Gå til innhold

Bruk av A/T under landing (737)


Nevian

Anbefalte innlegg

På diverse tutorials på nettet hvor det brukes autopilot på brorparten av flyvingen, så kobles denne ut før landing. Greit nok det, men ofte kobles også auto throttle ut, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor. Det må da være hendig å la den være innkoblet for å holde hastigheten stabil helt til touchdown?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nevian skrev:

På diverse tutorials på nettet hvor det brukes autopilot på brorparten av flyvingen, så kobles denne ut før landing. Greit nok det, men ofte kobles også auto throttle ut, og jeg forstår egentlig ikke hvorfor. Det må da være hendig å la den være innkoblet for å holde hastigheten stabil helt til touchdown?

Ved å fly manuelt er man helt avhengig av å gi throttle inputs for å kompensere. Dersom A/T er innkoblet vil denne korrigere etter bevegelsen har skjedd. Ergo får du feil utgangspunkt for å fly manuelt. Spesielt under en approach. 

Under approach sier vi throttle for pitch og pitch for speed. Altså bruker vi ikke throttler for å styre farten, men derimot for å justere gjennomsynk i lufta. Stikka blir brukt for å styre speeden din. Ergo - Flyr du for sakte pitcher du ned, da vil farta øke osv... Prøv og se litt på ekte cockpit videoer av 737 under landing, så tror jeg du får ett mer realistisk bilde på hvordan en approach utføres :) 

Dette er en generell forklaring. Rent spesifikt for 737 er det selvsagt Pilot Operating Handbook som beskriver hva som skal gjøres ved en automatic landing (autoland) hvor A/T og autopilot kan styre flyet helt til man har forlatt rullebanen og står på taxiway. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...