Gå til innhold

EHAM Go Around


Pål Rønningen

Anbefalte innlegg

Når du melder en go around så vil du enten få beskjed om å fly published missed approach. Eller så vil ATC gi deg en retning og/eller høyde de ønsker at du skal fly.

Er det travelt på flyplassen så må du nok regne med at det er de publiserte prosedyrene du må fly da de gjerne tar hensyn til hvordan trafikken er lagt opp og ATC ikke har tid til å deale med deg på andre måter.

På Schiphol som du nevner, så tar missed approach på 18R deg vestover, mens den til 18C går sørover. Det skal ligge programmert i FMC, men det er greit å sette seg inn i ruten på forhånd og ha litt kontroll på at flyet faktisk gjør som beskrevet.

18R

1mzPiTk.png

18C

9RWHiUu.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javist😊  Hadde det ikke vært for autopiloten så hadde jeg vel krasja før jeg kom ut fra London. Men har prøvd å programmere FMC sånn at den tar meg i go around via EH624 til EH644 og EH620 og videre inn til RW18R på autopilot, men det gikk ikke bra. Prøvde både med å legge inn med hastighet og høyde og med å la de være åpne der. Det så greit ut, men den akseptert ikke veien fram til runway.

Har du et tips til hvordan jeg gjør det? Tanken er jo å koble ut autopilot for så å ta en manuell landing og så go around hvis ikke jeg klarer det.

mvh Pål Rønningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den glade amatør jeg er så foretrekker jeg en forsiktig tilvenning til hva som går an å få til.

På AMSTERDAM/Schiphol INSTRUMENT APPROACH CHART - AD 2.EHAM-IAC-18R.1 så står det en GA prosedyre ved kommunikasjonsvikt. Og siden jeg ikke har noen nettkontakt med ATC så vil jeg forsøke den. Kobler ut AP i 1000 ft og prøver manuell landing. Vanskelig! Ved 100 ft trykker jeg på GA og så stiger jeg og etter 400 ft slår jeg på AP. Den tar meg til 3000 ft ved EH624, men så kommer noe jeg ikke helt forstår:

- At 7.5 SPL 280/EH624 turn right to SPL.
- Cross SPL at 3000 ft and execute the
instrument approach procedure again.

Hvis SPL er fyret ved runway så synes jeg at dette blir feil. Tanken var at jeg kunne gå via EH644 og så inn i innflygings rutinen med LOC/GS igjen, men en slik programmering i FMC funker tydeligvis ikke. Har prøvd både med og uten hastighet og høyde.

Er det noen ordinære airline piloter her som kan gi meg et godt råd?

Mvh Pål Rønningen

 

Endret av palron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Teknisk sett kan du ikke "vektorere" deg selv tilbake til ILSen, du må følge en publisert prosedyre. Dette sikrer trygg separasjon fra terreng og hindringer, samt at ATC kan forutse dine handlinger og dirigere annen trafikk deretter. Grunnen til at du flyr tilbake til SPL ved "lost com" er at SPL også er "Initial Approach Fix" for denne innflygingen.

Etter 7.5 SPL 280/EH624 svinger du til høyre, direkte til SPL. Hold 3000ft. Over SPL gjør du en hold entry (fra den vinkelen er det sansynligvis parallell entry), før du fortsetter outbound radial 338 fra SPL.  Fly til 12.1 SPL 338/EH644, sving til høyre HDG 154 og intercept LOC. 

Det kan godt være at prosedyren fra SPL til ILS18R ligger i FMCens database. Se etter "SPL" under transitions etter at du har valgt ILS18R på i FMCen. Hvis ikke kan du fly den på gamlemåten, med VOR og DME. 

Endret av Geir G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For treningens skyld er MAP ofte en effektiv måte å praktisere/refreshe klassisk navigasjon på, ofte med flere komplekse manøvre. Om enkelte konsepter er ukjente eller upraktiserte, anbefaler jeg å bli trygg på ting som radialer, distanser, hold entries, arcs, osv. på en fast høyde over MSA med 180/200kias (i en 737), før man gjør det som en faktisk Go-Around. Selv med to stykker fremmi er det mye som skjer ved en GA, og selv for de ekte gutta kan det fort bli nødvendig med et minutt eller to av radioen før de er klar til å snakke med oss i tårnet om hva som skjedde, avhengig av hva som var årsaken. Hvis du ikke trenger å lure på hva alle disse tallene og instrumentnålene betyr nå igjen, sitter du igjen med mye mer mental kapasitet til å både navigere riktig, kjøre after takeoff-checks, cleane opp flaps og gear, ikke buste høyder, ikke treffe fjell, osv.

Og om det blir en go-around uten at det var meningen og det ikke er noen grunn til å fly en lang og vond MAP, og du er offline/uten ATC, kom deg opp på MSA og selv-position med headings via downwind-base-final tilbake på ILSen. Hvis det ikke er terreng å unngå eller andre spesielle forhold, er det ingen grunn til å utføre lange vonde manøvre hvis man ikke spesifikt er ute etter treningen (sånn for fremtiden).

Endret av Magnus F. Meese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...