Gå til innhold

Single engine taxi


Hans R Arntzen

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Beklager om mitt spørsmål virker amatør.

Noen ganger etter landing shutter pilotene ned en motor mens de taxer inn til gate. Spesielt vanlig er dette på Q400 etter mine observasjoner. Jeg har forsøkt dette i simmen noe som fører til at flyet bare krenger kraftig til den ene siden. 

Jeg lurer på hvordan man kan unngå dette, er det P3D som ikke er riktig simulert? Eller er det noe jeg triks jeg har oversett ila årene? 

Kanskje dette er "allmennkunnskap" men tenkte å høre med dere da jeg rett og slett føler meg litt blank :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så er dette her noe som ikke lar seg gjøre i P3D eller FSX grunnet blant annet ground friction bug samt håpløs ground handling. Eneste måten du kan teste dette på er å prøve X-plane.
Nå skulle man egentlig tro at dette lot seg gjøre i Majestic sin Q400, siden den har mesteparten av fysikken utenfor P3D. Men det har jeg faktisk aldri testet. Det med å stenge ned en motor er vel egentlig for å spare fuel. Kanskje ikke det helt store man sparer, men hvis selskapet har en flåte på la oss si 100 fly som flyr mer eller mindre kontinuerlig, så blir det penger av det i det lange løp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Synes dette går bra i Q400, da den taxer med idle-thrust uten problemer. Tilsvarende med PMDG 747 (737 og 777 skal vel få det, om ikke 777 allerede har gjort det) som har gjort noen endringer i ground-friction-modellen, men som Jan Reidar skriver, så er det ikke mulig uten at utvikler har gjort noe spesielt selv. Pt. har vel bare Majestic og PMDG gjort noen grep her? FSLABS hadde ikke dette, og jeg mener at jeg måtte inn med relativt mye power før den flyttet på seg, da med moderat vekt. 

Heads-up: Jeg synes dette går bra med de som er nevnt over, men Jan Raider (Cpt. Good Vibrations) er fasit her... 

Endret av Torbjørn M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt begreps bruk som kanskje forveksles litt. På en Dash 8 så refererer du kanskje "idle-thrust" som "flight idle". Dette er egentlig ikke idle thrust, noe som egentlig ikke eksisterer på en Dash 8. Når du setter power levers i flight idle, så får du ganske mye forward torque i en Dash 8. Hvis du da bare slipper bremsene så går flyet løpsk. Iallfall på 100 serien. Så når du skal takse en Dash 8 så må man først dra power levers et stykke tilbake i disc (beta range) før man slipper bremsene. Men ikke for langt tilbake for da begynner flyet å rulle bakover, som potensielt kan være farlig - særlig om man da får panikk og tråkker inn bremsene hardt. Og så kontrollerer man takse hastighet ved bruk av disc. Dette hører man godt da flyet endrer pitch og du får den berømte pitch endringen i lyden. Grovere pitch lyd når man drar flyet i disc. Og også etter landing når man drar motorene i full disc for å bremse opp. Eneste gangene man normalt sett setter flyet i flight idle er når man er klarert for take-off, under oppstart med motorene i feather og når man setter motorene i feather igjen etter endt flyging før man stopper dem. PMDG har på 747 og nå også 777 serien hvis jeg ikke husker helt feil fikset ground friction problematikken ganske bra. Men 737 serien har såvidt jeg husker i farten ikke fått denne oppdateringen. Men problemet med dette å takse på en motor er vel ikke bare ground friction såvidt jeg vet. Det er flere problemer når det gjelder ground handling på ESP plattformen. Om vi noen gang får se dette fikset er ikke godt å si, selv om det er en våt drøm :ph34r:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at samtlige fly trekker litt ut til siden ved kutt av motor, også Q400? Er ikke helt sikker på Majestic her. I FSLabs med IAE-motorer er det av og til helt nødvendig å shutte ned én motor og leve med at du må korrigere med rudder etter landing, da den ellers fort finner ut at 40-50kts er en finfin hastighet. NGX er grusom på bakken uten ground friction-lua som uansett ikke funker i v4. Har du noe annet enn v4, bruk DynamicFriction.lua fra FSUIPC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Magnus F. Meese skrev:

Mener at samtlige fly trekker litt ut til siden ved kutt av motor, også Q400? Er ikke helt sikker på Majestic her. I FSLabs med IAE-motorer er det av og til helt nødvendig å shutte ned én motor og leve med at du må korrigere med rudder etter landing, da den ellers fort finner ut at 40-50kts er en finfin hastighet. NGX er grusom på bakken uten ground friction-lua som uansett ikke funker i v4. Har du noe annet enn v4, bruk DynamicFriction.lua fra FSUIPC!

Problemet med mange fly, deriblant PMDG m.f. når man bruker ground friction lua er at mange av disse flyene er tilpasset "ground friction" bugen i ESP plattformen. PMDG hadde vel en liten walkaround ved at motoren gir mer thrust på idle (endring av effekt kurven om jeg husker rett). Samt at all performance blir feil. PMDG sa vel dette selv også i forumet sitt, og anbefalte ikke å bruke den. Jeg brukte selv denne ground friction lua på blant annet Aerosoft sin Twin Otter. Men måtte slå den av på enkelte andre mer avanserte fly. Hadde bare LM kunnet fikse denne bugen en gang for alle. Skal ikke være nødvendig å være avhengig av 3. parts utviklere for å fikse bugs for LM.

Når det er sagt så har jeg aldri flydd 737 annet enn i fixed base sim, så jeg har ingenting å sammenligne med. Så her må kanskje dem som flyr 737 komme med innspill. Torbjørn M, var ikke du 737 pilot? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Andrew Thomsen skrev:

Som en kurositet... 747 når de er på ENVA taxer med kun indre motorer. Om ikke, blåser de bort taxiway skilting, etc.xD

Men kanskje da med idle thrust på ytre motorer? Det er en del flyplasser som ønsker dette for fly med fire motorer.

Fra Jeppesens Værnes-kart:

Sitat

Four engine code E and F ACFT should apply minimum power on engine number 1 and 4 during taxiing.

 

Typisk er det motor nr. 3 som skrus av ved taksing, evt. også nr. 2.
Dette begrunnes med at hydraulikksystemene 1 og 4 er kritiske for taksing, ettersom de kontrollerer både nesehjulstyring, hovedhjulstyring og bremser. :)

Endret av Geir G
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...