Gå til innhold

Hvordan flysimulatoren reddet livet mitt


Are Barstad

Anbefalte innlegg

Nå er det noen år siden jeg har vært innom flightsim.no. Og det ser enda bedre ut enn da jeg hang her. Utrolig bra at dere har tatt så godt vare på nettstedet i så mange år!
Denne fortellingen begynte jeg på for mange år siden. Den ble først publisert på engelsk, i blant annet tidsskrifter i USA, og jeg påbegynte den her, på norsk. Jeg husker faktisk ikke om jeg la ut en nogenlunde ferdig versjon eller ikke. Men så tok det mange år før den ble helt ferdig. Så her er den igjen, denne gangen hele historien, redigert og renskrevet så godt jeg har kunnet. Navnet på piloten er byttet med vilje. En barndomsvenn som dere kanskje kjenner, Jan Tore Fjeld (var en av hovedpersonene bak DC-10 simulator på Lillestrøm), besøkte meg i Canada noen år etter hendelen og fikk høre historien direkte fra piloten.
Merk at den er skrevet slik at "selv svigermor" skal forstå. Fortellingen har ikke vært innom korrektur eller redaktør, så alle hull eller ting som kan virke rart, må jeg stå for selv. Håper uansett det kan være underholdene for noen av dere å lese. Dersom noen skulle finne på å dele på Facebook er det helt greit.

https://arebarstadno.wordpress.com/flyturen/

Endret av Are Barstad
  • Like 6
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget det samme. Fløy som en sløving i alltid godvær i simmen. Det ble kjedelig i lengden. Så fra FS5 og opp lærte jeg meg VOR navigasjon, og senere, å fly med real-world vær. Skjønte da å stole på instrumentene i stedet for "instinktet". Sistnevnte er bra å ha, og det vil vel alltid bli en diskusjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk historie og lese, takk for at du deler dette med oss alle. Kan ikke tenke meg den perioden du/dere hadde der oppe..men det gikk bra og det er det viktigste. Som du selv sier startet jeg tidlig med flightsim og ADFen ble flittig brukt både over Gråkalllen og Solberg om jeg ikke husker feil.begge eksterer idag men nå er det FMC og big biigbirds som gjelder. Engm er jo en lek å lande på med alle ILS fasiliter. Nei, gode gamle dager med pærla i senter ved turn, intercepte VOR osv, vi kunne kanskje mer den gangen. Som sagt, takk for en historie, setter pris på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...