Gå til innhold

Fly rundt uvær


Pål Rønningen

Anbefalte innlegg

Hva er prosedyren for å fly rundt et stormsenter? F.eks. ATC har gitt deg en ny vector, justerer du heading til ny kurs og slår av autopilot for så å fly manuelt rundt, eller er det mulig å få autopiloten til å håndtere dette slik den gjør etter FMC programeringen. Følger stadig med på TV programmet Mayday og der virker det som om autopiloten fikser det hele. Men det er jo på film.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autopilot slås aldri av. Med mindre du havner i skikkelig uvær og autopiloten ikke klarer å fly flyet. Har selv opplevd at autopilot plutselig har koblet seg ut i kraftig turbulens. Ellers ber du om ny kurs av ATC som tar deg rundt tordenskyer f.eks (hvis atc ikke gjør det selv). I FMS/FMC så kan du også legge inn "offset" track, men som regel så brukes bare heading mode som brukes ved vanlig radar vectorering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 25.1.2020 den 21.38, palron skrev:

Hva er prosedyren for å fly rundt et stormsenter? F.eks. ATC har gitt deg en ny vector, justerer du heading til ny kurs og slår av autopilot for så å fly manuelt rundt, eller er det mulig å få autopiloten til å håndtere dette slik den gjør etter FMC programeringen. Følger stadig med på TV programmet Mayday og der virker det som om autopiloten fikser det hele. Men det er jo på film.

 

Det er ikke noen grunn til å slå av autopilot. Piloten velger jo hva autopiloten skal gjøre, og den kan enten fly på kurs (heading) eller følge en ferdig programert (og redigerbar) flightplan i FMC/MCDU (GPS på mindre fly). De fleste rutefly følger jo en relativt standard rute, og blir det endringer på denne kan du enten bruke FMC til å legge inn en ny rute, eller du må følge heading og får vector fra ATC etterhvert som turen skrider fram. Det er ikke bestandig en alternativ rute er tilgjengelig eller egnet. 

 

--- Ser at Jan Reidar slo meg med ett minutt, så du kan se bort fra mitt svar :) ---

Endret av Svein-Frode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, alle sammen🙂  Har stadig tatt Mayday programmet for å ta lett på hva de viser. Så da blir det å prøve heading heretter.

Fant også en SAS rute 821 fra ENGM til EHAM (sas821.zip) på flyawaysimulation, men den var på en eller annen måte ødelagt. Er det noen her som har denne eller vet om andre steder å finne den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke pakket ut filene da der er CRC-feil i filen. Den stopper etter ca 70%. Får ut en del, men ikke nok til at det er kjørbart. Derfor lurte jeg på om noen hadde den komplett. Har kjøpt PMDG 737-800/900 og 600/700 så jeg har brukt flere måneder nå på disse. Helt fantastisk hvor nøyaktig nøyaktig de kan få en cockpit til å virke. Bruker også FSUIPC sammen med 2 kontrollere for å få alt så likt som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forskjellige land har ATC forskjellige verktøy, og i Norge sitter ikke alle kontrollenheter på nøyaktig værinformasjon, og kan ikke vektorere fly på grunnlag av sanntids værdata. Dog opplevde jeg dette en god del i USA. Man har ofte bedre oversikt over været selv i flyet, og for å ha det klart, ATC sitter ikke med ansvaret over flymaskinen; det er det fartøysjef som gjør. Ergo, jeg vil alltid gjøre det jeg må for å fly trygt, selv om ATC kan være uenige. Aer Lingus har en hendelse ut fra New York som poengterer dette godt. Finnes klipp av det på YouTube. 

Endret av Gert Barring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...