Gå til innhold

FPS og grafikk


Anbefalte innlegg

Det har vært lite flyging det siste halvåret.Årsaken er elendig FPS på de mer krevende modellene,og skyer som ser helt vanvittig urealistiske ut i de fleste værsituasjoner,for meg tar det drepen på enhver glede i å leve seg inn i simmen.Opplevde bedre skyer/vær i FS9 med Active Sky.Skal jeg nå ha bedre skyer og performance må jeg oppgradere fra P3D v2.5 til v 4,og samtidig investere 7-8 tusen i nytt grafikkort og CPU,pluss nye addons.Det blir ikke aktuelt på det nåværende tidspunkt.

Skyene har jeg nå akseptert at jeg ikke kan gjøre særlig mye med,annet enn å lage mitt eget vær hvis "real weather"" blir for "unreal".

Når det gjelder grafikken så har jeg fulgt utallige guider til oppsett uten at noe har blitt bedre.Inntil jeg fant en tråd her om "kroken på døra for FlightSimWorld".Leste denne tråden med stor interresse.Så jeg fant ut at jeg skulle prøve ut grafikksettings selv uten å følge noen guide.Og sannelig ble det både bedre grafikk og flyt i simmen,og det ble moro å fly igjen.Jeg slo også av den røde skriften som viser FPS m.m. oppe til venstre i skjermen,og satte FPS på max.Flyter det bra,så bryr jeg meg ikke om tall.

På disse screenshotsa vises det tydelig hakkete kanter på flyet,siden alt av AA er slått av,men i simmen legger man ikke merke til det.Synes bakketeksturer og vann er blitt bedre,og skyene så også bra ut sett fra 4000 ft. denne gangen,var vel heldig med været.Ser vel fortsatt like ille ut over skyene,men det er uansett temmelig kjedelig å ligge og cruise på FL300 med en eller annen airliner,slik er militære fly i lav høyde mer spennende å fly.

På det siste bildet vises situasjonen i simmen rett etter å ha kjørt en 100-sekunders "instant replay",må være et eller annet minne som ikke har fått igjen pusten ennå,det tar ca. et halvt minutt å komme tilbake til normalen.

Når det gjelder imgur.com så lastet jeg opp bildene i 1920x1080,men de har blitt skalert ned.

 

z7nbqMA.jpg

 

09ozeyk.jpg

 

GgkwynS.jpg

 

354TOzF.jpg

 

6aYOgPn.jpg

 

izIN7gO.jpg

 

M2vdrQf.jpg

 

69OCBXN.jpg

 

BTZE4Jc.jpg

 

fD7nMsN.jpg

 

 

 

 

 

Endret av Jan Tore Pettersen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS:Bildene over er lastet opp på imgur.com og linket til flightsim.no.Tror det virker som det skal hvis man laster opp direkte til flightsim.no

Bildet under er lastet opp direkte til flightsim.no,og kommer i visningsmodus når man klikker på det:

 

2018-5-5_14-28-55-326.jpg

Endret av Jan Tore Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.5.2018 den 22.25, Torbjørn M skrev:

Her var det mye lekkert! Blir trist når Orion blir erstattet av denne, men fagfolka mener det vil bli bra, så da håper jeg på det samme. Kaster meg på det med endre-innstillinger. @Jan Reidar Storelvmo, er det noe dere har mulighet til å se litt nærmere på? 

Så spørs det om kompetanse vi har idag følger med over til en elendig baseløsning på Evenes der etterrettninga skal forbli på Andøya. De såklate fagfolkene er Høyre å FD i denne sammen hengen, Ingen som driver med denne tjenesten til daglig er blitt tatt hensyn til med tanke på deres innspill.

Endret av Steinar Grindstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinvare står i signaturen,skjermkortet har 2 GB minne,vet det er for lite.Hovedkortet har 16 GB DDR 3.Har kjørt oppløsning på 2048x2048,har økt dette til 4096x4096 nå,uten noe drop i performance.Tesselation på max,de fleste slidere på medium pluss.Det er de mer komplekse flymodellene som har lav FPS i VC,: i Fly 737 og Carenado King Air 350 ligger nå på 25-30 og flyter helt greit.Andre modeller ligger på 70 pluss,så der begrenser jeg FPS til 35.Synes det flyter greit nå,som sagt,har kuttet fokuset på FPS,ser det bra ut,så er det OK for meg.Bedre maskinvare hadde vært noe,selvsagt,men vil ikke bruke penger på dette nå.Får se hvordan det går med P3D fremover,har så smått begynt å fly i X-Plane også,synes det ser mer lovende ut,kommer vel an på hvordan utviklerne av addons velger å satse fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P3D v2.5 er heller ikke særlig optimert i forhold til v.4.2.
Sannheten er at uten oppdatert hardware og software, så er det ikke lett å sammenligne med noen som kjører mer oppdatert system. Alle addons vi kjøper nå er utviklet for nyere system, og dess flere addons, dess mer resursser trengs.

Alle innstillinger blir kompromisser slik at du får en opplevelse som gir deg den flyten du ønsker ut fra de gitte forutsetningene.

Det trenger ikke bli dårlig i den forstand at simmen blir ubrukelig, men det er ingen mulighet for at ditt oppsett klarer å gi deg samme opplevelse som mange andre.
Er man fornøyd med det man ser, så har det ingenting å si hva som bor i maskinen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er det som var poenget med denne tråden.Jeg er fornøyd med opplevelsen ut i fra de forutsetningene jeg har,og har også erfart at de innstillingene som fungerer for meg,ikke nødvendigvis samsvarer med diverse guider for oppsett,det er for mange variabler i forhold til maskinvare,både ytelse og hvordan ulike komponenter fungerer sammen.

Og samtidig vil jeg anbefale andre å prøve å finne ut hva som fungerer best på egen maskin,heller enn å våre for opphengt i guider og anbefalinger.Det er på den måten man lærer noe :)

(Ser jo på siden til LM at "recommended graphic card video memory" til v4 er 8GB+ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...