
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Når du klager på andres dårlige grammatikk og bruker feil tegnsetting selv så blir det jo ganske komisk... 😀 

Dette er et ikke-tema på et diskusjonsforum, og mange, meg selv inkludert, bruker ofte smarttelefon. Da stokker det seg fort. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet vårt er da ikke en smarttelefon, og det er faktisk forskjell på muntlig og skriftlig norsk. Om leserinnlegg skal tas seriøst, bør man kunne forvente det jeg etterlyser: At innsendere tar en språkvask,- og det er ikke komisk! Det var det,- fra meg:)

mvh

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det i alle tilfelle ikke ønskelig at vi går hverandre så grundig i sømmene for at ikke proper skriftlig norsk skal være til hinder for å delta i samfunnet rundt hobbyen vår. Prøv å bit i deg irritasjonen og hopp over en post om kvaliteten ikke lever opp til din standard.

Du har riktignok uttalt deg generelt, som er fint, og du må få mene hva du vil, men du har vært med i dette geamet lenge nok til at du vet at her får vi poster fra folk i aldersspennet 12-82 som alle er ivrige simmere som enten ønsker å dele noe eller ønsker råd om annet, uansett status, sykdommer eller andre vansker. Hold fokus på innholdet, ikke måten det formidles på.

 

  • Like 3
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen.

Komme med ett sånn innlegg og så fort det kommer kritiske tilbakemeldinger så sier du "Det var det,- fra meg" akkurat som om du har sitti lenge å irritert deg over dette og tenkt at; NÅ, nå passer det fint å få luftet ut uten å tenkte over hva slags reaksjoner du får tilbake.

Neste gang du sitter å irriterer deg over noe sånt så skriv tankene og meningene dine ned på en lapp og kast lappen rett i søpla etterpå! Absolutt ingen her inne på forumet som er interessert i å høre de.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt nøye med språk, men har etterhvert lært meg å sette pris på andre folk sine særegenheter. Så lenge man klarer å kommunisere effektivt og greit så spiller det ikke så stor rolle om noen, setter feil komma. eller glemmer stor bokstav. Eller rett og slett ikke er så ekstremt nøye med grmatikken.

Noen ganger går det også an å feie for sin egen låvedør så man ikke faller mellom to barkrakker. 

Apropos språkvask: Når vasket du hjernen sist?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jeg har tatt meg friheten å finne frem rødblyanten:

Kjære simmere,- vær så snill!!

Jeg ønsker ikke å bremse på skrivelysten, men har sett meg lei på å ortografifeil og dårlig setningsoppbygging i mange innlegg i dette forum. Det heter for eksempel ikke ananas biter, men ananasbiter (eks. på ordelingsfeil). "Ennå" er tidsadverb, "enda" gradsadverb, for eksempel "ennå har flightsim plass til enda flere innlegg". "De" er subjektsform, "dem" objektsform. Har selv skrevet flere innlegg med ortografiske feil, så vi har alle et forberdingspotensial. Oppfordringen er å se igjennom egne innlegg med et kritisk språkblikk før man legger dem ut på nettet. Bare et lite sukk, som kan hende vil trigge sure reaksjoner…..so be it.....

Etter komma skal det være mellomrom. Å er infinitivsmerke, ortografifeil er ikke et verb. Det du kaller orddelingsfeil heter særdelingsfeil. "forberdingspotensial" trenger en vask. Flere punktum etter hverandre er ikke gramatikalsk riktig.

Du kritiserer med andre ord andre forummedlemmer for å gjøre de samme feilene som du gjør selv, du ser altså splinten i andres øyne, men ikke bjelken i ditt eget.

Jeg er selv litt språknerd, men dette er første (og forhåpentlig siste gang) jeg kritiserer andres språklige feiltrinn.

Happy flying, safe landings!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 17.3.2020 den 21.55, Geir Teigo skrev:

Her er det i alle tilfelle ikke ønskelig at vi går hverandre så grundig i sømmene for at ikke proper skriftlig norsk skal være til hinder for å delta i samfunnet rundt hobbyen vår. Prøv å bit i deg irritasjonen og hopp over en post om kvaliteten ikke lever opp til din standard.

 Hold fokus på innholdet, ikke måten det formidles på.

 

Helt enig Geir og derfor stoppet jeg diskusjon om emnet ....ikke grunn til å starte en diskusjon en gang ..
Står og en hint om det i regelverket
https://baatplassen.no/i/register/#etikette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...