Gå til innhold

Ny sim "Fly Inside VR Simulator"


Geir Teigo

Anbefalte innlegg

Vi har fått oss VR-rom på jobben hvor vi oppfordres å leke oss i og jeg har selvfølgelig sikret meg mulighet til å installere det jeg måtte ønske på denne maskinen.
Kom på en nyhet fra lang tid tilbake der det ble bekreftet at en sim med tanke på VR-markedet var på vei, og nå ble den sluppet i oktober med en gratisversjon til testing.
Fly Inside har tidligere sluppet addons som har gitt VR-funksjoner til FSX, P3D og XP, men nå skal de altså ha en egen sim spesielt utviklet for VR, og jeg er spent på å se hvordan denne tar seg ut på dette tidlige stadium.
Denne installeres i.l.a. uken og jeg gleder meg til å se hvordan dette virker.
Har tidligere prøvd AS2 og det var også riktig gøy.

Will report

https://flyinside-fsx.com/Home/Sim

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er simmen installert og testet en liten tur i default tutorial som er innflyging og landing på Salt Lake City Airport med en MilViz B-55.
Selve sceneriet er av den blasse sorten, men har ikke fokusert på det i denne omgang. Var spent på hvordan funksjoner i flyet ble operert helt uten tastatur og joystick, og jeg er ganske fornøyd med et intuitivt grensesnitt som jeg raskt ble høvelig fortrolig med.

VR-oppsettet er et VIVE PRo med to håndkontroller, og i simmen visualiseres håndkontrollerne med to hender. Vil du gripe rundt yoke fører du hånden bort til yoke og trykker en av knappene på håndkontroller og styrer som du ønsker. Litt uvandt stilling på hånd under styring ettersom posisjonen er mer lik den du har når du opererer et strykejern fremfor holder på en yoke. DErsom jeg prøver å "brekke ned" kontroller når jeg har grepet fast kommer noen artifacts og bevegelse blir feil. Dette er sikkert ting som kan rettes i en senere release.

Som default er hendene i en pekeform, og fører du pekefinger til en pnapp, så trykkes knappen. Fører du den over en toggle-switch og ned, flipper du bryter ned og vica versa om du vil flikke en bryter opp.
Menyer for view og andre settings opereres på samme måte. Bare pek, ikke noe klikking nødvendig.
Throttle og andre spaker kan også skyves på denne måten, men du kan også trykke en knapp på kontroller for å gripe tak i og føre hendler opp og ned, og det hele føles veldig naturlig.

Det meste av brytere var funksjonelt uten at jeg har utsjekk på denne maskinen og kan gå i detalj, men brytere, knapper og kontrollhjul lot seg stort sett operere.
Også luke i vindu, solskjerm, setejustering, dørhåndtak og annet utstyr lot seg bruke.

Demoen er begrenset i forhold til hva og hvor vi får testet, og det som kan flys, kan flys i 7 minutter før restart kreves. Vi kan derimot sitte i cockpit og teste alt av funksjoner etter de 7 minuttene har utløpt.

Skal prøve litt mer før jeg føler meg berettiget til å skrive videre, men tror at jeg er såpass nysgjerrig at jeg kjøper en lisens for å utforske andre fly (og helikopter ikke minst), landskap, vær og tider.
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt litt mer tid i menyer fant jeg to andre basic-flighter samt free-flight modus som lar seg fly, dog begrenset av de samme 7 minuttene.
Tok noen runder i en 737 classic og følelsen i cockpit var utrolig bra. Veldig mange knapper var her og anvendbare, men gikk ikke i detalj på systemfunksjon p.g.a. overveldende buggy styring av flyet som ødela alle forsøkene på å lande flyet.
Jeg posisjonerte meg forskjellig steder i rommet for å se om det var plasseringen av håndkontrollerne som var feil, men fant ikke noen posisjon som forhindret at en av kontrollerne til stadighet falt bort eller oppførte seg rart, og når du holder hånda på yoke og du til stadighet får fullt utslag fremover eller bakover + fullt utslag til siden, så blir det litt vanskelig.

Tok også en tur i dagslys med tanke på å studere scenery, og dette er dårlige greier for oss som er vandt med ORBX og Tiles i XP. 
Det er blast og udetaljert, men jeg har heller ikke sett på muligheten for addons enda. Kan jo være det er pakker som lar seg legge på denne motoren, for det hele ser veldig default fsx ut utenom at byene er pakka med autogen. Det er MYE bygninger og lys i stor radius, men autogens er fattig på teksturer. Det blir veldig grått og kjedelig, men det manker ikke på omfanget.Bakketeksturer er veldig utetajert og teksturer blandes dårlig. I skillet mellom en teksturtype til en annen er overgangene blura ut. Dette ses godt rundt 34 minutter ut i videoen under. Dette ser rart og billig ut. 

Dersom VR-interfacet er likt i de pakkene fra FlyInside som kan legges på XP og P3D, så er dette en langt bedre løsning med tanke på detaljeringen i simmen. Om en cockpit i P3D og XP kan opereres på samme måte som cockpittene i FI, så ser jeg ikke hvordan denne egne simmen skal kunne klare å ta igjen forspranget de etablerte simmene har.

Mer testing neste uke og håper jeg får kontroll på håndkontrollerne så ikke alle flyturene blir ødelagt av dette.

Så langt er VR interessant, men simmen i seg selv virker mange steg tilbake på alt som er utenfor flyskroget.

Det ligger noen videoer på youtube, men disse er filmet der de tester simmen som en vanlig desktopsim, og det er ikke det denne er utviklet (videreutviklet?) for, og jeg kan som sagt ikke skjønne at den er ment som en reell utfordrer til de allerede kommersielle simmene. Den skal være spesielt tilrettelagt for VR, så sammenligningen blir litt urettferdig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har avdekket at sensorer for VR i vårt VR-rom er uheldig plassert noe som fører til at vi mister kontakt med håndkontrollerne. Jeg har ikke selv myndighet til å gjøre endringer i rommet, så jeg må bare vente til IT-avdelingen ordner opp i problemet før jeg kan prøve mer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...