Gå til innhold

Yaking it around


Anbefalte innlegg

Med lanseringen av enda en DCS-modul var det bare å begynne å lese manualen og sette seg inn i enda en maskin. Denne gangen er det Yak-50 som står for tur, en maskin som i en årrekke tjenestegjorde som en "basic trainer" i Sovjetunionen og senere Russland, pluss en bråte andre land. Yaken er en noe annerledes modul enn de vi allerede har i DCS, ikke er den rask, den har ingen våpen og den er vel strengt talt ikke så veldig pen heller - men morsom å fly er den! 

01.thumb.jpg.6ae9839c14dc60872e21371c942f0f00.jpg 

Kontoret er overraskende oversiktlig og forståelig til å være en sovjetisk maskin.

02.thumb.jpg.548a5b4a8d11a91933ed72e317a4659a.jpg03.thumb.jpg.d4cbd838a426b88109f6848c8170ecc4.jpg

Etter start up og noen minutter for å la motoren varme seg opp er det på tide å taxe ut til rullebanen. Her er det differential braking som er tingen, men dempingen på nesehjulet er så god at jeg nesten skvatt første gangen jeg bremset.

04.thumb.jpg.f2d9fa072bc9c5ab0c7d5508250eb8b3.jpg05.thumb.jpg.fccd9db9bc455565a8dd21141bad8e41.jpg06.thumb.jpg.bb96dfc9c50d812896763b083c6c2818.jpg

Take off går fint, maskinen tar av ved rundt 120km\t og det tar ikke lang tid for den å nå den hastigheten. Dog er det kanskje ikke vanlig å ta av med canopyen åpen, jeg får skylde på at jeg ikke har noe særlig annen erfaring med propeller enn warbirds.

07.thumb.jpg.186c3cadb6f79ba44e4511eadf8c553f.jpg08.thumb.jpg.abcecd2379fc85968bc783e3e1d506c6.jpg09.thumb.jpg.5a6f5eed7c64d69c928b7589d4e0265e.jpg10.thumb.jpg.fe93fd9d8436e6f684bd67b3ca023caa.jpg11.thumb.jpg.17ce183531182cfd1e7d4d0283c5681a.jpg

En liten low pass før landing må til, og jeg får også muligheten til å teste røykanlegge, selv om det ikke synes så godt på bildet.

12.thumb.jpg.9c6c61a495365505d1b089c79216157d.jpg13.thumb.jpg.2158c534b35f08e398645f8f8cb1ad75.jpg

Å lande Yaken er heller ingen stor utfordring, hun oppfører seg pent også ved lavere hastigheter, og det er definitivt en enklere maskin å lande enn maskiner med halehjul. Flaps har forøvrig bare to settings, oppe og nede, så det er heller ikke noe man trenger å tenke på.

14.thumb.jpg.92c7509dea0eccdb872dec64e2d68392.jpg15.thumb.jpg.05b118ce36e76413208308deb1c28a6a.jpg

Håper bildene var av interesse. Jeg ser frem til å lære Yaken å kjenne, det er ikke så mange systemer å lære seg, men det er en veldig artig maskin å fly aerobatics med. Ser dog at noen virkelige Yak-piloter har klaget over noen småting over på DCS-forumet, så det blir vel noen endringer i flight modelen etterhvert. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye lettere å fly enn warbirdene, men den kan kanskje være et godt sted å starte hvis man vil begi seg ned warbird-ruta. Den oppfører seg på mange måter likt, men ikke like voldsomt, og den er mer tilgivende. Napper du til deg stikka i en av warbirdene vil du fort oppleve at en av vingene staller og du ligger på ryggen - det samme skjer i Yaken, men det skal litt mer til før det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...