Gå til innhold

Bass Shaker, noen som bruker?


Richard Schumann

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Bass shakers eller tactile transducers montert under seter (eller hvor mann nå måtte trenger vibrasjoner) er heftige tillegg til en simulator. De fleste cockpit hjemmebyggere har vel erfaring med disse.

Å kjenne vibrasjoner når motorene starter, når du taxer over runway skjøter eller ved landing m.m gir ett stort pluss til opplevelsen.

Tar vel lyd / risting ut fra det vanlige PC lydutgangen til en omformer/ forsterker (medfølger ?). Trenger vel ikke noe spesiell software.


Tror Fisher Amps Butt Kicker er de mest kjente, men et relativt dyrt alternativ tror jeg.
Ser de har en 4 Ohm 50 W til ca. en tusenlapp og en adskillig større og krafigere til vel 2000,- +
Sistnevnte er vel overkill til en vanlig simulator vil jeg tro.

Har selv et annet alternativ montert under setene mine som jeg er godt fornøyd med og har gjort nytten i mange år:
To stykk Aura Sound AST-2B-04
4 Ohm 50 W, disse til ca. halve prisen av Butt Kicker nevnt over mener jeg å huske.
Søk og du finner mange alternativer.
Du kan til å med finne opskrift på å lage dine egne:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Per Borrmann skrev:

Bass shakers eller tactile transducers montert under seter (eller hvor mann nå måtte trenger vibrasjoner) er heftige tillegg til en simulator. De fleste cockpit hjemmebyggere har vel erfaring med disse.

Å kjenne vibrasjoner når motorene starter, når du taxer over runway skjøter eller ved landing m.m gir ett stort pluss til opplevelsen.

Tar vel lyd / risting ut fra det vanlige PC lydutgangen til en omformer/ forsterker (medfølger ?). Trenger vel ikke noe spesiell software.


Tror Fisher Amps Butt Kicker er de mest kjente, men et relativt dyrt alternativ tror jeg.
Ser de har en 4 Ohm 50 W til ca. en tusenlapp og en adskillig større og krafigere til vel 2000,- +
Sistnevnte er vel overkill til en vanlig simulator vil jeg tro.

Har selv et annet alternativ montert under setene mine som jeg er godt fornøyd med og har gjort nytten i mange år:
To stykk Aura Sound AST-2B-04
4 Ohm 50 W, disse til ca. halve prisen av Butt Kicker nevnt over mener jeg å huske.
Søk og du finner mange alternativer.
Du kan til å med finne opskrift på å lage dine egne:D

Takk for svar Per.

Har bestilt fra Ljudia et sett som her: https://www.ljudia.no/produkter/hoyttaler/basshakers/sinus-live-basspump-4ohm-2pack

Prisen var jo grei, kr,. 455,- for et sett. Har en egen forsterker fra gammelt av, som jeg tenkte skulle gjøre nytten for å drive dette, og har bestilt et eget USB lydkort, som skal dedikeres kun til dette bruket.

Har også tittet på en programvare fra OPUS software, som er godt egnet til dette bruket og er et interface. Link til denne er: http://www.opussoftware.co.uk/opusfsi.htm.

Den kan med hell brukes til "Buttkicker". Prisen er jo ikke avskrekkende heller: USD 29,95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Stein Aasheim skrev:

Ett annet alternativ som kanskje kan være verdt å vurdere er Simsound.Du får 30 dagers prøveperiode.

Heisan Stein.

Ja skal sjekke ut om dette kan fungere også. Må finne en lur plass under setet for selve elementet. Skal gi en tilbakemelding når alt er på plass og testet.

Endret av Richard Schumann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått installert, og testet. Dette ser/føles svært lovende ut.

2 stk bass shakers under stolen, USB lydkort og Opus FSI software til å styre hvor mye eller lite vibrasjon man ønsker i stolen på de forskjellige tingene, som gear up/down, flaps, spoilers, engine, taxing/touchdown osv. Til forsterker hadde jeg liggenede en gammel Rotel forsterker som gjør nytten. Sikkert veldig overkill av en forsterker, men bedre å bruke den, enn at den samler støv. Ved det finnes noe som er mindre og mer plasseringsvennlig.

Kunsten er å få lite nok vibrasjon til at det føles bra, samtidig som at for mye vibrasjon gjør stolen til en kjempevibrator :D. Litt spøkefullt sagt, så er det kanskje en ide for de som ønsker at dama skal bli interessert i hobbyen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Buttkicker Gamer2 liggende etter mine bilracing dager og bestemte meg for å prøve den  i MSFS 2020.

Festet buttkicker i gamingstolen og lastet ned Simshaker For Aviators (gratis) og SimShaker Sound Module (ikke gratis).

Det fungerte greit etter litt fikling som vanlig er, men så at noen anbefalte et separat lydkort kun til buttkicker.

Gikk til anskaffelse av det og det fungerer enda bedre nå synes jeg.

Nå kunne jeg ikke tenke meg MSFS uten Buttkicker, det legger virkelig til noe med opplevelsen når man merker landing gear går opp, og flaps går ned bla. 😁

Følelsen i jetfly når man gir full gass ned rullebanen må oppleves!

 

Som trådstarter nevner så må man feste justeringshendelen på stolen (tape og strikk) da alt rister når dette setter igang.

Har ikke dame så jeg får ikke testet om de blir mer interessert i flyvning! 😜

 

Under ser man det man kan justere i X-Plane (likt i MSFS). Strength sound module blir volumet man kan justere slik at

effektene passer ens smak. Det fins også profil til jetfly. Anbefales!

555528755_DesktopScreenshot2020_06.22-18

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...