Gå til innhold

Navigraph FlightSim Community Survey 2018


Jan R. Storelvmo

Anbefalte innlegg

I november i år gjennomførte Navigraph en stor spørreundersøkelse i flysim miljøet på verdensbasis. Over 15000 flysimmere over hele verden deltok, inkludert meg selv. Nå er statistikken fra denne undersøkelsen klar. Litt interessant og overraskende lesning.

Sitat

The typical flight simulator enthusiast is a 43 year old male from the United States. He flies simulators 2-3 times per week for about 5-10 hours in total and was introduced to flight simulation 20 years ago. There is a 27% likelihood he already has some sort of pilot license. If so, he was introduced to flight simulation before he pursued his pilot license. Moreover he has a bachelor’s degree, is full time employed, makes 50,000 USD per year before tax, and spends about 250 USD on software and 200 USD on hardware annually. He prefers X-Plane 11, but Prepar3D v. 4 is also popular.

Les mer her: https://fselite.net/news/navigraph-flightsim-community-survey-2018-results/

navigraph.thumb.png.f8b4182106d6c9349f077b808955dd0f.png

Det som overrasket meg er hvor stor andel X-plane brukere det er. Både her på flightsim.no og på avsim forumet er det P3D som dominerer. Jeg trodde det var P3D og FSX som dominerte markedet med solid markedsandel, men her tok jeg sannelig feil. X-plane 11 er faktisk blitt like stor. Og det forklarer kanskje hvorfor LM nå har fått ut fingeren og gitt oss PBR som en gratis 4.4 oppdatering :P Kan hende dem nå virkelig må skru opp "gamet" sitt i v5 skal dem forhindre at X-plane går forbi. Konkurranse er suverent for oss forbrukere, liten tvil om det. Uansett, en litt spennende lesning med mange resultater som overrasker. Anbefaler å lese for alle interesserte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser kanskje trenden i markedet? Uansett vil enhver undersøkelse kunne vektlegges ut fra de målinger den gjør frem til noe annet motbeviser den. Alt frem til det blir uansett bare teser. 

Her er ingen fasit men det gir nok trolig en god pekepinne på markedet osv.

Hva som gjør denne kontinuerlige økningen er usikkert, men VR kan ha noe med det å gjøre.  Fremtiden til X-Plane er over gjennomsnittet bra. 

Vulcan og Metal blir en game changer, ikke nødvendigvis kun pga. Den økte ytelsen, men pga. Måten den vil bidra til å videreføre X-Plane på med ny teknologi, nye funksjoner og nytt vitualiserende innhold. 

Utover det, er fremtiden like usikker enten du liker A eller B. Personlig er jeg mer spent på 2019 undersøkelsen. :9 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det skal bli spennende om dem kommer tilbake om ett års tid med en 2019 undersøkelse :)
Ser forøvrig at Aerofly FS2 ikke er med på lista, og det overrasket meg litt. Mener å huske at den var med på den undersøkelsen (men skal ikke si det 100%). Hadde vært spennende å sett hvor stor andel av oss som bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Full Member

En liten detalj fra undersøkelsen som det kan være interessant å få med seg: "Compared to the total population of a country (for countries with more than 5 million inhabitants) there are the most flight simulator enthusiasts per capita in Norway, Switzerland, Australia, United Kingdom, and the Netherlands."

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...