Gå til innhold

Washington True Earth


Anbefalte innlegg

Her kommer noen bilder fra Orbx Washinton. Utrolig flott scenery fløyet med mine to favorittfly - Zibo og KingAir 350. Kombinasjonen av KingAir 350 og RXP GTN 750 er fantastisk synes jeg. Legg merke til approach chart som overlay. Stilig og praktisk! Siste Zibo versjon, forresten. At dette flyet er gratis er bare utrolig! 😁

 

 

b738 - 2019-07-09 18.16.38.jpg

b738 - 2019-07-10 15.45.33.jpg

b738 - 2019-07-10 16.07.18.jpg

b738 - 2019-07-10 16.08.49.jpg

b738 - 2019-07-10 16.17.19.jpg

KA350 - 2019-07-13 13.44.48.jpg

KA350 - 2019-07-13 13.45.49.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Mt. Rainier var det. Så feil kan man ta når man ikke har fulgt godt nok med i geografitimene. Men det ser ut til å være heftige fjell du lister opp, så da blir det nok noen godbiter å se når man flyr rundt i dette sceneryet.

Endret av Tor T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Tor - geografitimer trenger nok jeg også! Fjellet du så var St.Helens! Det ser jeg ved nærmere sjekking. Flyet på bildet under er rett nord for waypoint HELNS (STAR for KPDX). På bildet ser du også det store jordskredet siste utslipp forårsaket. De andre toppene du ser er Rainier og Adams. 

For oss geograf interesserte skriver Wikipedia: 

"Mount St. Helens er en aktiv stratovulkan i Washington, nordvest i USA. Fjellet er en del av fjellkjeden Kaskadefjellene. Fjellet var tidligere kjent som Louwala-Clough, som betyr «rykende eller brennende fjell», men fikk sitt nåværende navn sent på 1700-tallet etter en britisk diplomat og baron ved navn St Helens som foretok undersøkninger av området.

Vulkanen er mest kjent for det katastrofale utbruddet 18. mai 1980, som var det mest dødelige og økonomisk ødeleggende vulkanutbruddet i USAs historie. 57 mennesker omkom, i tillegg til at 200 hjem, 47 broer, 24 km toglinjer og 300 km veier ble ødelagt. Utbruddet blåste av toppen av fjellet, noe som resulterte i at fjellet «krympet» fra 2 950 til 2 549 meter. Der hvor toppen hadde vært, var det i stedet blitt et krater med en diameter på 1,5 km.

Nok et større utbrudd skjedde 8. mars 2005; aske og røyk steg til omkring 11 km. Dette utbruddet kom etter en rekke mindre røykutslipp og skjelv i tiden før."

 

Mektige saker med andre ord!😯

 

DR401_CDI155 - 2019-07-15 22.15.25.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er grei, og takk for oppklaringen. Jeg så en dokumentar på National Geographic om vulkanutbruddet for ikke så lenge siden, og jeg syntes jeg dro kjensel på fjellet. Så da var jeg ikke helt på bærtur likevel 😄

Tøft screenhot det siste der, med tre fjell i ett knips :608_camera_with_flash:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...