Gå til innhold

Ny giv for VATSIM!?


Vidar Eggen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Det skjer store ting hos VATSIM, men det har vært skremmende stille på dette forum om hva som er i emning.

Jeg er bare en bruker, men har fått med meg at den kommende oppgraderingen av Audio For VATSIM-protokollen vil gi en totalt ny opplevelse for brukerne. Lyden blir rett og slett helt topp, med minimal forsinkelse, og slutt på romling og  overstyring med variabel lydstyrke fra hver bruker. Med de eksemplene jeg har hørt, er ikke mine pensjonist-ører noe problem lenger. De har aldri vært problemet, faktisk. Problemet har vært en utdatert og dårlig teknologi som nå endelig blir oppgradert. Vi vil alle  bli informert når overgangen skjer, men det er greit å vite at ikke alle gamle VATSIM-klienter vil fungere videre. 

https://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=1&t=79322

Det ligger noen eksempler på YouTube, og jeg anbefaler alle å sjekk ut disse! 

 

 

Hopp gjerne til 45min, så blir det litt fart i sakene. Legge merke til lydkvaliteten til alle fly som melder seg på.

 

Vidar

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig stilig at signalet brytes opp og endrer karakter ut fra hvor langt du er fra senderen enten dette er et fly eller ATC. 

Veldig bra at forbedringene ikke kun er knyttet til codec, men bl.a. Det jeg skriver over. 

Blir også spennende å se om det kommer ny(e) klienter og. Kanskje som app?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva, er ikke Roger Wilco, et av de aller første voIP-systemene i historien, godt nok i 2019? Makan! Det er bare 20 år gammelt!

 

Det nye systemet er helt topp, og ikke langt unna release. Det er slutt på voice-rom laget av ATC, hele frekvensbåndet er alltid live for alle innen rekkevidde (men 122.8 har en distansebegrensning på 20nm eller noe sånt for at livet skal være levelig på cruise!), så om man vil lage dyrelyder på 121.5 kan den uvanen nå også utforskes på VATSIM. VHF-effektene er knallgode med crackling, 400hz IDG støy, heterodyne, osv., men kan også deaktiveres for de som foretrekker clean voice. Attenuering over distanse er dritbra. Og det aller viktigste er at den grusomme delayen på 0.5-1sec fra du trykker PTT til mottaker hører det er forbi.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

"Og det aller viktigste er at den grusomme delayen på 0.5-1sec fra du trykker PTT til mottaker hører det er forbi."
Men hvis du likevel er uheldig og snakker i munnen på en annen, vil en konstant dyp tone varsle om at du sender oppå en annen. Topp! :-)

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Og nå kommer enda mer nytt!

VATSIM har annonsert den nye Velocity protokollen som kommer senere i år, og som vil gi oss my raskere oppdatering av flyenes posisjoner. I dag blir posisjonene oppdatert hvert 5. sekund, men med det nye systemet blir det 5 ganger i sekundet!

Dette medfører at en del VATSIM-klienter ikke lenger vil fungere etter 1. april. Dette gjelder: Squawkbox, Squawkbox747, Squawkbox for Fly!, XConnect, og FSINN.

VATSIM Velocity driver Alpha-testing for øyeblikket, og vil rulles ut over hele nettverket senere i år. Man gleder seg!

Sjekk ut demo-videoen i denne artikkelen:

https://www.vatsim.net/news/preparing-vatsim-velocity-retirement-legacy-clients

Vidar

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...