Gå til innhold

Understellet virket ikke da fly landet på Sola


Robert Hulthin

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

https://www.fvn.no/nyheter/norgeogverden/i/3jzPAe/Understellet-virket-ikke-da-fly-landet-pa-Sola

Et småfly fikk problemer under landing på Sola mandag formiddag.

Eivind Aarre
Oppdatert: 09.apr.2018 11:07
Publisert: 09.apr.2018 11:07
 

– Understellet virket ikke under landing, og alarmen gikk fra kontrolltårnet. Vi har ikke fått meldinger om skader på de to personene som var ombord. Begge skal være mannskap, sier lufthavndirektør Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola.

Flyet var av typen Beech King Air B200. Det kom inn fra nord og landet på nord-sør-rullebanen.

Han sier at trafikken på flyplassen ikke skal bli nevneverdig berørt, siden rullebanen som går øst-vest nå er åpnet for trafikk.

Hovedrullebanen er stengt inntil videre.

Lorentzen sier at flyet var på oppdrag for sykehuset, men at det såvidt han vet ikke var pasienter ombord i flyet under landingen, som skjedde klokken 10.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør kanskje litt mer airliner checklist mentalitet inn? Som tekniker vet jeg ellers godt at tre grønne (eller whatever lys) ikke alltid viser sannheten. Hørsel er en viktig sans i den sammenheng. Høres lydene og dunkene som minner om at det mekaniske virker? Lamper og LED lys er bra, men ikke alltid sant. "Vi har jo overvåkning og sensorer" har jeg hørt alt for mange ganger når det likevel svikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på den, men den er innehaver av den horrible MP/RPM-bugen fra FS-seriens tid. Det er en dealbreaker for min del. Er helt ufattelig at det fremdeles blir produsert simulator-addons hvor de ikke har korrigert denne monstrøse bugen. 

 

Men ang. Lancair, så har jeg forelsket meg i Keith Smith (mannen bak PilotEdge) sin Lancair 360.

Jeg har sett meg gjennom denne serien og tenker at min drøm om å ha en DHC-2 Beaver når jeg "blir voksen" kanskje må erstattes av en Lancair. Kjempetøffe fly:  https://www.pilotworkshop.com/real-world-coast

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Robert Hulthin skrev:

Mp/RPM Buggen hva går den ut på ....ukjent navn bare ??

 

På et fly med constant-speed propeller så justerer man praktisk talt manifoldtrykk (MP) med throttlen, og turtall (RPM) med .. ja.. hva heter den nå?... propeller-kontrollen.

Når man endrer MP så endrer intensiteten i motor-lyden seg, men ikke hvilken "pitch" den ligger på (lyden altså, ikke bland med propell-bladene). Endring av MP er eksakt det samme som når man tråkker på gasspedalen i en bil når man kjører i en brattere og brattere motbakke. Turtallet er uendret (gitt manuelt gir eller automat som ikke ennå har begynt å gire ned). Så motoren lager mer intens lyd, men ikke endrer pitch.

Når man endrer RPM så endrer pitchen i lyden seg, slik som når man girer i en bil.

I FlightSim-serien fra Microsoft så har dette vært eksakt og totalt feil - det har vært omvendt. Det er en episk misforståelse av den grunnleggende mekanikken, og at LM fremdeles har denne feilen i P3D er hårreisende til det ekstreme. Det er så enkelt, men det er så mange som har "vokst opp" med denne feilen at de ikke klarer å skjønne at det er feil før de lærer hvordan forholdet mellom throttle og propeller fungerer.

Beklager at jeg skred til verks på såpeboksen her, men dette er en bug som irriterer meg grenseløst, og jeg nekter å fly addon-fly som ikke får dette til. For man må da spørre seg hva annet de ikke har forstått og simulert korrekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Erik Haugan Aasland skrev:

På et fly med constant-speed propeller så justerer man praktisk talt manifoldtrykk (MP) med throttlen, og turtall (RPM) med .. ja.. hva heter den nå?... propeller-kontrollen.

Når man endrer MP så endrer intensiteten i motor-lyden seg, men ikke hvilken "pitch" den ligger på (lyden altså, ikke bland med propell-bladene). Endring av MP er eksakt det samme som når man tråkker på gasspedalen i en bil når man kjører i en brattere og brattere motbakke. Turtallet er uendret (gitt manuelt gir eller automat som ikke ennå har begynt å gire ned). Så motoren lager mer intens lyd, men ikke endrer pitch.

Når man endrer RPM så endrer pitchen i lyden seg, slik som når man girer i en bil.

I FlightSim-serien fra Microsoft så har dette vært eksakt og totalt feil - det har vært omvendt. Det er en episk misforståelse av den grunnleggende mekanikken, og at LM fremdeles har denne feilen i P3D er hårreisende til det ekstreme. Det er så enkelt, men det er så mange som har "vokst opp" med denne feilen at de ikke klarer å skjønne at det er feil før de lærer hvordan forholdet mellom throttle og propeller fungerer.

Beklager at jeg skred til verks på såpeboksen her, men dette er en bug som irriterer meg grenseløst, og jeg nekter å fly addon-fly som ikke får dette til. For man må da spørre seg hva annet de ikke har forstått og simulert korrekt. 

En av årsakene til at det kun går i A2A sine GA fly her også. Irriterer meg også grønn over at ikke LM kan fikse denne enkle bugen samt en rekke andre helt elementære ting som burde ha vært fikset for lenge siden. Rett og slett for dårlig av LM. Desverre så er det vel kun grafikk og VR som selger for tiden - og også der LM har fokuset sitt. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Jan Reidar Storelvmo skrev:

En av årsakene til at det kun går i A2A sine GA fly her også. Irriterer meg også grønn over at ikke LM kan fikse denne enkle bugen samt en rekke andre helt elementære ting som burde ha vært fikset for lenge siden. Rett og slett for dårlig av LM. Desverre så er det vel kun grafikk og VR som selger for tiden - og også der LM har fokuset sitt. Desverre.

Jeg og andre har prøvd å ta det opp på LM sine forum. De forstår ikke hva vi mener - de påstår at simuleringen er korrekt. Det er til å rive av seg håret av. De er så indoktrinerte i simulatoren, og de jeg har snakket med har så lite forståelse for fysikken bak, at de nekter å tro at noe er feil. Jeg kjønner hvordan de har det, men det er frustrerende. Er som å prøve å overbevise noen om at de homeopatiske "medisinene" ikke inneholder virkestoffer. Er som å snakke til en vegg...

A2A og Orbx (og de utsøkte freeware-sakene man får her på fs.no) kan takkes for at jeg driver med flightsim - ellers hadde jeg gitt opp for lenge siden.

(men jeg kunne investert de mange titalls tusene jeg har brukt på hard/software på PPL i stedet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...