Gå til innhold

Hvor benytter fly med GPS fortsatt VOR-innflyginger?


Nevian

Anbefalte innlegg

Mens jeg fløy en VOR approach her om dagen kom jeg til å lure på en ting. VOR er jo fint hvis man ikke har GPS, men det har jo sikkert flere og flere - og i hvert fall større fly - så hvorfor driver disse flyene likevel med slike innflyginger i stedet for å benytte GPS-baserte innflyginger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er jo blitt mer og mer populært i norge de siste årene, og mange SID og STAR er nå begynt å kun være GPS basert. Det er forsåvidt fint, men litt av problemet er jo hvis man får feil på GPS signalene. Det er heller ikke alle steder hvor man har RAIM, og da kan man heller ikke fly en GPS approach. Så har man også problematikken med gps jamming, som utgjør et ganske stor sikkerhetsrisiko da f.eks Norge såvidt jeg vet ikke sitter på noen som helst kontroll over GPS nettverkene som er eid av USA, Europa og Russland. Under krig vil også ofte gps bli gjort umulig å fly eller navigere etter. Selv så håper jeg dem fortsatt beholder VOR og bakkenavigasjon enda en god stund til, for jeg er ikke helt 100% tilhenger av rene GPS approacher uten andre alternativer. Var jo en episode her før jul en gang da russerne hadde en militær øvelse i nord og drev med litt gps jamming som skapte problemer for WIF i finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før GPS ble åpent for sivilt bruk ble det brukt radiolink for å korrigere posisjonen som satellittene sendte.  Normal ble det sendt feil posisjon på noen hundre meter.
Hele kyststripen var bygd ut med mottager og sendte korrigerte data på FM båndet som var riksdekkende.                               

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Magnus F. Meese skrev:

Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere.

Det har så vidt jeg vet vært flere typer DGPS tjenester tilgjengelig. Bl.a. var det noen som modulerte korreksjonsdata på pulsene til LORAN-C anleggene mens de var operative. Det ble vel hovedsaklig brukt på sjøen og til landmåling, anleggsarbeid o.l. om jeg ikke er helt på jordet.

Til luftfartsbruk er det kun SCAT-1 (operativt på deler av kortbanenettet fra 2007) og EGNOS (LPV) som er sertifisert her til lands. Endelig spesifikasjon for GAST-D (CAT III GBAS) har kommet inn i ICAO annex 10, men det finnes foreløpig ingen sertifiserte GAST-D systemer på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...