Gå til innhold

En boeing


Anbefalte innlegg

Mens dere andre ser ut til å kose dere med fighters og div, holder jeg meg sivilt ;)

Kjøpte CS 757 for en god stund siden, men tenkte å prøve på nytt etter siste oppdatering.

I juletidene har jeg ofte litt tid til overs, så har satt meg inn i div systemer. Ikke noe study level, men absolutt en morsom sak å ha i simmen. Flyr som en drøm å man merker at den er helt annerledes enn mine vante A320 og B737...

Liker når flytyper oppfører seg forskjellig. Ofte i P3D blir ting litt for likt aerodynamisk etter min smak.

 

Fortsatt god jul! 

kuPaid5.png

Xzqpy4H.png

o4UhURR.png

thFxSOd.png

497Qk0E.png

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem gjør vist det. Fortsatt full av bugs og vnav som dem aldri klarer å få til etter hva jeg leser på ulike andre forum. Allikevel tar dem seg godt betalt for herligheten. Litt i samme liga som Carenado, grafikken er utrolig flott men det er stort sett det eneste positive som er å si. Synd å måtte si det, men det er desverre sannheten.

Men uansett flotte bilder av en fin maskin. 757 er etter min mening blant de aller flotteste passasjerflyene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Andrew Thomsen skrev:

Man må ikke på død og liv ha VNAV heller, er jo en flightplan til stede, samt AP panelet, og resten er plankekjøring ... om man tåler å trykke noen knapper ekstra av og til 😄

La ganske enkelt være å trykke VNAV. Bruk V/S og FLCH i stedet (sett høyden først).

Nei, det er forsåvidt greit det. Men i et fly til nærmere 80 dollar så forventer iallfall jeg at vnav fungerer som den skal. Og forøvrig også flight director. Å bruke V/S og FLCH gjør man på en gammel Dash 8, men ikke på en Boeing 757 med full FMC ;) Er neppe SOP heller :P

Problemer med vnav er heller ikke et nytt problem med CS, og finnes vel i de fleste produktene deres. Kjøpte en gang 777-200 fra CS (greide ikke å vente på PMDG), og det var det dårligste kjøpet jeg har gjort noen gang tror jeg. Flyet var full av helt åpenbare bugs. Selv ikke den dag i dag fungerer det flyet der optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, du sier på samme måte det som jeg sier om uberdyre joysticker, så der er vi enige. For en høy pris skal alt fungere, og med presisjon. Men det finnes tross alt flymodeller som flyr OK, og selv om ikke alle funksjoner er helt oppegående, slipper man her å bygge om. Man slipper unna ved å bruke AP panelet på en annen måte enn man er vant til (eller litt for vant til). Altså en god anledning til å bli kjent med FLCH og V/S inkludert det å selv bestemme hvor mye doningen skal stige eller synke. Får jeg en 757 som kjennes som et fly som reagerer på luft (Fly serien hadde beregning av luft over skroget, etc kontra FS og P3D tabellsystem, og min 757 der var faktisk laget av PMDG, var sånn jeg ble kjent med de), så er jeg happy. Ble litt rotete dette innlegget etter tredje juleølen, pytt pytt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vnav er såpass elementær i et fly som en 757, at i en prisklasse på nærmere 80 dollar så skal det bare fungere. All flyging kommersielt er ved bruk av flight director, så at da er det ganske elementært at en såpass viktig funksjon som vnav fungerer. Å bruke alternative løsninger til vnav er ikke standard sop, og heller ingen løsning for late utviklere som er mer interessert i pengene til kunden enn å rette opp viktige feil. V/S gir i utgangspunktet ingen beskyttelse mot stall, så V/S i climb kan i verste fall være direkte farlig om man ikke følger med. Nå er jeg litt usikker på hvordan V/S på en 757 fungerer og om den catcher høyden som er satt og ikke bare fortsetter å gå ned helt til du treffer bakken. På DHC8 må du ha "alt sel" aktivert, hvis ikke bare durer den gjennom fastsatt høyde til den enten treffer bakken eller steiler i climb. Og den holder fastsatt VS uansett om du så passerer 600 knop eller dropper under 70. Ikke helt sikker på hvordan FLCH funker med tanke på cost index osv. Men den kjører vel idle i descent uansett for å gi max rate of descent, men det er ikke alltid man vil ha max rate of descent når man skal starte nedstigning. Jeg er mulig litt kresen, men jeg betaler ikke masse penger for juggel som ikke fungerer som det skal. Og feil er det alt for mye av i CS produktene etter min mening til at jeg gidder å vurdere dem. Iallfall ikke i prisklassen dem opererer i :) Men selvfølgelig, andre kan være forskjellig fra meg og ha andre preferanser.

Det er tross alt bare jul én gang i året så å kose seg med et par juleøl på en fredagskveld i romjula må være lov ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke være helt enig i det, men da er vi inne på diskusjoner som og går på Pprune. Det er de som flyr FMC, og det er de som blir usikre med en gang et eller annet element svikter. Et godt eksempel er en (lar være å nevne selskap) 757 som var on approach Gardermoen langt tilbake, og gikk opp og ned som en jojo, og holdt på å gå i bakken. Dette fordi de bak rattet skulle slåss mot AP, i stedet for å bare "ta rattet". Selv prosedyrer kan drepe (mange ble forenklet i løpet av årene), men episoden jeg nevner har ikke noe med prosedyrer å gjøre. Når doningen går opp og ned mens man kjemper med stikke og knapper ... hvorfor i all verden tar man ikke å slår det av og håndflyr? Dette er alltid noe jeg har gjort i simulatoren, og kan ikke skjønne hvorfor de i virkeligheten skal slåss med systemene, i stedet for å FLY. Et eller annet sted i opplæringen var det noe som sviktet, og som svikter den dag i dag. Til sjøs er det sjekklister som gjør en stokk dum, og når det smeller står alle lammet, for det stemmer ikke med sjekklista.

En kan være kresen, og systemflyger, VOR flyger eller hva enn, men når det er skummelt, tar man rattet. Men det ble litt offtopic, men dog noe som jeg vanligvis ønsker velkommen. For min del kan jeg finne på å teste CS 757 - hvis prisen er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner til episoden eller hvilket flyselskap det var så er det vanskelig å si hva som gikk galt. Ellers så er det ganske annerledes å sitte i et ekte fly kontra simulatoren foran en pc, med alle stressfaktorene som du ikke har i en simulator og alt annet som skal gjøres i tillegg til flygingen. Vært borti samme problem med autopilot på DHC8 etter avgang fra TOS da jeg var under line training. Line training kapteinen deaktiverte med en gang autopilot, etter at flight director ba om pitch down like etter avgang (IMC) som ville satt oss i en situasjon hvor vi hadde mistet høyde og potensielt styrt oss rett i havet. Så om noe ikke stemmer så er det av med autopilot med en gang. Hvorfor i all verden det ikke ble gjort i tilfellet du viser til er sannelig ikke godt å si. Muligens en kombinasjon med dårlig CRM, utslitte piloter og/eller eventuelle andre ting. Er veldig mye som spiller inn. MCC kurset som alle piloter må igjennom gir deg mange aha opplevelser på hva som skjer når stressnivået øker og atc og kabin personale begynner å mase midt oppi en veldig stresset situasjon, gjerne når man sitter med QRH og feilsøker. Å sitte hjemme i stua med PMDG kan på ingen måte sammenlignes :P

Og for å oppsummere. Når AP gjør noe som ikke stemmer så tar man over manuelt med en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...