Gå til innhold

Baksetetur


Anbefalte innlegg

Jeg tror, Kjetil, at du har glemt at vi engang hadde F-5 Freedom fighter som standard jager fra 1967 til 2007, 78 A-, 14B- and 16 RF-5A (fotorek.) models. Riktig nok kalte vi motorene for "blåserør" i sammenlikning med både F-104 og senere F-16 som erstattet dem, men ikke desto mindre var F-5 en to motors jager. Hovedårsaken til at vi ikke velger to motorer fremfor en tror jeg skyldes kompleksitet og generelt maintenance "vedlikehold". Her tror jeg også årsaken ligger i at F-16 i sin tid vant over F-17 (senere A/F-18), men dette vet gen.(R) Eivind Schibbye mer om enn noen andre i kongeriket, siden han var sekretær i NATO-utvalget som valgte F-16 for de små NATO-landene. Hadde vært interessant å få ham i tale om saken......

mvh

Odd

Endret av Odd Bergfald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vi kan vel også forlenge tilbakeblikket til Mosquito`en,  som var å betrakte som tomotors jagerbomber 9_9 . Ellers har vi jo i etterkrigstiden hatt et nokså "fattig" Luftforsvar,  som har vært helt avhengig av USA for å henge sammen,  og antall fly har snart skrumpet inn til noe som bare politikere tror på.  Framtidens flybaser ligger forsvarsløse hvis Putin skulle få behov for å kontrollere norskekysten,  og milliardene vi kaster bort på omorganiseringen er fullstendig ubegripelig >:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tøffe sjåtts!

Som Odd sier så har vi jo hatt en haug med F-5 i tjeneste, men det hadde nok først og fremst sammenheng med at vi fikk disse for en slikk og ingenting fra USA.

F-16 ble jo i sin tid bygd som en "billigutgave" av F-15 som ble et meget kostbare fartøy og ikke fikk særlig med ordrer utenfor USA.

To motorer hadde nok vært å foretrekke for Norske forhold da flyiene i stor grad driver avskjæring langt til havs. Da står det fort om minutter dersom man lander trygt i fallskjerm i Barentshavet. Men livet til våre uniformerte helter står ikke høyt i kurs hos våre folkevalgte. De er vel stort sett for kanonføde å regne slik Forsvaret vårt har blitt - underbemannet og med gammelt utslitt materiell. All ære til de som tjener dette landet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, tøffe sjåtts indeed. Flott flymaskin. Alltid likt Eurofighter, selv om navnet er litt kjedelig. Jeg vil derimot anbefale deg å ta førersetet neste gang!

Når det gjelder kommentaren om våre folkevalgte, vil jeg bare si at de nettopp er "folkevalgte", så vi får gjøre hver vår gunst ved urnen neste runde for å gi et hint om at prioriteringer kanskje bør gå en annen retning. Når det er sagt kan jeg godt være Frank Underwood om dere stiller med finansieringen :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
15 timer siden, Jan Tore Pettersen skrev:

Hawker Typhoon :D

 

Egentlig skremmende at jeg ikke visste om Hawker Typhoon fra før av... :D En flytype det er laget over 3000 eksemplarer av til alt overmål. Rett i skammekroken her.

Eurofighter burde for historiens skyld blitt kalt Typhoon II - slik amerikanerne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Svein-Frode skrev:

Egentlig skremmende at jeg ikke visste om Hawker Typhoon fra før av... :D En flytype det er laget over 3000 eksemplarer av til alt overmål. Rett i skammekroken her.

Eurofighter burde for historiens skyld blitt kalt Typhoon II - slik amerikanerne gjør.

Typhoon-navnet ble, såvidt jeg husker, valgt fordi det er nær likt på både Engelsk, Spansk, Italiensk og Tysk - Eurofighter Typhoon har på så måte ingen tilknytning til Hawker Typhoon, og derfor ble det ikke Typhoon II. Tyskerne skal dog ikke ha vært overbegeistret over Typhoon-navnet, nettopp pga. Hawker Typhoon som lagde vei i vellinga i Tyskland under krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
16 timer siden, Fredrik Edvardsen skrev:

Typhoon-navnet ble, såvidt jeg husker, valgt fordi det er nær likt på både Engelsk, Spansk, Italiensk og Tysk - Eurofighter Typhoon har på så måte ingen tilknytning til Hawker Typhoon, og derfor ble det ikke Typhoon II. Tyskerne skal dog ikke ha vært overbegeistret over Typhoon-navnet, nettopp pga. Hawker Typhoon som lagde vei i vellinga i Tyskland under krigen.

Det er vel ikke helt riktig? Typhoon er jo laget av Eurofighter, hvor British Aerospace er medeier. BAe tok i sin tid over Hawker Siddeley som er tuftet på Hawker Aircraft, så her går det en direkte linje fra første til siste Typhoon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror tyskerne kaller den EF2000,eller "effi"...fant denne på et anner forum :S:

 

Sitat

The Typhoon name was selected primarily because it was felt to follow the 'wind' theme of the Tornado - echoing the wartime fighter-bomber was a lucky coincidence for the RAF. Urban legend has it that Cyclone (Zyklon) was also a contender until our German chums realised that if the single seater was the Zyklon-A the two-seater would be the .....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
På 2.4.2018 den 22.29, Odd Bergfald skrev:

Jeg tror, Kjetil, at du har glemt at vi engang hadde F-5 Freedom fighter som standard jager fra 1967 til 2007, 78 A-, 14B- and 16 RF-5A (fotorek.) models. Riktig nok kalte vi motorene for "blåserør" i sammenlikning med både F-104 og senere F-16 som erstattet dem, men ikke desto mindre var F-5 en to motors jager. Hovedårsaken til at vi ikke velger to motorer fremfor en tror jeg skyldes kompleksitet og generelt maintenance "vedlikehold". Her tror jeg også årsaken ligger i at F-16 i sin tid vant over F-17 (senere A/F-18), men dette vet gen.(R) Eivind Schibbye mer om enn noen andre i kongeriket, siden han var sekretær i NATO-utvalget som valgte F-16 for de små NATO-landene. Hadde vært interessant å få ham i tale om saken......

mvh

Odd

Aahh. Ok ja det stemmer vel ja. Det hadde jeg helt glemt! :D^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...