Gå til innhold

Full motion sim i Norge ??


EILERT

Anbefalte innlegg

CAE på Gardermoen. Men jeg er usikker på om du som privatperson får leid simulatortid her. Det blir neppe særlig billig. Dem har Boeing 737 classic, NG, Dash 8-100/200/300, Beech Kingair 200 til Lufttransport samt 3 ulike helikopter simulatorer. Tror også dem har instruktører, selv om flyselskapene som regel bruker sine egne instruktører. Men vil tippe godt over 10.000,- i timen :PUtover det så skal det være andre alternativer i Norge, husker ikke nå eksakt. Dem er vistnok ikke motion og er basert på P3D og prosim hvis jeg ikke husker feil. Men cockpit er helt identisk med virkeligheten.

Personlig ville jeg heller kontaktet en flyklubb og fått meg en tur i en Cessna eller Piper med instruktør hvor du får fly selv. Der kan jeg garantere deg at du vil få mer valuta for pengene. Selv ikke den beste full motion simulatoren kan måle seg med å fly f.eks en Cessna i virkeligheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der må jeg nok være uenig med deg, har vært oppe i små fly flere ganger,  men ingen ting kommer opp mot følelsen å sitte i venstre sete i en full motion sim.

Som sagt vi benyttet proflight i Frankfurt, og leide den for 90 minutter + 1 time briefing til rundt 9000 kr.

kjørte cold and dark og takeoff fra rygge til gøteborg,

Fikk inn 6 manuelle landinger, så personlig vil jeg si det var verd pengene , og piloten som var instruktør mente realismen ligger på rundt 95% 

Så planen er klar for natt flygning neste år 😀😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du fly selv da du var oppe i småfly? Gjøre litt sjekklister osv? Prøve å ta av og gjøre landinger? Kommunisere med atc?
Har en del timer i full motion sim samt fixed base, men selv ville jeg brukt pengene i et småfly lenge før jeg kastet penger bort på en full-motion sim på en flytype jeg ikke har type-rating på. En uten flysertifikat og type-rating, samt multi-crew erfaring får veldig lite ut av å sitte å søle bort tiden med å lete etter knapper og brytere i en full-motion sim. Men det er dog mitt syn :P

Ville hørt med CAE på Gardermoen bare for å ha det gjort. Er her SAS, Norwegian, Widerøe, Lufttransport m.f. trener. Eneste jeg vet om i Norge som har full motion. Men om dem leier ut til private som ikke skal ta type-rating vet jeg ikke. Heller ikke hva prisen kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 14.04, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Fikk du fly selv da du var oppe i småfly? Gjøre litt sjekklister osv? Prøve å ta av og gjøre landinger? Kommunisere med atc?
Har en del timer i full motion sim samt fixed base, men selv ville jeg brukt pengene i et småfly lenge før jeg kastet penger bort på en full-motion sim på en flytype jeg ikke har type-rating på. En uten flysertifikat og type-rating, samt multi-crew erfaring får veldig lite ut av å sitte å søle bort tiden med å lete etter knapper og brytere i en full-motion sim. Men det er dog mitt syn :P

Ville hørt med CAE på Gardermoen bare for å ha det gjort. Er her SAS, Norwegian, Widerøe, Lufttransport m.f. trener. Eneste jeg vet om i Norge som har full motion. Men om dem leier ut til private som ikke skal ta type-rating vet jeg ikke. Heller ikke hva prisen kommer på.

Airliner-fascinasjon kan vel ikke helt dekkes av å humpe rundt i en Cessna. Jeg er seilflyger, aka innehar jeg kompetanse på den eneste form for ekte flyving (les med glimt i øyet), og er slettes ikke enig i at småfly og full motion overlapper helt eller i stor grad. Jeg har "kastet bort" penger på både full motion (BE20 og 737), fixed base, og introtur til PPL, og syns samtlige var verdt pengene på hver sin måte. Jeg har vel omtrent like mye tid som PF i motorfly som jeg har i full-motion, og hadde jeg fått et gavekort på en time i én av dem etter eget ønske her og nå, hadde jeg nok gått for full motion. Det er mitt syn ;)

Edit: Og typerating er vel ikke relevant her, hele poenget for min del er jo at jeg har fått flydd full motion i typer som jeg bokstavelig talt har brukt tusenvis av timer i sim og hundrevis av timer med manualer og videomateriale for å få forståelse for. Det er snodig å ha fysisk tilgang i stedet for skjerm, men man vet jo hvilke knapper man skal tykke på og hvor de er å finne. Til og med A til B som multicrew går sånn tålelig greit. Det er et digert sprik mellom hobbyist og fagmann, men det er også et digert sprik mellom hobbyist og intetanende.

Endret av Magnus F. Meese
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magnus F. Meese skrev:

Airliner-fascinasjon kan vel ikke helt dekkes av å humpe rundt i en Cessna. Jeg er seilflyger, aka innehar jeg kompetanse på den eneste form for ekte flyving (les med glimt i øyet), og er slettes ikke enig i at småfly og full motion overlapper helt eller i stor grad. Jeg har "kastet bort" penger på både full motion (BE20 og 737), fixed base, og introtur til PPL, og syns samtlige var verdt pengene på hver sin måte. Jeg har vel omtrent like mye tid som PF i motorfly som jeg har i full-motion, og hadde jeg fått et gavekort på en time i én av dem etter eget ønske her og nå, hadde jeg nok gått for full motion. Det er mitt syn ;)

Edit: Og typerating er vel ikke relevant her, hele poenget for min del er jo at jeg har fått flydd full motion i typer som jeg bokstavelig talt har brukt tusenvis av timer i sim og hundrevis av timer med manualer og videomateriale for å få forståelse for. Det er snodig å ha fysisk tilgang i stedet for skjerm, men man vet jo hvilke knapper man skal tykke på og hvor de er å finne. Til og med A til B som multicrew går sånn tålelig greit. Det er et digert sprik mellom hobbyist og fagmann, men det er også et digert sprik mellom hobbyist og intetanende.

Joda, meningene er litt ulike alt etter hvilken planet man står og ser på stjernehimmelen fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

Joda, meningene er litt ulike alt etter hvilken planet man står og ser på stjernehimmelen fra :)

hyggelig og se FLG video og memmories 🙂 en 737 NG koster ca 6-9 K i timen, vanskelig og få tilgang, heliene på Gardermoen har en kost på ca 4500 euro i timen, enda litt vanskeligere. Hender jeg er der og flyr litt, så kan sikkert ta med meg en eller to stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google har ikke gjort det enkelt for seg selv i senere oppdateringer av GPhoto og bilder er iallefall vanskelig å få lagt til. Desverre. Kanskje du kan brøve med en mindre videosnutt først for å sjekke?

LEste på forumet til utvikleren av forumsoftware og det er mange som ønsker å få bygget inn støtte for GPhoto, så jeg vil tro det kommer i en senere update.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...