Gå til innhold

Endelig i gang med P3D


Anbefalte innlegg

Godt Nyttår alle! Jeg har benyttet julehelgen til å installere P3D v4 (endelig!). Etter diverse prøvekjøringer med frames på 7 - 8 (låst til 35) og noen heslige nakne grantrær, har jeg endelig  fått brukbar fart på sim'en.
Den ligger nå mellom 25 og 30 fps (fortsatt låst til 35 fps). Jeg har installert mye - deriblant REX Skyforce 3D og en god del fra ORBX. Men, det gjenstår ennå en del optimalisering. Bildene som jeg poster er ikke veldig spesielle, men dynamisk lys og skygge i disse er en ny opplevelse for meg.
Så lurer jeg på om det svarer seg for meg å legge inn mer RAM i maskinen (har 8 GB nå), og om grafikkortet mitt burde ha vært oppgradert (se maskinspec i signaturen min). Dersom det er spesielle ting som jeg bør tenke på med tanke  på optimalisering, så hører jeg gjerne litt om dette også.

Jeg er som sagt i en tidlig fase med P3D og tar i mot alle råd som kan bedre opplevelsen.
 

 

 

 

 

 

 

Test1.jpg

Test2.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke se signaturen din, kan ha med at jeg bruker mobilen, men etter hva jeg kan se er det anbefalt på P3D sidene å ha en i7 prosessor eller kraftigere, 16GB RAM, SSD lagring og et 8GB grafikkort (type Nvidia GTX 1080ti).

Av de punktene ville jeg sett på grafikkortet først, da det, følge de jeg har snakket med fra Nvidia og AMD oppigjennom årene, skal ha mest effekt for å øke merkbar FPS, etter det vil nok prosessoren være neste steg, uten at jeg vet hva du har, for så å gå for RAM økning etter det, håper dette er til hjelp.

1FAD929F-21CA-4692-AE2D-2DA798D7D042.thumb.png.265d8c97815ccf6a25e60863aed21f9e.png

Endret av Kim Kristensen
Bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Kim. Jeg har en i7 2600K prosessor (klokket til 4.7GHz). Jeg har sett etter GTX 1080 Ti (på komplett), men finner lite i 10-er serien (mest i 20-serien). Jeg fant dog denne: https://www.komplett.no/product/895394/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-geforce-gtx-1070-8gb-dual-oc
Den ligger innenfor et anstendig prisnivå, men er usikker på hvor bra den er. Nå skal det også legges til at PC'en min er gammel (ble vel bygget i 2012 -13), så jeg er usikker på hvor mye det svarer seg å koste på den. P3D er installert på egen SSD (1 TB)

Endret av Gunnar van der Meeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

  Ikke kost for mye på pcèn den er i de eldres rekker nå men skjermkort kan du piffe opp litt ....du har rett ang.skjermkort lite  kort ute men 1070 kort med 8 GB er ikke å forakte har det selv spiller bra det
Rammen er heller ikke noe å sprite opp da du garantert ikke får den med deg til neste hovedkort da det ikke vil passe inn men det er noe lite som det er nå men det må du se du vil merke forskjell og med litt oppussing så holder den et par år til 😉


Se på finn/markedet etter brukt kort billigere der https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?lat=58.1544&lon=7.8358&q=gtx+1070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Godt å få deg med i P3D-gjengen 😁 , og du trenger neppe skynde deg med oppgradering av PCen . Har selv noe utdatert PC ( har alltid hanglet etter utviklingen ) ,  klokket til bare 3,5 GHz,  men har likevel silkemyk flyt uansett hva jeg flyr. Og jeg har ikke spart på settingen.  Utrolig artig med en sim som gir så gode flyopplevelser 😊 .  Nå blir det spennende å se hva du bidrar med hos Milviz 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet til et GTX 1080 Gaming kort. Hadde to GTX 970 i SLI. SLI oppsettet fungerte dårlig, bare det ene kortet ble brukt, og det gikk på 100% når jeg var i gang.

Det nye kortet har jeg hittil ikke sett i nærheten av 100%. Det samme med CPU. FPS ligger og stanger mot 60, som tydeligvis er maks pga frekvensen på skjermen? Alt flyter glimrende, bortsett fra den irriterende texture oppdateringen når man flyr. Nå har jeg satt den på unlimited, det virker muligens litt bedre.

Jeg har forsøkt å sette FPS limit til 30 isf unlimited. Dette gir VELDIG mye dårligere opplevelse i simmen. Det hakker veldig når jeg dreier på hodet (trackIr). Dette er min erfaring fra dag én med P3D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

Har du forsøkt å legge til denne linja I Prepar3d.cfg fila: [MAIN] FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.01? Etter at jeg la inn dette, så er simulatoren min blitt en annen, med bedre autogen og mindre stutter. Jeg har er Ge Force 1080 TI kort. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er flere tråder om det på Avsim.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Tor Arild Danielsen skrev:

Har du forsøkt å legge til denne linja I Prepar3d.cfg fila: [MAIN] FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.01? Etter at jeg la inn dette, så er simulatoren min blitt en annen, med bedre autogen og mindre stutter. Jeg har er Ge Force 1080 TI kort. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er flere tråder om det på Avsim.com.

Jeg kjenner igjen det med frame times fra Kerbal Space Program:) Det kan faktisk være en del å hente med å prøve seg fram. Det rette tallet beror på datakraften man har tilgjengelig.

Endret av SkyKaptn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...